Valtioneuvoston periaatepäätös meri- ja sisävesiliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä
–
Vesiliikenteenkin kasvihuonepäästöjä pitää vähentää. Tässä Luonnonsuojeluliiton esityksiä asiaa koskevan valtioneuvoston päätöksen painotuksista.
Lausuntopalveluun täytetty lomake
15.1.2021
Asia: VN/26278/2020
Valtioneuvoston periaatepäätös meri- ja sisävesiliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä
Suomen luonnonsuojeluliitto kiittää lausuntopyynnöstä ja toteaa asiasta seuraavaa.
Yleisesti ottaen luonnoksessa on paljon hyviä tavoitteita. Suurin ongelma on kuitenkin sektorin päästövähennystavoitteen puute. Pariisin ilmastosopimuksen ja hallitusohjelman päästövähennystavoitteet on jalkautettava vesiliikenteeseenkin heti kansallisesti – odottamatta EUn ja kansainvälisiä päätöksiä, vaikka niidenkin edistäminen on tärkeää.
Paperissa viitataan myös LNG- ja vetypolttoaineisiin. LNG:n ongelma ovat isot metaanipäästöt. Vedyn tehokas hyödyntäminen on myös hyvin hankalaa. Lisäksi vedyn tarvitsema sähkö pitäisi tuottaa kestävästi. Niiden varaan ei pidä laskea liikaa.
Biopolttoaineiden osalla keskeistä on kestävyys, mikä on usein kyseenalaista. Myös sähköllä tärkeää on miten se tehdään (aurinko ja tuuli parhaat vaihtoehdot). Tuuliavusteiset propulsioratkaisut kannattaisi mainita yhtenä mahdollisuutena.
Satamien maasähkö on perusasia, jonka rahoitus tulee sisällyttää satamamaksuihin.
Saariston yhteysalusliikennettä on tarpeen tukea aluskannan uusimiseksi vähäpäästöisemmäksi.
Luonnonsuojeluliiton mielestä suuria säästömahdollisuuksia on reitti- ja nopeusoptimoinnissa. Tähän liittyy myös se, että satama-ajan lyhentämiseksi kuljetetaan aivan liian paljon myös kokonaisia rekka-autoja pelkkien konttien sijasta.
Sisävesien kanaviin liittyy usein ympäristöongelmia. Saimaan kanavankin suhteen iso riski on haitallisten vieraslajien leviäminen Saimaalle esimerkiksi Venäjän sisävesistöistä. Sitä vastoin puutavaran uittojen osittaista palauttamista kannattaisi selvittää.
Lopuksi Luonnonsuojeluliitto korostaa liikenteen synnyn ehkäisyn merkitystä. Muuten liikenteen määrän kasvu voi syödä laivojen päästövähennykset ja kokonaispäästöjen määrä lisääntyä. Suomen menestys on kiinni jälkiteollisen palvelu- ja tietoyhteiskunnasta ja korkeasta jalostusasteesta. Suomi ei voi menestyä viemällä halpaa matalan jalostusasteen bulkkitavaraa maailmalle myöskään kohoavien kuljetuskustannusten takia. Tuonninkin suhteen olisi tärkeää vähentää luonnonvarojen kulutusta. Myös henkilöliikenteen määrään tulee vaikuttamaan digitalisaatio, kuten etäkokoukset.
Lausunnon tekemiseen osallistuivat liittohallituksen jäsen Pertti Sundqvist ja suojelupäällikkö Tapani Veistola.
SUOMEN LUONNONSUOJELULIITTO RY
Toimeksi saaneena
Tapani Veistola
suojelupäällikkö
Lisätietoja
Toiminnanjohtaja Tapani Veistola
- +358 400 615 530
- tapani.veistola(a)sll.fi