Suomen luonnonsuojeluliitto uudisti visuaalisen ilmeensä – uusi norppalogo kunnioittaa Erik Bruunin työtä
–
Tiistaina 19.11. Suomen luonnonsuojeluliiton ilme uudistuu logoa myöten, ja samalla avautuvat uudet verkkosivut. Brändin uudistamisessa inspiraatiota haettiin liiton tekemisen ytimestä ja etenkin sen tekijöistä.
Uusilta verkkosivuilta löytyvä brändikirja tutustuttaa Luonnonsuojeluliiton persoonaan, brändilupaukseen, kuvamaailmaan ja visuaalisiin elementteihin. Tervetuloa sukeltamaan norppatalon ytimeen.
“Työn edetessä suunta kirkastui, ja päätös oli lopulta helppo: halusimme ottaa visuaalisesti askeleen juuriemme suuntaan ja ammentaa perinteestä”, kertoo Luonnonsuojeluliiton viestintäpäällikkö Kirsi Haru.
Suomen luonnonsuojeluliitto on ollut luonnon asialla jo vuodesta 1938. Liitto erottuu muista ympäristöjärjestöistä suomalaisuutensa, pitkän historiansa ja ennen kaikkea koko maan kattavan paikallistoimintansa ansiosta.
“Nostamme luonnon rinnalle vahvasti ihmiset, sillä sitkeät luonnonsuojelijat ympäri Suomen ovat liiton sydän. Samalla haluamme innostaa uusia ihmisiä mukaan toimintaan.”
Erik Bruunin jalanjäljillä
Suomen luonnonsuojeluliiton tunnettu, ikoninen logo on graafikko Erik Bruunin liitolle vuonna 1976 suunnittelema norppalogo, nykyään niin sanottu retrologo. Se oli Luonnonsuojeluliiton tunnus vuoteen 2007 asti, jolloin kuvittaja ja pilapiirtäjä Seppo Leinonen modernisoi norpan.
Nyt lanseerattava visuaalinen uudistus on tehty Luonnonsuojeluliitossa kokonaan omin voimin. Uusi ilme on liiton graafisen suunnittelijan Hannele Alangon käsialaa.
“Kunnioitus vanhaa kohtaan on ollut työssä johtotähtenä. Halusin luoda norppahahmon, joka innostaa. Kuten Erik Bruun on sanonut, kuvan toimivuutta voi mitata sillä, miten hyvän mielen se tuo”, Alanko kertoo.
Uusi logo mukailee tuttua ovaalia, norpan kasvoille palaa hymy ja väripaletin peruspilarina metsänvihreä tekee paluun vuosikymmenten jälkeen. Rinnalleen se saa uusia raikkaita ja vaaleita värejä, jotka nekin ovat saaneet innoituksensa luonnosta.
”Haluan, että värien kautta ihminen luo suoraan yhteyden luontoon. Väri vie ajatukset kasveihin, kuusimetsään ja männynneulasiin. Värimaailma saa maistua ja tuoksua luonnolta”, Alanko kuvailee.
Luonto ja urbaani yhdistyvät niin valituissa fonteissa, väreissä kuin kuvamaailmassa. 86-vuotias Luonnonsuojeluliitto on modernisti retro!
Uusilta verkkosivuilta löytyvä brändikirja tutustuttaa Luonnonsuojeluliiton persoonaan, brändilupaukseen, kuvamaailmaan ja visuaalisiin elementteihin. Tervetuloa sukeltamaan norppatalon ytimeen.
Lisätietoja
Viestintäpäällikkö Kirsi Haru, kirsi.haru@sll.fi, 040 766 6926
Graafinen suunnittelija Hannele Alanko, hannele.alanko@sll.fi, 040 848 2449