Luonnonsuojeluliiton kommentit eräisiin MRL:n lupamenettelyjä koskeviin pykäläluonnoksiin
–
MRL-uudistus etenee, mutta lupamenettelyihinkin liittyvät pykäläesitykset ovat huononnuksia eivätkä parannuksia.
3.2.2021
YM /Antti Irjala ja Kirsi Martinkauppi
Viitaten alueidenkäytön jaostolle 28.1.2021 lähetettyihin pykälien 199-200 ja 206 luonnoksiin
Luonnonsuojeluliiton kommentit eräisiin [MRL:n] lupamenettelyjä koskeviin pykäläluonnoksiin
Nämä kommentit koskevat siis sijoittamisluvan edellytyksiä erityisharkinta-alueella, alueellista päätöstä rakentamisluvan erityistä edellytyksistä erityisharkinta-alueella sekä poikkeamislupaa.
199 § Sijoittamisluvan edellytykset erityisharkinta-alueella
1 momentin kohdassa haittakynnystä on lievennetty “vähäistä suurempaan”. Se on iso muutos, joten sitäkin suuremmalla syyllä tällainen haitta (mahdollisesti joskus tulevalle) asemakaavoituksellekin tulee pitää yhä pykälässä mukana, kuten nykyisessä laissa on.
Lisäksi pykälän 1 momentin 2 kohdan perusteluja tulisi kuitenkin tarkentaa merkittävien ympäristövaikutusten osalta seuraavasti:
“Pykälän 1 momentin 2 kohdan mukaan rakentaminen erityisharkinta-alueella ei saisi johtaa vaikutuksiltaan sellaiseen merkittävään rakentamiseen tai aiheuttaa sellaisia merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia, esimerkiksi viherrakenteen yhtenäisyydelle, joiden yhteensovittaminen muun alueidenkäytön kanssa edellyttää asemakaavan laatimista.”
2 momentti on ongelmallinen suhteessa esimerkiksi sikaloihin ja muihin karjasuojiin, joilla voi olla merkittäviä vaikutuksia. Perusteluissa kannattaisi kuvata myös tuore KHO:2021:15, missä arvioitiin edellyttikö maatilan kone- ja hakevaraston muuttaminen hevostalliksi sekä uuden hevostallin ja maneesin rakentaminen ratsastuskeskustoimintaa varten suunnittelutarveratkaisua. (Tässä tapauksessa: Suunniteltu rakentaminen olisi laajentanut olemassa olevan yritystoiminnan luonnetta huomattavasti. Hakemuksen mukainen ratsastuskeskustoiminta olisi ollut luonteeltaan ja laajuudeltaan sellaista, että sitä olisi voitu harjoittaa myös itsenäisenä elinkeinotoimintana eikä sitä siten voitu pitää säännöksen esitöissä tarkoitettuna maatalouden sivuelinkeinona. Hankkeessa ei ollut kysymys sellaisesta jo olevaan maaseutuyritykseen kuuluvasta maa- ja metsätalouden tai sen liitännäiselinkeinon harjoittamista varten tarpeellisesta rakentamisesta, jota 137 §:n 2 momentissa tarkoitettiin. Hanke edellytti sen vuoksi maankäyttö- ja rakennuslain 137 §:n 1 momentissa tarkoitettua rakennusluvan erityisten edellytysten arviointia eli suunnittelutarveratkaisua.)
Muuta
Yleisesti ottaen poikkeamistoimivalta pitäisi siirtää ELY-keskuksille yleisen edun ja yhtenäisen linjan varmistamiseksi.
Lisäksi nyt esitettyjen päätösten kohdalla täytyy turvata ympäristöjärjestöjen ja ELY-keskuksen valitusoikeus.
Lisätietoja
– ympäristöjuristi Matti Kattainen, puh. 044 7785 013, matti.kattainen a sll.fi
– suojelupäällikkö Tapani Veistola, puh. 0400 615 530, tapani.veistola a sll.fi
SUOMEN LUONNONSUOJELULIITTO RY
Tapani Veistola
suojelupäällikkö
Lisätietoja
Toiminnanjohtaja Tapani Veistola
- +358 400 615 530
- tapani.veistola(a)sll.fi