Saavutettavuustyökalut

Suomen luonnonsuojeluliitto
Navigaatio päälle/pois

Ulos oppimaan!

Kokeile Suomen luonnonsuojeluliiton luontotunneilla hyväksi havaittuja harjoituksia, jotka voi helposti toteuttaa maastossa!

Luontotunnilla. Kuva: Merja Paakkanen.
Luontotunnilla. Kuva: Merja Paakkanen.

1) Luontomatematiikkaa

Mukaan: jokaiselle oppilaalle metrin mittainen naru

Narujen avulla voi esimerkiksi

  • etsiä metrin tai puolen metrin korkuisia tai paksuisia puita, kiviä, polkuja, keppejä, tms.
  • mitata, montako askelta mahtuu vaikkapa kymmeneen vierekkäin laitettuun metriin
  • montako kanan askelta (toisen jalan kantapää kiinni toisen jalan varpaisiin jokaisella askeleella) mahtuu viiteen metriin
  • rakentaa erilaisia geometrisia kuvioita
  • tarkistaa osaako kaveri arvioida oikein metrin.

Luonnossa voidaan kisata joukkueina keräämällä pieniä keppejä, havunneulasia tai käpyjä jonoon esimerkiksi kahden minuutin ajan. Metrin narujen avulla joukkueet voivat mitata omien jonojensa pituuden. On tärkeää muistuttaa oppilaita, että eläviä puita tai kasveja ei saa repiä. Pyydetään aluksi joukkueilta arvio, kuinka pitkä jonosta mahtaa muodostua. Mittauksen jälkeen annetaan vielä lisäminuutti jonojen pidentämiseen, jolloin joukkueet voivat ottaa loppukirin.

2) Aistit ja rentoutus

Mukaan: istuinalustat

Etsitään lähiluonnosta miellyttävä paikka, josta jokainen etsii kivan kohdan istua. Aloitetaan hiljentymällä ja kuuntelemalla, mitä luonnossa kuuluu. Sovitaan erilaisia ääniä, joista nostetaan peukku ylös sen kuuluttua. Esimerkiksi jonkin linnun laulu, tuulen humina, lehtien havina, oma suosikkiääni, ihmisen tuottama ääni…. Seuraavaksi voidaan etsiä miellyttävin tuoksi nuuskimalla erilaisia luonnon materiaaleja ja pintoja. Oma tuoksu esitellään ainakin muutamalle kaverille. Tuntoaistia voidaan herkistellä etsimällä luonnosta kaikkein silein ja kaikkein karhein asia. Niitä ei tarvitse voida ottaa mukaan, vaan ne voivat olla isojakin esineitä. Kauneutta luodaan kirjoittamalla oma nimi tai nimikirjaimet luonnonmateriaaleilla maahan. Nimen voi kehystää tai alleviivata ja koristella miten ikinä haluaa, kunhan eläviä kasveja ei revitä tai katkota.

Rentoutus toteutetaan tekemällä ensin hierontapiiri, jossa ollaan hiljaa ja hierotaan edessä olevan hartioita. Vaihdetaan välillä suuntaa. Seuraavaksi hierotaan kavereiden jalkapohjia ja/tai päänahkoja kävyillä sekä kutkutellaan heinillä heidän poskia ja/tai kämmenselkiä. Lopuksi maataan tai istutaan hetki ihan hiljaa silmät kiinni ja kuunnellaan ympäristön ääniä.

3) Ötökkätunti

Mukaan: läpinäkyviä, kannellisia muovirasioita ja hiekkalapioita, ötökkäkirjoja

Alkuleikkinä ötökkähippa: kiinniottaja eli hippa keksii oman hassun ötökkätyylin, jolla etenee ja yrittää saada muita kiinni. Myös kiinniotettavien tulee edetä samalla tyylillä, jonka kiinniottaja on keksinyt. Kun kiinniottaja saa jonkun leikkijöistä kiinni, vaihtuu kiinniottaja sekä tyyli.

Ötökkätunnilla etsitään ötököitä luonnosta esim. kivien ja lehtien alta, maasta sekä lahopuilta. Rasioihin saatuja ötököitä pidetään hellästi ja kunnioittavasti, niitä tutkitaan hetki ja lopuksi päästetään vapauteen. Ötököitä voi yrittää tunnistaa kirjojen avulla. Huomiota kiinnitetään sellaisiin tuntomerkkeihin, jotka voivat auttaa tunnistuksessa (esim. jalkojen lukumäärä, väri, tuntosarvet ja niiden pituus, liikkumistyyli, elinympäristö, ym.). Samalla voidaan muistella esimerkiksi hyönteisten muodonvaihdokseen liittyviä asioita tai vaikkapa miten voi tunnistaa kimalaisen, mehiläisen, ampiaisen ja kukkakärpäsen.

Lue lisää: Luonnonsuojeluliiton luontotunnit

Lisätietoja

Ympäristökasvatuskoordinaattori Laura Blomqvist

  • +358 50 911 7162
  • laura.blomqvist(a)sll.fi

Jaa sosiaalisessa mediassa