Kommentit energiaverodirektiivin uudistamisesta
–
Energian verotusdirektiivi (ETD) on vanhentunut ja verokannat eivät kata kaikkia nykyisiä energiamuotoja. Keskeistä on kannustaminen kohti uusiutuvia energianlähteitä ja ohjaaminen pois kasvihuonekaasuja tuottavasta energiasta.
Ehdotus neuvoston direktiiviksi energiatuotteiden ja sähkön verotusta koskevan unionin kehyksen uudistamisesta
Suomen luonnonsuojeluliitto kiittää mahdollisuudesta lausua asiasta.
Energiaverodirektiivin uudistus on tervetullut
Suomen luonnonsuojeluliitto suhtautuu lähtökohtaisesti rakentavasti direktiiviesitykseen ja Suomen kantaan. Energian verotusdirektiivi (ETD) on vanhentunut ja verokannat eivät kata kaikkia nykyisiä energiamuotoja, kuten uusiutuvaa vetyä. Keskeistä direktiivin uudelleen laadinnassa on kannustaminen kohti uusiutuvia energianlähteitä ja ohjaaminen pois kasvihuonekaasuja tuottavasta energiasta. Ehdotus päästöpohjaisesta energiaverotuksesta on positiivinen. Uudessa esityksessä vastuu kasvihuonekaasupäästöistä on osoitettava energiantuottajille, ei kotitalouksille. Kuluttajille on annettava verokannustimia energiatehokkuuteen ja uusiutuvan energian lämmitysvaihtoehtoihin, kuten lämpöpumppuihin.
Liikennepolttoaineiden verotuksen yhdenmukaistaminen on tärkeää
Liikennepolttoaineiden verotus on tärkeä osa energiaverotusta. Valtioneuvosto suhtauu kriittisesti bensiinin ja dieselöljyjen verokantojen yhtenäistämiseen. Bensiinin ja dieselin verokantojen yhdistäminen on kuitenkin perusteltua, sillä dieselin alempi verotaso on ympäristölle haitallinen tuki. Suomen kannattaakin pyrkiä nostamaan dieselin verotus samalle tasolle bensiinin kanssa.
Lento- ja vesiliikenteen polttoaineiden verovapaudesta luopuminen on odotettu muutos
Positiivista esityksessä on lento- ja vesiliikenteen polttoaineiden pakottavasta verovapaudesta luopuminen ja lentopolttoaineiden nostamisen vähittäin samalle verotasolle muiden liikennepolttoaineiden kanssa. Lentorahtiliikenne kuitenkin säilyisi verovapaana. Näin ei pitäisi olla, vaan kaikkea lentopolttoainetta riippumatta lentoliikenteen muodosta on verotettava tasapuolisesti. Kuten valtioneuvosto huomauttaa, lentoliikenteen ja merenkulun polttoaineiden verottamiselle on hyvät ympäristöperusteet. Suomen luonnonsuojeluliitto kuitenkin katsoo, että on tärkeää saada merenkulun polttoaineille vero tämän esityksen yhteydessä, eikä odottaa, että verovapaus toteutuisi maailmanlaajuisesti. Riski polttoaineen hankinnan siirtymisestä ulkomaille on todellinen, ja on otettava huomioon verotusta laadittaessa.
Vähimmäisverotasoja on korjattava ylöspäin
Valtioneuvoston kanta vähimmäisverotasojen tarkistamiseen on hyvä. Ehdotuksen vähimmäisverokannat ovat alhaisia erityisesti fossiilisille polttoaineille. Verotusta uudistettaessa on otettava huomioon, että vaikka biopolttoaineet voivat olla nolla-päästöisiä, niihin voi liittyä luonnon monimuotoisuuteen liittyviä näkökohtia, ja siksi on tärkeää, että biopolttoaineita käytetään tarkoituksenmukaisesti, ei tuhlaten. Kehittyneiden biopolttoaineiden vähimmäisverotasoa on siis syytä tarkistaa tässä esityksessä valtioneuvoston kannan mukaisesti.
Lisätietoja
Ilmastoasiantuntija (mm. rakentamisen ilmastovaikutukset, ilmasto COP, NECP) Anna Ikonen
- +358 44 491 4269
- anna.ikonen(a)sll.fi