Luonnonsuojeluliiton lausunto metsästyslain muuttamisesta

Lausunto –

Luonnonsuojeluliitto osallistui suden metsästyksestä eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnan kuulemiseen. Liitto totesi, että suden metsästys on nyt ennenaikaista, koska lajin suojelutaso ei ole suotuisa. Jos metsästys aloitettaisiin, pyyntilupa ovat parempi kuin kiintiöpyynti ja kiintöstä pitää vähentää muu ihmisen aiheuttama kuolleisuus. 
Susi
Kuva: Paul Stevens

HE 173/2025 vp

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi metsästyslain muuttamisesta

Metsästyslain muutoksen tarkoitus on sallia yleinen suden metsästys. Nytkin susia poistetaan Suomen riistakeskuksen myöntämillä vahinko- ja turvallisuusperusteisilla poikkeusluvilla. Lisäksi poliisi voi antaa susille lopettamismääräyksiä. Nämä menettelyt säilyvät nyt esitetyn yleisen metsästyksen rinnalla jatkossakin. Niiden käyttö on kannatettavaa, kunhan lupaehdot ovat lainmukaiset.[1] 

Susi on yhä uhanalainen ja sen yleinen metsästys on ennenaikaista

Luontodirektiivin artiklan 14 suotuisan suojelun tason velvoite koskee myös liitteen V lajeja eli myös sutta. 

Luonnonvarakeskuksen viitearvolaskurin (2022) mukaan Suomessa itäiseen ja läntiseen osaan jakautuneen kahden susipopulaation geneettinen viitearvo on 525 sutta. Susikantaa seurataan kevätkannasta, joka oli maaliskuussa 430 yksilöä (Suomi + 50 % rajasusista). 



Suotuisan suojelutason määrittämisessä tulee luontodirektiivin 1 artiklan mukaan huomioida määrän lisäksi esiintymisalue sekä että “laji pystyy pitkällä aikavälillä selviytymään luonnollisten elinympäristöjensä elinkelpoisena osana”. Viimeksi mainittu tarkoittaa käytännössä Suomen susikannan perinnöllistä monimuotoisuutta.

Nyt suden esiintymisalue ei ole yhtenäinen. Kanta on jakaantunut kahteen osaan. Itäisen ja läntisen susipopulaation välissä vallitsee “susityhjiö”. Läntisen populaation perinnöllinen monimuotoisuus on jo kaventunut. Siksi kanta ei säilytä geneettistä elinkelpoisuuttaan pitkällä aikavälillä. Suotuisan suojelun tason saavuttamiseksi on saatava esiintymisalue yhtenäiseksi sekä geneettinen silta itäisen ja läntisen kannan välille.

Näistä syistä suden suojelutaso ei ole vielä suotuisa. Yleinen suden metsästys on siksi ennenaikaista. 

 Pyyntilupa on parempi kuin kiintiöpyynti


Esitetty kiintiömetsästys on riskialtista, koska sitä ei voida kohdentaa ja valvoa yhtä hyvin kuin yksittäisiä pyyntilupia. Asetusta voidaan kuitenkin käyttää entiseen tapaan rajoittamaan lupien kokonaismäärää. Siinä voidaan antaa määräyksiä esimerkiksi lupien priorisoimisesta esimerkiksi koirasusia sisältäviin laumoihin. MMM voi myös ohjeistaa Riistakeskusta pyyntilupien alueelliseen kohdentamiseen.

Pyyntiluvissa säilyisivät myös perustuslain 20 §:n kannalta tärkeät kansalaisten ympäristöoikeuksiin kuuluvat oikeusvalvontakeinot, joita ei kiintiöpyynnissä nyt ole. Muutoksenhakuoikeuden tärkeys on todettu aikaisemmin vastaavasti myös MMM:n MmV:llekin antamassa selvityksessä [2]. 

Lupien mitoituksesta

Mikäli metsästys sallitaan, kiintiön mitoituksessa ja kohdentamisessa pitää varmistaa, ettei sillä vaaranneta suotuisan suojelutason saavuttamista. Tässä on noudatettava varovaisuusperiaatetta. 

Jos kiintiö annetaan, tärkeää on vähentää siitä muu tiedossa oleva susien kuolleisuus: Riistakeskuksen poikkeusluvalla tai poliisin määräyksellä kaadetut sudet sekä liikenteessä ja muutoin ihmisen takia kuolleet yksilöt. Muutoin on olemassa riski sille, että metsästyksen ja muun kuolleisuuden yhteisvaikutuksena susikanta Suomessa romahtaa. Näin tapahtui vuosien 2015-16 suden metsästyksen yhteydessä.

Lisätietoja


  • toiminnanjohtaja Tapani Veistola, p. 0400 615 530, tapani.veistola@sll.fi
  • hallituksen puheenjohtaja Hanna Halmeenpää, p. 050 564 4122, hanna.halmeenpaa@sll.fi
  • suurpetoasiantuntija Riku Lumiaro, p. 050 585 9857, riku.lumiaro@sll.fi  

Viitteet  
[1] Luonnonsuojeluliiton tiedote 20.11.2025: Poikkeuslupia susien tappamiseksi on annettu väärin perustein https://www.sll.fi/ajankohtaista/poikkeuslupia-susien-tappamiseksi-on-myonnetty-vaarin-perustein/
[2] MMM:n ja OM:n selvitys MmV:lle 2.11.2022 Dnro ​VN/26381/2022: O 44/2022 vp Yhdistysten valitusoikeus metsästyslain nojalla myönnetyistä poikkeusluvista. Maa- ja metsätalousministeriön ja oikeusministeriön selvitys yhdistysten valitusoikeudesta metsästyslain nojalla myönnettyihin poikkeuslupiin. – Lopputulema oli: “Näiden syiden vuoksi valitusoikeuden rajoittaminen ei metsästyslain nojalla myönnettyjen poikkeuslupien osalta vaikuta mahdolliselta.”

Ajankohtaista