Luonnonsuojeluliiton kommentit E-kirjeeseen: henkilö- ja pakettiautojen CO2-raja-arvoasetuksen muutosehdotus
Luonnonsuojeluliiton kommentit E-kirjeeseen: henkilö- ja pakettiautojen CO2-raja-arvoasetuksen muutosehdotus
Lausunto –
Kuva: Unsplash
Suomen luonnonsuojeluliitto kiittää mahdollisuudesta kommentoida henkilö- ja pakettiautojen CO2-raja-arvoasetuksen muutosehdotusta.
Luonnonsuojeluliito yhtyy valtioneuvoston näkemykseen siitä, että sitovat CO2-raja-arvot ovat keskeisessä asemassa kansallisten päästövähennystavoitteiden saavuttamisessa,erityisesti Suomessa, jossa ajoneuvokanta uusiutuu hitaasti. CO2-raja-arvot ajoneuvoille ovat kustannustehokas tapa vähentää liikenteen päästöjä. Niiden heikentämiseen ei ole perusteita.
Suomen kannan mukaan alustavien arvioiden mukaan ehdotetut joustot voivat lisätä liikenteen päästöjä lyhyellä aikavälillä. Tämä vaarantaisi taakanjakosektorin velvoitteiden saavuttamista. Suomessa lisäpäästöille ei ole tilaa, ja jokainen hidaste päästövähennysten saavuttamisessa vaikeuttaa päästövelan hallitsemista.
Ennen kuin CO2-neutraalit polttoaineet voidaan sisällyttää päästövähennystavoitteisiin liikennesektorilla, niille on määriteltävä luotettavat todentamisjärjestelmät sekä elinkaaripäästörajat. Lisäksi Suomen ei tule edistää sitä, että CO2-neutraalin polttoaineen määritelmä kattaisi myös kehittyneet nestemäiset biopolttoaineet, koska ne eivät ole nollapäästöisiä polttoaineita ja niiden raaka-aineisiin liittyy haasteita ympäristön kannalta.
Luonnonsuojeluliitto jakaa valtioneuvoston huomion ja huolen sääntely-ympäristön heikentyneestä ennakovoitavuudesta. Ehdotetuilla muutoksilla yrityksille ja muille toimijoille luodaan epävarmuutta purkamalla juuri viime kaudella sovittua kestävyyslainsäädäntöä.
Lisätietoja ilmastoasiantuntija Nelli Immonen, nelli.immonen@sll.fi
Lausunto uusien rakennusten hiiliajanjäljen raja-arvoasetuksesta
Suomen luonnonsuojeluliitto lausui luonnoksesta asetukseksi uuden rakennuksen hiilijalanjäljen raja-arvoista. Hiilijalanjäljen raja-arvosääntely toimii tehokkaana keinona vähentää rakennetun ympäristön päästöjä. Esitetyt raja-arvot ovat kuitenkin liian löysät, jotta ne ohjaisivat rakennussektorin vähähiilistymistä, ja niitä tulisi kiristää huomattavasti
Luonnos hallituksen esitykseksi laiksi uusiutuvien polttoaineiden käytön edistämisestä liikenteessä annetun lain 2 §:n ja liitteen muuttamisesta
Suomen luonnonsuojeluliitto kiittää mahdollisuudesta lausua asiassa ja esittää seuraavaa: Suomen luonnonsuojeluliitto painottaa liikennesektorin päästövähennysten tärkeyttä, mutta muistuttaa, että uusiutuvien polttoaineiden käytön lisääminen ei ole riittävä ratkaisu. Uusiutuvien polttoaineiden raaka-aineiden saatavuus…
Luonnonsuojeluliito pitää tärkeänä, että yritysajoneuvosektorin päästövähennystavoitteita edistetään päästöttömien ajoneuvojen ja liikennesuoritteen vähentämisen kautta. Luonnonsuojeluliitto korostaa kommenteissaan yritysajoneuvokannan uudistamista ympäristön kannalta kestävästä näkökulmasta.