Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Tiedotteet / Tiedotteet 2003 / Vientikauppa Kiinaan - ihmisten ja luonnon kustannuksella?

Vientikauppa Kiinaan - ihmisten ja luonnon kustannuksella?

(28.8.2003; päivitetty 2.9.2003) Suomalaiset yritykset vievät ja investoivat Kiinaan enemmän kuin mihinkään muuhun kehitysmaahan. Kiina on kuitenkin tunnetusti yksipuoluemaa, jossa ei kunnioiteta kansainvälisiä ihmisoikeuksia ja ympäristöongelmat kasvavat jatkuvasti. Mikä on siis ulkomaisen, tässä tapauksessa suomalaisen viejän tai investoijan vastuu, ja mikä on erityisesti viennin ja investointien edistäjien ja rahoittajien vastuu? Pitäisikö Kiinassa noudattaa samoja sääntöjä kuin Suomessa? Kuinka turvata kestävä kauppa tulevaisuudessakin?

Näistä kysymyksistä keskustellaan Kansalaisjärjestöjen vientiluottokampanjan seminaarissa otsikolla

Perjantaina 12. päivänä syyskuuta klo 9-13 Diana-auditoriossa, Erottajankatu 5

Seminaarissa julkistetaan tutkija Yun Gen selvitys Great Leap Forward - or backwards? Environmental and social impacts of the Finnish trade with China. Kokemuksista paikallistasolla on kertomassa kiinalainen ympäristötoimittaja Wen Bo Greenpeace Chinan perustaja. Tutkimusta kommentoivat edustajat suomalaisista vienti- ja investointiyrityksistä, Finprosta ja ammattiyhdistysliikkeestä. Seminaarin avaa kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen. Seminaarin alustava ohjelma on alempana.

Seminaariin on vapaa pääsy, mutta ennakkoilmoittautumista toivotaan tarjoilun vuoksi viimeistään 8.9. mennessä kampanjatoimistoon koordinaattori Tove Selinille , sähköpostitse tove.selin@sll.fi tai puh. (09) 228 08 226.

LISÄTIEDOT:

• Tove Selin, koordinaattori, Kansalaisjärjestöjen vientiluottokampanja, c/o Suomen luonnonsuojeluliitto, Kotkankatu 9, 3. krs, 00510 Helsinki, sähköposti tove.selin@sll.fi , puh. (09) 228 08 226, fax (09) 228 08 200
  • Kotisivu http://www.vientiluotto.net

Kansalaisjärjestöjen vientiluottokampanjan julkinen seminaari

Aika: Perjantai 12. päivä syyskuuta klo 9-13
Paikka: Diana-auditorio, Erottajankatu 5
Seminaarikieli on suomi, alustukset englanniksi

OHJELMA

• 9.00 Avaus; seminaarin puheenjohtaja, toiminnanjohtaja Eero Yrjö-Koskinen, Suomen luonnonsuojeluliitto ry
  • 9.05 Avauspuheenvuoro; ministeri Mauri Pekkarinen, kauppa- ja teollisuusministeriö
  • 9.30 Alustus: Finland and China: Trade and its Impacts; tutkija Ge Yun
  • 10.00 Local Experiences; ympäristötoimittaja Wen Bo, Pacific Environment, China