Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Tiedotteet / Tiedotteet 2003 / Energiapolitiikka kaipaa asennemuutosta

Energiapolitiikka kaipaa asennemuutosta

19.6.(2003) Suomen energiapolitiikka karkaa yhä kauemmaksi kestävän kehityksen rajoista. Sähkönkulutuksen kasvu jatkuu ennätyskorkeana. Lisäksi Suomen hiilidioksidipäästöt ovat viime vuosina kasvaneet huomattavasti ennakoitua voimakkaammin. Energia-alan keskusliitto Finergy (18.6.) arvioi, että hiili- ja muun laudevoiman käyttö on 2,5-kertaistui tammi-toukokuussa viime vuoteen verrattuna.

Kivihiilen käytön vähentämistä vastustetaan yleisesti energia-alan piirissä. Turvattomiksi todetuissa venäläisissä ydinvoimaloissa tuotettua sähköä tuodaan Suomeen aina vain lisää. Energiansäästöön ei riitä tahtoa, eikä edes viitseliäisyyttä. Näyttääkin siltä, että niin teollisuuden edustajien kuin useiden poliitikkojenkin huoli ilmastonmuutoksen hillitsemisestä on hiipunut, kun periaatepäätös viidennestä ydinvoimalasta saatiin runnottua läpi.

"Ilmastonmuutoksen tuhoisat vaikutukset ja kansainvälisten ilmastovelvoitteiden täyttäminen tulisi pitää mielessä. Suomelle on melkoinen imagotappio alkaa ydinvoiman lisäksi myös hiilivoiman lippulaivaksi", Suomen luonnonsuojeluliiton energia-asiantuntija Tuuli Kaskinen kertoo.

Euroopan avautuvat energiamarkkinat -seminaari

Suomen luonnonsuojeluliitto järjestää Euroopan avautuvat energiamarkkinat -seminaarin eduskunnan auditoriossa 17.9.2003 Seminaarin tarkoitus on analysoida viimeaikaista energia- ja ilmastopoliittista kehitystä sekä kansallisella että Euroopan unionin tasolla. Seminaari tarjoaa energiasektorille, kansanedustajille, järjestöille ja medialle näköalan energiamarkkinoiden toimintaan ja kestävään energiatulevaisuuteen.

• Kuinka EU:n uudet energiamarkkinadirektiivit vaikuttavat Suomeen, ja minkälaista ohjausta on luvassa jatkossa?
  • Luoko sähkömarkkinoiden vapauttaminen aidosti kilpailulliset markkinat?
  • Mahdollistaako nykyinen kehitys energian hajatuotannon vai suosiiko se suurimuotoista, keskitettyä tuotantoa?
  • Miten uusiutuvien energialähteiden edistäminen onnistuu markkinamuotoisesti?
  • Hyödyttääkö markkinoiden avautuminen pienkuluttajia ja ympäristöä vai ainoastaan raskasta teollisuutta?

Tilaisuudessa puhuvat mm.

• Matti Supponen, johtava hallintovirkamies, Euroopan komissio
    - Satu Hassi, kansanedustaja (vihr)
    - Riitta Myller, Euroopan parlamentin jäsen (sd)