Luon­non­suo­je­lu­lii­ton lausunto ehdotuksesta haitallisten vieraslajien hal­lin­ta­suun­ni­tel­mak­si

Luonnonsuojeluliitto tuki uusien EU:n vieraslajiluetteloon lisättyjen lajien kotimaisia hallintasuunnitelmia. Liitto korosti lausunnossaan toimeenpanon vastuiden ja voimavarojen kehittämistä.

Punaperäbulbuili.
Punaperäbulbuli on säädetty haitalliseksi vieraslajiksi koko EU:n alueella. Kuva: Charles J. Sharp / CC BY-SA 4.0

14.3.2024
Asia: VN/3581/2024
Maa- ja metsätalousministeriölle

Suomen luonnonsuojeluliitto tukee esitystä EU:n vieraslajiluettelon kolmannen täydennyksen lajien torjuntasuunnitelmiksi.

Olipa hyvä idea hankkeistaa suunnitelman teko. Se itsessään on lyhyt, ytimekäs, havainnollinen ja selvää suomen kieltä. Tällaisesta valmistelusta lausuntoammattilainen iloitsee.

Käytännön toimeenpanossa on tärkeää varmistaa vastuut ja voimavarat. Nyt vastuuta on jaettu monelle taholle. Ilman riittäviä resursseja asia jää niiden kaikkien ulkokehälle.

Luonnonsuojeluliitto korostaa, että vaikka EU-asetuksessa on siirtymäaika, ainakin ryhmän 1 lajien poistaminen luonnosta kannattaa tehdä kansallisesti heti.

Jatkotyössä lajiluetteloja tulee vielä täydentää kansallisesti. Mekin tulemme varmasti jatkamaan keskusteluja esimerkiksi valkohäntäkauriiseen, täpläkauriiseen ja kirjoloheen liittyvistä asioista.

Lopuksi Luonnonsuojeluliitto muistuttaa, että etenkin Varsinais-Suomessa on levitetty luontoon mitä kummallisempia lajeja. Tämä toiminta olisi aika saada kuriin viranomaisten erillisprojektilla. Siinä voisi käyttää esimerkiksi vihjepalkkioita. Samalla tulisi tarkistaa onko laissa riittävät rangaistukset ja tutkintakeinot, vrt. esimerkiksi Itä-Suomen salametsästystapauksessa hiljattain saadut hyvät tulokset.

SUOMEN LUONNONSUOJELULIITTO RY

Toimeksi saaneena