Talousvaliokunnalle EUn akkuasetuksesta
EU:n akkuasetus on parannus, mutta meillä on toki luonnokseen monia parannuksia lisää.
U 7/2021 vp
Erikoisasiantuntija Jari Natunen
Suomen luonnonsuojeluliitto
TaV 2.3.2021 kello 13.00
Asia: U 7/2021 vp Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi (akkuasetus)
Suomen luonnonsuojeluliiton lausunto EU:n akkuasetukseen
Suomen luonnonsuojeluliitto pitää komission ehdotusta akuista ja käytetyistä akuista, direktiivin 2006/66/EY kumoamisesta ja asetuksen (EU) N:o 2019/1020 muuttamisesta tavoitteiden osalta kannatettavana. Liitto toivoo, että Suomen kannan valmistelussa ja vaikutusten arvioinnissa kiinnitettäisiin huomiota seuraaviin asioihin,jotta akkuasetuksen tavoitteetvoisivattoteutua.
Kierrätystavoitteiden tulee olla kunnianhimoisia, velvoittaa ja aktivoida kuluttajia, esim. panteilla.
Akkujen kokoa ja energiasisältöä tulee rajoittaa estäen ylikulutusta esimerkiksi painavilla katumaastureilla.
EUn pitää panostaa uusimpien ja raaka-aineidenkin suhteen kestävimpien teknologioiden kehitykseen
A. Akkujen tuotannon vaatiman energian ja luonnonvarojen sekä niidenkulutuksenpitäminenkohtuullisella tasolla
EHDOTUKSEN TAUSTA•Ehdotuksen perustelut ja tavoitteet (s.1)
“Nyt käsillä olevan aloitteen tarkoituksena on nykyaikaistaa akkuihin sovellettavaa EU:nlainsäädäntökehystä. Se on olennainen osa vihreän kehityksen ohjelmaa eli EU:n uutta kasvustrategiaa,jonka tavoitteena on muuttaa EU nykyaikaiseksi, resurssitehokkaaksi ja kilpailukykyiseksi taloudeksi, jossa i)kasvihuonekaasujen nettopäästöjä ei ole lainkaan vuoteen 2050 mennessä,ii) talouskasvu ei edellytä resurssien käytön lisäämistä ja iii)yhtäkään ihmistä tai aluetta jätetä jälkeen muista.”
Vihreän kehityksen ohjelman mukaisesti EU tavoitteena on, ettei talouskasvu edellytä resurssien lisäämistä. Talouskasvun ja luonnonvarojen käytön irtikytkentä tulee huomioida erityisen tarkasti taloudellisen kehityksen murrostilanteissa. Siinä myös liikenteen sähköistymisessä kasvihuonepäästöjen vähentämiseksi on kyse. Akkuasetuksen soveltamisala pitää sisällään liikenteen lisäksi myös muun akkutuotannon ja puhtaan energian tavoitteet, mutta suurimmat määrälliset muutokset lähivuosikymmeninä tulevat kohdistumaan sähköisen liikenteen vaatimien akkujentuotantomäärään.
Sähköisen liikenteen tulevaisuudessa vaatiman suuremman akkutuotannon pysyttäminen nykyisissä luonnonvararesursseissa tulee huomioida akkuasetuksen tavoitteissa ja säädöstasolla. Irtikytkentätavoitteet voidaan saavuttaa seuraavin pääasiallisin keinoin:
Kierrätyksen ja uudelleenkäytön vaikutukset on pääasiallisesti kattavasti arvioitu ehdotuksessa. Sitä vastoin sähköautojen ja niiden akustojen painonrajoittamista ei ole akkuasetuksessa käsitelty.
Sähköautojen kalleimman osan eli teollisuusakun energiasisällöllä ja erityisesti sen painolla on ratkaiseva merkitys luonnonvarojen käytön irtikytkennän tavoitteen ja liikenteen kasvihuonepäästöjen vähentämistavoitteen saavuttamisessa.
Polttomoottoria voimalähteenä käyttävien henkilöautojen kasvihuonepäästöt ovat laskeneet hitaasti. Välilläne ovat kuitenkin vuositasolla nousseet vaikka moottoriteknologian kehitys on laskenut laskennallisiapäästöjä. Syy tähän on, että henkilöautojen keskimääräinen paino on lisääntynyt vuodesta 2017 lähtien n. 3,4%. Painon nousu johtuu monesta syystä, mutta merkittävin on kuluttajien suosimien ns. “katumaastureiden” yleistyminen. Ne painavat keskimäärin enemmän pienemmät sedan- tai farmari-malliset henkilöautot. Katumaasturit myös kuluttavat keskimäärin enemmän polttoainetta muotoilun vuoksi kuinpienemmät henkilöautot.
Henkilöautojen painonlisäyksen trendi tulee kiihtymään ja vaikuttamaan merkittävästi akkujen kysyntään tulevaisuudessa, ellei teollisuusakkujen energiasisällön ja autojen painon kasvuun kiinnitetä huomiota akkuasetuksessa:
Keinoja akkujen energiasisällön ja painon kasvamisen rajoittamiseksi:
samalla osa kierrätysraaka- aineenhinnasta kuluttajalle. Tuottajayhteisöt voivat Suomessa koettaa monopolisoida keräystä ja pyrkiä
saamaan merkittäviä tuloja kierrätyksestä. Tuottajayhteisöjen lisäksi keräily tulisi olla mahdollista esimerkiksi kuluttaja- ja palveluyhteisöille. Kilpailun vapauteen ja reiluuteen tulee kiinnittää huomioita myös kierrätyksessä. Auton akkujen osalta merkittävä keräystaho olisivat autonpurkamot
ja akkuja vaihtavat huoltamot. Erityisesti suuremmat akut voivat sisältää merkittävät määrät kalliita raaka-aineita ja ne ovat kuluttajan omaisuutta.
ollessa pieni, tulee selvittää panttijärjestelmien käyttöä.
Akkujen määritelmän kattavuus
Asetuksen tulee olla kattava, mukaanlukien
Akkujen ja akkupakettien kierrätys
EUn akkustrategian tulee keskittyä viimeisimpään teknologiaan ja sen kehittämiseen. EU:n ei tule jäädä esimerkiksi Kiinan tällä hetkellä pitemmällä olevientekniikoiden alihankkijaks iesim. patenttien takia.
On mahdollista, että kaikkia nyt käytössä olevia akkumetalleja ei tarvita jatkossa, jos tekniikka kehittyy.Trendinä on kalliiden metallien kuten koboltin ja nikkelin korvaaminen, ja niiden osuus vähenee jatkuvasti. On mahdollista, että näitä korvataan yleisemmillä aineilla, kuten mangaani, rauta tai sulfaatti. Strategian tulee tähdätä tuotannossa ja jätteissä ympäristölle haitallisten ja vaarallisten metallien määrän vähentämiseen akuissa.
Kertakäyttöakutkin voisivat mahdollisesti olla elinkaaren kannalta hyviä: ruskohiili on mainittu keskusteluissa, mutta voi olla, että akkuja tehdään tulevaisuudessa jostain ympäristökuormitukseltaan mitättömästä aineesta.
Suuret panostukset väistyvän teknologian materiaalien tuottamiseen voivat johtaa turhaan ympäristörasitukseen.Strategian tulee olla ketterä ja tietoinen teknologian viimeisestä kehityksestä.
Akkujen hiilidioksidijalanjäljen lisäksi tulee akkujen muullekin ympäristöjalanjäljelle asettaa kestävyyskriteerit sekä EU:ssa että sen ulkopuolella.
AikataulutTavoitevuosiluku ja ei saisi myöhentää, vaikkaasetuksen käsittely venyisi.
9 Ehdotuksen kansallinen käsittely
Kansallisen akkustrategian laatiminen on ollut suppealla pohjalla. Siinä
sekä ympäristöjärjestöjen että kansainvälisten talous ja teknologiaosaajien kuuleminen olisi tärkeää. Viittamme myös kohtaan C kaivostoiminnasta.
ANNEX III
“Endurance incycles (forrechargeable batteries), the capacity of thebattery after a pre-established number of charge and discharge cycles.”
Akut kestävät tietyn määrän latauksia. Sen lisäksi akun fyysinen ikä tekee siitä käyttökelvottoman, vaikkaarvioitu latausten määrä ei olisi lähelläkään täyttä. Akun käyttökelpoiseen käyttöaikaan siis vaikuttavat latausten ja purkausten määrä sekä akun ikä.
ANNEX IV:ssä ajoneuvoakuissa ei mainitalatausten määrää. Pitäisi arvioida myös,voiko esim. ammattikäytössä latausten määrän yläraja tulla vastaan. Useilla sähköautoille (hybrideillä) akun takuu on 8 vuotta. Latauskertoja ei mainita.
ANNEX VI: merkinnät
Merkinnöissä on valmistuspäivä määrä ja myyntiintulopäivämäärä. Siihen voisi lisätä “parastaennen” päivämäärän.
Akun teknisiin tietoihin tulisi vaatia odotettavissa oleva elinikä ja lataus- ja purkaussyklien odotettu määrä.
Lisätietoja
Lisätietoja
Erikoisasiantuntija (kaivosten ympäristöpäästöt) Jari Natunen
- +358 44 210 0453
- jari.natunen(a)sll.fi