Luon­non­suo­je­lu­lii­ton lausunto met­sä­ka­na­lin­tu­jen metsästyksestä metsästysvuonna 2020–21

Luonnonsuojeluliitto esittää ajallisesti kaiken metsäkanalintujen metsästyksen lopettamista lokakuun lopussa. Liitto esitti MMMn esittämiin alueellisiin rauhoituksiin lisäyksiä. Myös kiirunan metsästystä pitäisi rajoittaa.

24.8.2020

Maa- ja metsätalousministeriölle

Viitaten lausuntopyyntöönne 13.8.2020 Dnro VN/18296/2020 ja siihen lähetettyyn korjaukseen 14.8.2020

Luonnonsuojeluliiton lausunto metsäkanalintujen metsästyksestä metsästysvuonna 2020–21

Suomen luonnonsuojeluliitto kiittää lausuntopyynnöstä ja toteaa asiasta seuraavaa.

On hyvä, että metsästystä suunnitellaan riistakolmiotietojen perusteella. Näin on esitetty monia perusteltuja rajoituksia. Alueellisiin rauhoituksiin esitämme vielä metson rauhoitusta Rannikko-Pohjanmaalla ja teeren Varsinais-Suomessa (vrt. riistakeskuksen esityksen kuvat 1-2 ja 4-5).

Vahvistuvienkaan metsäkanalintukantojen kehitystä ei tule vaarantaa metsästysmääriä nostamalla. Useimmat metsäkanalintukannat eivät nytkään ole vahvoja vaan heikkoja. Suhtellisen lyhyistä seurantatuloksista ei kannata tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä ja siten pitkiä metsästysaikoja, vaan eteenpäin kannattaa mennä varovaisuusperiaatteella. Lisäksi talvehtivat linnut ovat lintukannan arvokasta pääomaa, jota kannattaa säästää. Luonnonsuojeluliitto esittää, että kaikkien metsäkanalintujen pyynti lopettaisiin lokakuun lopussa eli asetuksesta poistettaisiin sitä myöhemmät metsästysajat.

Luonnonsuojeluliiton mielestä varsinkaan teeren ja metson urosten latvapyyntiä ei ole edellenkään syytä sallia. Jos latvapyynti kuitenkin sallitaan, on säädettävä yhden linnun saaliskiintiö metsästäjää ja lajia kohti sekä saalisilmoitus on tehtävä pakolliseksi.

Lisäksi Luonnonsuojeluliitto muistuttaa siitä, että myös pienen kiirunakannan metsästystä tulee rajoittaa.

erityisasiantuntija Tapani Veistola, puhelin 0400 615 530, tapani.veistola (a) sll.fi

SUOMEN LUONNONSUOJELULIITTO RY

Harri Hölttä