Saavutettavuustyökalut

Suomen luonnonsuojeluliitto
Navigaatio päälle/pois

Luon­non­suo­je­lu­lii­ton Tankki-nuoret kampanjoivat kestävän elämäntavan puolesta 12.-23.11

Suomen luonnonsuojeluliiton Tankki kampanjoi kestävän elämäntavan puolesta tänään käynnistyvässä somekampanjassa. Kampanjan tarkoituksena on hillitä turhaa kuluttamista ja kannustaa pitämään jo hankituista asioista hyvää huolta sekä miettimään omaa elämäntapaa kestävämpään suuntaan yleisemminkin. Kampanjan tekijöitä ja toimijoita ovat 18–25-vuotiaat nuoret.

Tankki-hankkeen Matleena Käppi. Kuva: Outi Neuvonen.
Tankki-hankkeen Matleena Käppi. Kuva: Outi Neuvonen.

”Emme yksinkertaisesti voi enää elää nykyisellä tavalla. Asioiden arjessamme pitää muuttua nyt tai ei koskaan”, sanoo 25-vuotias Ville Sormunen Helsingistä.

Tankki on 18–25-vuotiaille nuorille suunnattu ajatushautomo, jonka toteuttaa Suomen luonnonsuojeluliitto ja rahoittaa Sitra. Se aloitti toimintansa elokuussa kolmella paikkakunnalla: Helsingissä, Jyväskylässä ja Rovaniemellä.

Tankkilaiset ovat syksyn ajan pohtineet kuluttamiseen liittyviä ympäristökysymyksiä mentoreiden ja muiden asiantuntijoiden johdolla. Keskustelun aiheet ovat liikkuneet kasvisruoasta lentomatkailun haasteisiin ja pikamuodin ongelmista oman luontosuhteen hoitamiseen. Samalla on ideoitu kampanja-aihioita kestävämmän arjen puolesta.

”Nuoret ovat tulevaisuuden tekijöitä ja siksi muutosta kohti kestävämpää arkea tehdään Tankissa heidän kanssaan. On turha yrittää innostaa nuoria ekologisuuteen ylhäältä sanelemalla, nuoret osaavat innostaa muita nuoria parhaiten. Tankki on houkutellut mukaan loistavan joukon osaavia nuoria, joilla on todella paljon tietämystä kestävästä elämäntavasta ja intoa muuttaa maailmaa”, sanoo Sitran asiantuntija Sari Laine.

Tankki on keskittynyt tänä syksynä kolmeen kuluttamisen teemaan, jotka ovat ruoka, matkailu ja vaatteet. Syksy huipentuu tänään käynnistyvään kampanjaan, jonka nuoret ovat itse ideoineet ja ammattilaisten avulla myös toteuttaneet. Luvassa on tutkittua tietoa ja tiukkoja kannanottoja, mutta Tankin tekeminen on ollut myös hauskaa ja terapeuttistakin.

”Tankissa on ollut parasta hyvät keskustelut ja oppimisprosessi kokonaisuudessaan. Oma kampanjamme keskittyy matkailuun, koska vaikka reissaaminen on ihanaa, se myös kuluttaa maapallon luontoa valtavasti”, kertoo Ville Sormunen.

”On ollut hienoa päästä mukaan rakentamaan luonnon kannalta parempaa kulutuskulttuuria. Vaatekampanjamme pyrkii tarjoamaan vaihtoehtoja kertakäyttökulttuurille ja itsekeskeiselle ajattelutavalle. Vaatteet ovat välttämätön osa arkea, joten ne kannattaa hoitaa hyvin ja hankkia ajatuksella”, sanoo 21-vuotias Nanni Tuominen.

Tankin kampanja käynnistyy tänään ruokateemalla, jossa keskitytään kestävien kulutusvalintojen tekemiseen ja ruokahävikin vähentämiseen.

”Ruoka kattaa yli neljänneksen keskivertosuomalaisen hiilijalanjäljestä. Omaan syömiseemme voimme myös helposti vaikuttaa, joten kestävä ruokailu on erittäin keskeinen seikka kestävää arkea rakennettaessa”, sanoo 22-vuotias Susanna Pesonen.

Tankin kampanjaa voi seurata sekä Facebookissa että Instagramissa. Seurantaan kannattaa ottaa myös Tankin oma blogi osoitteessa http://tankkisll.fi/blogi/

 

Lisätiedot

Hanna Linkola, projektikoordinaattori, Luonnonsuojeluliitto, hanna.linkola(a)sll.fi, p. 0400 412 575

Jaa sosiaalisessa mediassa