Suomen luonnonsuojeluliiton kommentit komission LIFE-työohjelmasta
–
Ympäristöministeriölle
Viitaten kyselyynne 11.12.2020
Suomen luonnonsuojeluliiton kommentit komission LIFE-työohjelmasta
Suomen luonnonsuojeluliitto kiittää kommenttimahdollisuudesta.
Yleistä
Työohjelma on kunnianhimoinen. Kuitenkin eri osa-alueiden välinen riippuvuus toisistaan on jäänyt kategorisoinnin vuoksi riittävästi huomioimatta. Luonto-, lintu- ja vesipuitedirektiivin toteuttaminen vaikutuksineen on tiiviisti riippuvaista toisistaan ja edelleen tämän vaikutus ilmastonmuutoksen hillintään on oleellinen. Siksi pidämme tärkeänä poikkileikkaavia ja direktiivien yhteisvaikutusta edistäviä integroivia toimenpiteitä (vertaa 4.1.2). On oleellisen tärkeää, että direktiivien keskinäinen vuorovaikutus ja esimerkiksi ristiriita tulvadirektiivin kanssa saisi huomiota.
Menettelyistä kaksivaiheinen haku (concept note ja full proposal) on osoittautunut hyväksi.
2.1 Nature and biodiversity
Toimepiteistä priorisoisimme seuraavia
4.1.2 Strategic nature and Strategic Integrated Projects
Vesiekosysteeminen ja veden vaikutus myös terrestrisiin ekosysteemeihin on oleellista ja tällöin esiin nousee myös em. direktiivien yhteisvaikutus toimeenpanossa ja ekosysteemien kunnostamisessa.
4.2 Operating grants
Kiinnitämme huomiota kansalaisjärjestöjen rooliin direktiivien toimeenpanijana LIFE-rahoitusvälineen kautta. Kansalaisjärjestöjen on huomattavasti vaikeampi koota omarahoitusosuutta ja hallinnoida LIFE-hankkeita verrattuna valtiollisiin toimijoihin. Siksi kansalaisjärjestöjen kohdalla tulisi soveltaa alennettuja vaatimuksia omarahoituksen osalta. Kansalaisjärjestöjen rooli on monella tapaa hyvin oleellinen pohdittaessa ymmärryksen ja tiedon lisäämistä, osallistamista ja asioiden päätymistä yhteiskunnallisesti läpileikkaavaksi.
6 Cumulative, complementary and combined funding
Kaikissa toimenpiteissä maan ja vesien käytössä pitäisi korostaa ekosysteemilähestymistapaa, jonka käytöstä alkaa vihdoin olla myös tieteellistä näyttöä vesiekosysteemien hoidossa ja käytön suunnittelussa. Tätä pitäisi jalkauttaa myös esimerkiksi EU:n maa- ja metsätalous- sekä meri- ja kalapolitiikan puolelle integroidusti muidenkin rahastojen kautta.
Huomattakoon myös luontomatkailun ja -virkistyksen hankkeiden EAKR- ja ESR-rajapinnat (ks. kommenttimme 2.1).
Lisätietoja
Lisätietoja
Toiminnanjohtaja Tapani Veistola
- +358 400 615 530
- tapani.veistola(a)sll.fi