Luonnonsuojeluliiton kommentit ydinlaitosten elinkaaren sääntelyn kehittämisestä
–
Ydinenergialakia päivitetään. Tässä kärkemme työryhmän kuulemiseen: yvaan hankkeen koko elinkaari, vesiasioiden merkityksen nousu, valvontatietojen tiedotus, miniydinvoimaloihin ei riitä tyyppihyväksyntä, kaikkeen kunnan suostumus, vireillepanot ja muutoksenhaun aukot.
![](https://www.sll.fi/wp-content/uploads/2020/02/5455176673_fdcd5e76d6_z.jpg)
6.2.2020
TEM / Ydinlaitosten elinkaaren sääntelyn kehittämistä koskeva työryhmä (REILA)
Viitaten kuulemiseenne 6.2.2020
Luonnonsuojeluliiton kommentit ydinlaitosten elinkaaren sääntelyn kehittämisestä
Suomen luonnonsuojeluliitto kiittää kommenttimahdollisuudesta ja toteaa asiasta seuraavaa.
Hyvä, että ydinalan lakeja parannetaan
– niiden tulisi olla yksiselitteiset ja selkeät
– nyt laki on sisäisten viittausten viidakko
Ydinasioissa nousee säteilyn rinnalle kemiallinen myrkyllisyys
– ydinjätteen loppusijoituksen aikataulut (uraani ja sen tytäraineet)
– kaivoksien jätevuoret (vesiliukoisuus!)
– EU-tuomioistuimen Weser-päätös
1. Ydinlaitosten elinkaaren sääntely (suunnittelu, rakentaminen, käyttö, käytöstä poistaminen ja loppusijoitus), lupajärjestelmän ja -menettelyiden sääntely sekä valvonnan sääntely – toimivuus ja kehittämistarpeet?
YVA, lupa ja hankkeen koko elinkaari
– vaarana hankkeiden osittaminen, jolloin kokonaisuus hämärtyy
– laki ei tunne ”uraanin talteenottoa”
– jätteen loppusijoitusta tulee käsitellä riittävästi myös laitoksen luvassa
– matala- ja keskiaktiivisen jätteen hautaaminen maahan: valvonta puoliintumisajan mukaan
Tyyppihyväksyntä ei riitä miniydinvoimaloihin
– ydinvoimakin on keskeisesti sijoituspaikkakysymys
– MRL:ssä korostuu elinympäristön terveellisyys ja turvallisuus
– sosiaaliset vaikutukset
– yva ja yleisakaavan tarkastelu tarpeen
Valvontatiedot nykyistä paremmin verkkoon.
2. Osallistaminen, kuuleminen sekä vaikuttamismahdollisuuksien varaaminen paikallisesti, alueellisesti, valtakunnallisesti ja kansainvälisesti- lainsäädännön toimivuus ja kehittämistarpeet?
Selvintä olisi säätää, että kaikkiin lain soveltamisalaan kuuluviin laitoksiin tarvitaan myös kunnan suostumus.
Muun muassa ympäristöjärjestöille tulisi antaa vireillepano-oikeus ongelmatapauksissa (vertaa esim. YSL 186 §).
Muutoksenhakuoikeus on liian kapea (PL 20 §)
– valitusoikeus muistakin päätöksistä kuin rakennusluvasta
– tulee varmistaa, että valitusoikeus on myös kunnalla, valtion valvontaviranomaisella, kunnan ympäristöviranomaisella, saamelaiskäräjillä ja kolttien kyläkokouksella (YSL 191 §)
– asianosaisiksi tulisi määritellä kaikki vaikutusalueen ja turvallisuusvyöhykkeen sisällä asuvat
Lisätietoja
– erityisasiantuntija Tapani Veistola, puh. 0400 615 530, tapani.veistola(a)sll.fi
Tämän lausunnon valmisteluun osallistuivat myös liittohallituksen jäsen Pertti Sundqvist ja FT Jari Natunen.
SUOMEN LUONNONSUOJELULIITTO RY
Toimeksi saaneena
Tapani Veistola
erityisasiantuntija
Lisätietoja
![](https://www.sll.fi/wp-content/uploads/2024/10/tapani1-480x480-2.jpg)
Toiminnanjohtaja Tapani Veistola
- +358 400 615 530
- tapani.veistola(a)sll.fi