Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Tiedotteet / Tiedotteet 2017 / Luonnonsuojeluliitto kehottaa Bioenergia ry:tä korjaamaan virheelliset tietonsa

Luonnonsuojeluliitto kehottaa Bioenergia ry:tä korjaamaan virheelliset tietonsa

Suomen luonnonsuojeluliitto kehottaa Bioenergia ry:tä korjaamaan turvekampanjassaan antamansa virheelliset tiedot ja esittämään anteeksipyynnön suomalaisille.

Helsingin Sanomat julkaisi 16.3. artikkelin, jossa riippumattomat asiantuntijat totesivat Bioenergian ry:n turvekampanjassa annetun useita virheellisiä ja harhaanjohtavia tietoja. Myös viestinnän eettisen neuvottelukunnan puheenjohtajat ottivat 13.3. kirjoituksessaan kantaa Bioenergia ry:n kampanjaan. "Jos virheitä tulee, ne pitää korjata samassa yhteydessä ja yhtä näkyvästi kuin alkuperäinen viesti. Joskus anteeksipyyntökin on paikallaan", puheenjohtajat kirjoittavat.

"Suomen luonnonsuojeluliitto jakaa tämän näkemyksen. Haluamme samalla kiittää suomalaisia aktiivisuudesta ja kannustamme jatkossakin kaikkia tarkkaavaisuuteen oman elinympäristönsä asioissa", toteaa Suomen luonnonsuojeluliiton toiminnanjohtaja Päivi Lundvall.

Suomen luonnonsuojeluliitto jatkaa työtään soiden, ilmaston ja vesistöjen puolesta ja vaatii turpeen energiakäytöstä luopumista vuoteen 2025 mennessä. Ensitilassa olisi liiton mielestä luovuttava turpeen saamasta verotuesta, joka on noin 147 miljoonaa euroa vuodessa.

"Turpeen saama verotuki on mittava. Sen suuruisilla summilla voitaisiin toteuttaa loppuun soidensuojelun täydennysohjelma. Suoluontomme on kriisissä. Meillä ei ole varaa menettää lisää soita turvetuotannolle. Suomalaiset tietävät selvästikin tämän, sillä 80 prosenttia suomalaisista haluaa suojella soita", huomauttaa Luonnonsuojeluliiton asiantuntija Paloma Hannonen.

 

Lisätietoja:

Paloma Hannonen, asiantuntija, puh. 050-532 3219

Viestinnän eettisen neuvottelukunnan puheenjohtaja Elisa Juholinin ja varapuheenjohtaja Henrik Rydenfeltin kirjoitus (13.3.2017): http://ven.fi/tutkimukseen-perustuva-viestinta-vaativa-laji/

Helsingin Sanomien artikkeli "Turvealan huomiota herättänyt mainoskampanja vilisee virheitä - HS perkasi keskeiset väitteet asiantuntijoiden kanssa" (16.3.2017): http://www.hs.fi/talous/art-2000005128129.html