Mielipide Kärrin asemakaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta

Lausunnot ja kannanotot

Helsingin luonnonsuojeluyhdistys antoi mielipiteen Kärrin osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta 15.12.2025.

Annoimme mielipiteen Kärrin osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta 15.12.2025.

—-

Mielipide Kärrin asemakaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta (diaarinumero: HEL 2025-009153)

Östersundomin Kärrin asuinalueelle suunnitellaan nykyisten pientalotonttien täydennysrakentamista. Liikennesuunnittelussa tavoitteena on laatia alueelle toimiva katuverkosto, jonka suunnittelussa varaudutaan Östersundomin osayleiskaavaluonnoksessa Uudelle Porvoontielle esitettyyn pikaraitiotieyhteyteen.

Helsingin luonnonsuojeluyhdistys korostaa, että Kärrin alueen asemakaavoituksen jatkotyössä tulee painottaa suunnittelualueen ekologisten yhteyksien huolellista vaalimista. Alue on tällä hetkellä ilman asemakaavoitusta ohjaavaa yleiskaavaa, joten valmistelussa olevan Östersundomin osayleiskaavaluonnoksen linjaukset tulevaan maankäyttöön näkyvät monella tapaa suunnittelun taustakontekstina. Tilanteesta seuraa muutamia avoimia kysymyksiä ja ongelmia nyt nähtävillä olevien asemakaavasuunnitelmien arvioinnissa.

Kaavan alueen keskellä sijaitsee luontotyyppinä Etelä-Suomessa äärimmäisen uhanalainen tuore suurruohoniitty, joka esiintyy luontotietojärjestelmässä nimellä Kärrin niitty (Kohde 199/2017). Niityn lähiympäristö tulee jatkosuunnittelussa jättää rauhaan kaikilta täydennysrakentamishankkeilta.

Kärrin alueen pohjoisosan läpi kulkee keskeinen “Metsä ja puustoinen verkosto 2025”:ssa osoitettu kehitettävä runkoyhteys, joka yhdistää Salmenkallion metsäalueet Vantaan kautta Gumbölen metsään. Vyöhyke on tunnistettu ekologisena yhteytenä myös Östersundomin osayleiskaavaluonnoksessa. Runkoyhteys on nykytilassaan verrattain kapea, joten suunnittelualueen pohjoisosaan nyt tutkittavan uuden täydennysrakentamisen tulee rajoittua nykyisten pientalojen muodostaman taloryhmän sisäpuolelle.

Osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa muuten hyvin suppeassa aineistossa on kiitettävästi osoitettu kartalla myös pienempien kehitettävien ekologisten yhteyksien tilanne Krapuojan reunoilla sekä Vanhan Rajatien yli että Sandbackan vieressä Sotungintiellä. Toivomme yhteyksien huomioimista selkeällä ja riittävällä tavalla myös tulevalla asemakaavakartalla.

Osayleiskaavatyön problemaattinen varjovaikutus realisoituu eniten suunnittelualueen eteläosassa Uuden Porvoontien varrella, jossa verrattain leveällä vyöhykkeellä kerrotaan huomioitavan raideliikenteeseen tukeutuva tulevaisuuden täydennysrakennusalue. Osayleiskaavaluonnoksessa alue on merkinnällä A-2 eli kaavakartalla korttelitehokkuudeltaan toiseksi tiiveimmän rakentamisen alueena. Silti nähtävillä oleva materiaali jättää täysin avoimeksi, miten alue olisi tarkoitus nyt asemakaavassa merkitä, kun osayleiskaavatyö on vielä kesken, vai koskeeko asia vain ennakoitavien katuvarausten laatimista.

Myös Kärrin asemakaavahankkeen erikoinen rajaus Sotungintien eteläpuolella jää valitettavasti tarkemmin avaamatta OAS-aineistossa. Verrattain laaja Krabbdalenin kiinteistö on osayleiskaavaluonnoksessa osoitettu myös A-2 merkinnällä. Tuomalla materiaalissa avoimemmin esiin suunnittelualueelle kohdistuvat maankäyttöpaineet, olisi Kärrin nykyisen pientaloalueen täydennysrakentamisen suunnittelu sekä katuverkoston kehittäminen paremmin hahmotettavissa, samoin kuin alueen luontoon ja maisemaan nyt samanaikaisesti suunniteltavan muutoksen historiallisen suuri mittakaava.

Helsingissä 15.12.2025,

Eeva Rantala
puheenjohtaja
Helsingin luonnonsuojeluyhdistys ry

Anders Backström
järjestösihteeri
Helsingin luonnonsuojeluyhdistys ry

Ajankohtaista