Suomen luonnonsuojeluliitto SLL Uudenmaan piiri Helsingin yhdistys

Kannanotto maan­käyt­tö­so­pi­muk­sis­ta ja kiin­teis­tö­kau­pan esisopimuksista Kumpulanmäellä

Kumpulanmäen vaahterametsää. Kuva: Antti Halkka.

Lähetimme 4.12.2023 Helsingin kaupunkiympäristölautakunnalle kannanoton koskien maankäyttösopumuksia ja kiinteistökaupan esisopimuksia Kumpulanmäen asemakaavamuutoksen alueella:

Arvoisat kaupunkiympäristölautakunnan jäsenet ja varajäsenet

Huomisen kokouksenne esityslistalla on kaksi maankäyttösopimusta ja kiinteistökaupan esisopimusta Kumpulanmäen asemakaavamuutoksen alueella:

13. Maankäyttösopimuksen ja kiinteistökaupan esisopimuksen tekeminen Suomen valtion/Senaatti-kiinteistöjen kanssa liittyen kaavamuutokseen nro 12744 (Kumpula)

14. Kaupunkiympäristölautakunnan esitys kaupunginhallitukselle Helsingin Yliopistokiinteistöt Oy:n kanssa tehtävän maankäyttösopimuksen ja kiinteistökaupan esisopimuksen hyväksymiseksi liittyen kaavamuutokseen nro 12744 (Kumpula)

Haluamme muistuttaa, että Kumpulanmäen vaahterametsä on maanlaajuisestikin edustava ja yksi Suomen suurimmista. Tällaiselle merkittävälle luontoalueelle ei pitäisi rakentaa lainkaan. Etenkään maankäyttösopimuksia ja kiinteistökauppoja ei tulisi tehdä tässä vaiheessa, kun kaavaa ei ole hyväksytty. Vetoammekin teihin, että otatte näissä sopimusasioissa vähintään aikalisän siihen saakka, kunnes asemakaavamuutos on lainvoimainen.

Kumpulanmäen luontoarvoista voitte lukea lisää aiemmista vetoomuksistamme:

Helsingissä 4.12.2023

Noora Kaunisto