Suomen luonnonsuojeluliitto SLL Uudenmaan piiri Helsingin yhdistys

Tiedote: Helsinki saa uuden monipuolisen luontopolun

Talosaaren luontopolun varrelta löytyy loistavia lintujen tarkkailupaikkoja. Kuva: Emilia Pippola

Helsinki saa uuden monipuolisen luontopolun

Salaperäistä metsän tuntua ja laajoja lintualueita

TIEDOTE 8.4.2024

Helsingin luontopolkutarjonta kasvaa tulevana viikonloppuna uudella, monipuolisella luontopolulla. Itä-Helsingissä sijaitsevan Talosaaren luontopolun avajaisia vietetään sunnuntaina 14. huhtikuuta.

Luontopolku lähtee läheltä Husön ratsastuskeskuksen parkkipaikkaa. Noin 1,5 kilometrin mittaisen polun varrella on 14 kylttiä, joissa kerrotaan reitin metsistä ja muista luontotyypeistä sekä alueen nisäkäs-, lintu-, hyönteis-, kääpä- ja kasvilajeista.

”Luontopolku kulkee erilaisten metsäluontotyyppien kautta, ja meren rannassa on loistavia lintujen tarkkailupaikkoja”, kertoo Helsingin luonnonsuojeluyhdistyksen (Helsy) aktiivi Heidi Rantalainen. Kevätmuuton aikaan rannalta voi nähdä muun muassa suokukkoja ja muita kahlaajia sekä hanhia ja joutsenia. Onnekas voi bongata vaikkapa sääksen tai merikotkan.

”Polun varrella on myös niittykaistale, joka on osa vanhaa laidunaluetta.”

Talosaaren luontopolku on sopiva lapsiperheille. Noin puolet polun pituudesta on esteetöntä hiekkatietä.

”Suosittelen ehdottomasti polkua myös koululuokille. ”

Heidi Rantalainen on suunnitellut polun ja laatinut sen infokyltit Helsyn toimeksiannosta. Infokylttien tiedot perustuvat pääasiassa Helsyn aktiivien aiemmin tekemiin luontokartoituksiin sekä Helsingin kaupungin luontotietojärjestelmään. Jokaisesta kyltistä löytyy myös ruotsinkielinen tiivistelmä. Hanketta ovat tukeneet Helsingin kaupungin ympäristöpalvelut sekä Suomen luonnonsuojeluliiton Uudenmaan piiri.

Talosaaren luontopolun avajaiset ovat sunnuntaina 14.4. Polkua esitellään klo 12.00 ja 14.00 lähtevillä kierroksilla. Lähdöt tapahtuvat Talosaaren Torpan pihalta. Torpan lähin osoite on Talosaarentie 280, josta Torpalle on n. 700 m kävelyä.

Helsy kehottaa osanottajia pukeutumaan sään mukaan ja ottamaan oman mukin mukaan. Jos haluaa grillata nuotiopaikalla, omat grillattavat on otettava matkaan.

Lisätiedot: Helsingin luonnonsuojeluyhdistyksen järjestösihteeri Emilia Pippola, helsy(ät)sll.fi / puh. 050 3011633

Lue tapahtumasta ja kyytimahdollisuudesta lisää: https://www.sll.fi/helsinki/tapahtuma/talosaaren-luontopolun-avajaiset/

Linkit painokelpoisiin valokuviin:
Kuva 1. Talosaaren luontopolun varrelta löytyy loistavia lintujen tarkkailupaikkoja: https://drive.google.com/file/d/1UB4BMKat2nzHDkJA1t9Th3XosljQ-uk2/view?usp=drive_link
Kuva 2. Luontopolku kulkee erilaisten metsäluontotyyppien kautta: https://drive.google.com/file/d/1Rr1ZjS6LGqCop5dyyPB0si03kTD7gdw_/view?usp=sharing

Kuvat: Emilia Pippola. Kuvaajan nimi mainittava aina kuvan käytön yhteydessä.