Piirin ja Keski-Karjalan luonnon muistutus Neova Oy:n hakemukseen Kotkanpesänsuon turvetuotantoalueen ympäristöluvan muuttamiseksi
–
Muistutus Neova Oy:n hakemukseen Kotkanpesänsuon turvetuotantoalueen ympäristöluvan muuttamiseksi Vaatimukset Suomen luonnonsuojeluliiton Pohjois-Karjalan piiri ry sekä Keski-Karjalan Luonto ry vaativat, että Kotkanpesänsuon turvetuotannon ympäristöluvan lupamääräys 1. tulee muuttaa kuulumaan seuraavasti: 1….

Muistutus Neova Oy:n hakemukseen Kotkanpesänsuon turvetuotantoalueen ympäristöluvan muuttamiseksi
Vaatimukset
Suomen luonnonsuojeluliiton Pohjois-Karjalan piiri ry sekä Keski-Karjalan Luonto ry vaativat, että Kotkanpesänsuon turvetuotannon ympäristöluvan lupamääräys 1. tulee muuttaa kuulumaan seuraavasti:
1. Kotkanpesänsuon turvetuotantoalueen vedet on johdettava 9.8.2010 päivätyssä hakemuksen täydennyksessä olevan kuivatussuunnitelmakartan ja pintavalutuskenttä-piirustuksen mukaisesti ympärivuotisesti sarkaojakohtaisten lietesyvennysten, lietteen-pidättimien ja päisteputkien kautta kahteen laskeutusaltaaseen, joista vedet johdetaan pintavalutuskentälle, jonka jälkeen vedet johdetaan laskuojaa pitkin Saarekkeenpuron kautta Luoso Jokeen ja edelleen Tohmajärveen.
Pintavalutuskentän puhdistustason tulee täyttää vähintään seuraavat puhdistusteho-vaatimukset tai vaihtoehtoisesti alittaa seuraavat lähtevän veden ainepitoisuuksien pitoisuusrajat (enimmäispitoisuudet):
| Puhdistusteho | Lähtevän veden pitoisuus | |
| Kiintoaine | 50 % | 4 mg/l |
| Kokonaisfosfori | 40 % | 30 μg/l |
| Kokonaistyppi | 20 % | 1 000 μg/l |
Pintavalutuskentän puhdistusteho ja lähtevän veden pitoisuus lasketaan virtaama-painotettuina vuosikeskiarvoina ennen pintavalutuskenttää ja sen jälkeen otetuista näytteistä mahdolliset ohijuoksutukset mukaan lukien. Jos puhdistustehoa tai vaihtoehtoisesti lähtevän veden pitoisuusrajoja koskevia vaatimuksia ei saavuteta, luvan haltijan on toimitettava laskentajaksoa seuraavan toukokuun loppuun mennessä Lupa- ja valvontavirastolle suunnitelma toimenpiteistä vesienkäsittelyn tehostamiseksi ja ryhdyttävä välittömästi suunnitelman toteuttamiseen.
Tuotantoalueen ulkopuoliset vedet on johdettava tuotantoalueen ja vesienkäsittelyrakenteiden ohitse eristysojissa, joissa on oltava lietesyvennykset.
Lupamääräyksiin on lisättävä uusi lupamääräys 1a:
1a. Luvan haltijan on toimitettava ympäristönsuojelulain 54 §:n tarkoittama erityinen selvitys Kotkanpesänsuon vesienkäsittelyn toimivuudesta ja puhdistusmenetelmien parantamisesta Lupa- ja valvontavirastolle viimeistään 31.3.2029.
Selvitykseen on liitettävä Kotkanpesänsuon päästötarkkailun tulokset (ravinteet, kiintoaine ja kemiallinen hapenkulutus) sekä esitys päästörajoista ja päästöjen tarkkailusta. Lisäksi on esitettävä vesistö- ja kalataloustarkkailun tulokset ja niiden perusteella tehty selvitys Kotkanpesänsuon turvetuotannon päästöjen vaikutuksista vuoden 2024 jälkeen.
Tarkkailumääräykset on päivitettävä:
Kotkanpesänsuon ympäristöluvan tarkkailumääräykset (käyttö-, kuormitus- ja vesistötarkkailu sekä kalataloustarkkailu) on päivitettävä niin, että niiden perusteella voidaan valvoa toiminnan ympäristövaikutuksia ja asetettujen päästörajojen noudattamista sekä saada erityisen selvityksen (määräys 1a) laadintaan tarvittavat tiedot.
Aluehallintoviraston (1.1.2026 alkaen Lupa- ja valvontaviraston) tulee määrätä tarkkailun yksityiskohtainen sisältö viran puolesta niin, että tarkkailumääräykset vastaavat 2020-luvulla turvetuotannon tarkkailuvelvoitteilta edellytettyä tasoa Kotkanpesänsuon olosuhteissa.
Perustelut
Tausta
Kotkanpesänsuon ympäristölupa on voimassa toistaiseksi. Lupamääräykset oli määrätty tarkistettaviksi: ”Luvan saajan on, mikäli se aikoo jatkaa tässä päätöksessä tarkoitettua turvetuotantoa vuoden 2022 jälkeen, mainitun vuoden maaliskuun loppuun mennessä tehtävä aluehallintovirastolle lupamääräysten tarkistamista koskeva hakemus.”
Ympäristönsuojelulain muutoksella (YSL 71 § on kumottu L:lla 10.4.2015/423) luvan tarkistamista koskeva säännös on kuitenkin kumottu ja se on johtanut useissa tapauksissa tilanteeseen, jossa ympäristölupaa myönnettäessä lupaharkinnassa oleellisena pidetty määräysten tarkistaminen jää tekemättä ja se on voinut vaikuttaa myös siihen, että lupapäätöksessä annetut lupamääräykset ovat jääneet osin puutteellisiksi tai niitä ei oltu edes tarkoitettu olemaan voimassa esimerkiksi parhaan käyttökelpoisen tekniikan mukaisia lupakautta (noin 10 vuotta) pitempää aikaa, koska määräysten tarkistamisen yhteydessä ne tarkistettaisiin kaikilta osin.
Tilanne on edellä kuvatun kaltainen myös nyt käsillä olevassa Kotkanpesänsuon turvetuotannon ympäristöluvassa. Kun lisäksi luvassa määrättyihin vesienkäsittelyn puhdistustehoihin ei ole päästy, on luvan muuttaminen välttämätöntä.
Kotkanpesänsuo on tuotantopinta-alaltaan suhteellisen suuri (yli 100 ha) ja turpeen nostaminen jatkuu vielä pitkään, arviolta noin 30 vuotta. Siksi on erityisen perusteltua määrätä myös erityinen selvitys tehtäväksi vesienkäsittelyn toimivuudesta ja kehittämis-mahdollisuuksista sekä päästöjen vaikutuksista.
Tarkkailutulosten perusteella Kotkanpesänsuon vesienkäsittelyn toimivuudessa on ollut vaihtelevuutta ja kuormituspiikkejä on esiintynyt. Kun turpeen nosto jatkuu vielä pitkään ja siirtyy suon syvempiin kerroksiin, joissa turpeen maatuneisuus on paljon pintaturvetta suurempaa, on myös aiheutuva vesistökuormitus aikaisempaa suurempaa etenkin kemiallisen hapenkulutuksen ja ravinnekuormituksen osalta. Pintavalutuskentän toiminnan epävarmuudet lisääntyvät kentän käyttöiän kasvaessa.
Edellä mainitut seikat ovat painavat perustelut sille, että nyt Kotkanpesänsuon turvetuotannon ympäristövaikutusten hallitsemiseksi on asetettava myös erityinen selvitysvelvoite.
Vaadittujen muutosten ja lisäysten perustelut
Kotkanpesänsuon vesistöpäästöjen rajoittamiseksi annettuun määräykseen voidaan lisätä pitoisuusrajat puhdistustehorajojen vaihtoehtona. Pitoisuusrajat ovat rajoitteina ”perälautana” niissä tilanteissa, joissa turvetuotantoalueelta purkautuva vesi on päästöparametrien suhteen laimeaa. Tilanne on tällainen esimerkiksi lumen sulaessa keväällä suon ollessa vielä roudassa.
Päästömääräykset eivät muutoksen jälkeen saa kuitenkaan johtaa siihen, että puhdistuksen taso voisi heiketä. Sen vuoksi luonnonsuojelupiirin vaatimat tiukennukset ovat välttämättömiä, koska muuten Neova Oy:n esittämät löysät pitoisuusrajat lisäisivät kokonaiskuormitusta. Vaaditut pitoisuusrajat on saavutettu pintavalutuksella nykyisessä tilanteessa.
Pitoisuusrajojen saavuttaminen arvioidaan vuositasolla, ei näytekohtaisesti. Siksi on selvyyden vuoksi määrättävä pintavalutuksen puhdistustehon ja pitoisuuksien laskenta tehtäväksi virtaamapainotettuna vuosikeskiarvona. Usein turvekenttien kuormitus voi keskittyä piikkeinä tulva- ja sadekausiin, joiden osuus kokonaiskuormituksesta voi olla hallitseva. Tämä on otettava huomioon päästöjen laskentaperusteissa.
Erityinen selvitys, josta on määrätty ympäristönsuojelulain 54 §:ssä, on käyttökelpoinen keino varmentaa vesienkäsittelyn jatkuva kehittäminen myös jatkossa, jolloin kuormitus voi kasvaa turpeen noston siirtyessä suon syvempiin kerroksiin.
Kotkanpesänsuon tarkkailumääräys on annettu vuonna 2011 ja sen sisältö olisi tuolloin voimassa olleen ympäristösuojelulain perusteella tullut uusituksi lupamääräysten tarkistamisen yhteydessä vuonna 2022.
Tarkkailu on kaikilta osin syytä päivittää vastaamaan nykyisin voimassa olevia tarkkailuohjeita ja myös siksi, että päästömääräyksien sisältö on muuttunut. YSL:n 54 §:n mukaiseen selvitykseen liittyvä vaikutusten tarkastelu vaatii myös vesistö- ja kalataloustarkkailun täsmentämistä
Lisäksi on otettava huomioon, että Kotkanpesänsuon ympäristöluvan tarkkailumääräykseen sisältyy seuraava velvoite: ”Pohjois-Karjalan ELY-keskus voi tehdä tarkkailuohjelmiin tarpeellisiksi katsomansa muutokset ja täydennykset.”
Kun vuoden 2026 alusta lukien Lupa- ja valvontavirasto toimii myös ympäristölupien valvojana, on sujuvaa ja tarkoituksenmukaista täsmentää tarkkailumääräykset tämän ympäristöluvan muutoskäsittelyn yhteydessä.
Joensuussa 10.11.2025
Kuvan suo ei liity tapaukseen. Kuva: Pirjo Itkonen.


