KYY valitti kunnan metsäohjelmasta eli ”metsästrategiasta”

Artikkelit, Uutiset

Useampia yhdyskuntatekniikan lautakunnan ja kunnanhallituksen aiempia päätöksiä ei ole kumottu tai muutettu ja valituksen alainen päätös on ilmeisessä ristiriidassa aiempien päätösten kanssa. Tavoitteet eivät toteudu ehdotettujen toimintaperiaatteiden seurauksena.  Annetut lausunnot ja palautteet eivät näytä vaikuttaneen päätöksessä esitettyihin toimintaperiaatteisiin, jolloin osallistamisen ja vaikuttamisen mahdollisuuksia ei voida pitää vaikuttavina. Päätöksessä ei ole perusteltu, miksi lausunnot ja palautteet on jätetty huomiotta.

Valituksenalainen alainen päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä ja se on muutoinkin lakien vastainen (vastoin kuntalain 135 §:ää) 

Päätöshistoriasta (liite 1) selviää, ettei useampia yhdyskuntatekniikan lautakunnan ja kunnanhallituksen aiempia päätöksiä ole kumottu tai muutettu ja valituksen alainen päätös on ilmeisessä ristiriidassa aiempien päätösten kanssa.

Aikaisempiin päätöksiin tulee suhtautua siten, että ne ovat nyt tehtyä päätöstä ohjaavia ja sitovia. Ne ovat valmistelua koskevia päätöksiä, eivät lopullisia (valituskelpoisia) päätöksiä Kirkkonummen kunnan metsienhoito-ohjeistuksesta (ent. metsästrategiasta). Päätöstä ei voida tehdä, sillä se on ristiriidassa päätöstä edeltävien valmistelevien päätösten kanssa. Kunnanvaltuuston tulee noudattaa päätöksissään aikaisempia päätöksiä, vaikka aikaisemmat päätökset eivät olisikaan olleet valituskelpoisia.

Koska valituksenalaisen päätöksen tavoitteet ja perustelut (liite 2) eivät toteudu ehdotettujen toimintaperiaatteiden (liite 3) seurauksena, on monin paikoin myös syytä tarkastella, onko noudatettu perustuslakia 2 §, hallintolakia 9 § sekä kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijoista annettu lakia 17 §.

Valituksenalainen päätös on perustunut vääriin ja puutteellisiin tietoihin (vastoin hallintolain 31 §:ää), eikä sitä ole perusteltu riittävästi (vastoin hallintolain 45 §:ää).
 
Valituksenalaisessa päätöksessä tai sen liitteissä ei ole perusteita päätökselle, eikä niissä ilmoiteta, mitkä seikat ja selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun, eikä mainita sovelletuttuja säännöksiä (vastoin hallintolaki 45 §). Päätöksestä puuttuu tieto siitä, mikä muuttuu eli vertailu metsästrategian 2005 ja metsäohjelman välillä. Esitämme osan muutoksista taulukossa (liite 15). Valituksenalaisessa päätöksessä käytetystä kielestä tulee sellainen kuva, että metsäohjelman tavoitteet saavutetaan sen liitteessä (liite 3) esitetyillä toimintaperiaatteilla (vastoin hallintolaki 9 §). 

Valituksenalaisen päätöksen metsäohjelmalle on vaihtoeto

Kirkkonummen kunta tarjoaa metsissään asukkailleen mukavia ja elvyttäviä luontokokemuksia ja liikuntamahdollisuuksia sekä edistää luonnon monimuotoisuuden säilymistä ja hiilivarastojen kertymistä. Samalla Kirkkonummi profiloituu vetovoimaisena luontokuntana, jossa kaikilla asukkailla on mahdollisuus laadukkaaseen lähiluontoon. Tätä varten kunta omistaa metsiä ja hankkii niitä omistukseensa. Kaavoituksessa huolehditaan siitä, että kaikilla asukkailla sekä kouluilla ja päiväkodeilla on kävelyetäisyydellä lähimetsää ja arvokkaat metsäkokonaisuudet säilyvät ja kasvullisen metsämaan ja sitä kautta hiilivarastojen häviäminen rakentamisessa minimoidaan. 

Metsät nähdään kuntalaisten hyvinvointipalveluna. Metsäluonnon monimuotoisuus on kaiken hoidon tavoitteena. Metsät saavat kasvaa eri-ikäisinä ja -kokoisina ilman hoidon ohjaavaa vaikutusta. Samalla niiden monimuotoisuus ja hiilivarasto kasvavat. Turvallisuushakkuiden toteuttamisen käytäntöjä jatketaan kuten tähänkin asti. Huonokuntoisia puita kaadetaan reuna-alueilta ja ulkoilureittien varsilta silloin, kun se on turvallisuuden kannalta tarpeen. 

Meikon, Nuuksion, Linlon ja Porkkalan kärjen käyttöpaineita tasataan tuomalla esiin sopivien alueiden virkistyskäyttömahdollisuuksia ja ohjataan retkeilyä esimerkiksi Pahamäen, Navalamäki-Lemetin ja Keskusmetsän alueille. Tämä voidaan toteuttaa pääosin kevyesti merkitsemällä polkuja. Alueiden tuntumaan pääsystä huolehditaan niin, ettei retkeily häiritse lähiasukkaita. Lisää liitteen 12.5 liittessä 4.

Valitus kokonaisuudessaan.

Vastaselitys kokonaisuudessaan.

Valituksen liitteet, osa linkeistä ei vie suoraan ko. tekstiin vaan sivulle, jolta ko. tekstiä esitellään ja sen voi ladata.

Liite 1 Metsäohjelma KV 19.5.2025.kokouskäsittely ja päätöshistoria.pdf. Päätös josta valitetaan, Kirkkonummen kunnan metsäohjelman hyväksymisestä, kunnanvaltuusto 19.5.2025 § 48 1023/10.03.01.06/2020

Liite 2 Kirkkonummen kunnan metsäohjelma KV 19.5.2025.pdf Kuuluu päätökseen, josta valitetaan.

Liite 3 Metsäohjelma KV 19.5.2025. liitteet.pdf Kuuluu päätökseen, josta valitetaan

Liite 4 Metsäohjelma KV 19.5.2025. kartat eteläinen.PDF Kuuluu päätökseen, josta valitetaan

Liite 5 Metsäohjelma KV 19.5.2025. kartat keski.PDF Kuuluu päätökseen, josta valitetaan

Liite 6 Metsäohjelma KV 19.5.2025. kartat pohjois.PDF Kuuluu päätökseen, josta valitetaan

Liite 7 Metsäohjelma KV 19.5.2025. palautteet ja vastaukset.PDF Kuuluu päätökseen, josta valitetaan

Liite 8 Metsäohjelma KV 19.5.2025. Muutoksenhaku.PDF (Valitusoisoitus)

Liite 9 Eriävämielipide YT-ltk.PDF Eriävämielipide yhdyskuntatekniikan lautakunta 19.09.2024 § 93 

Liite 10 Eriävämielipide kunnanvaltuusto 19.5.2025 § 48 1023/10.03.01.06/2020 Kuuluu päätökseen josta valitetaan.

Liite 11 Kirkkonummen kunnan metsästrategia ja hoito- ja käyttöluokituksesta (Kh 2/31.10.2005) ”Metsästrategia 2005” 

Liitteet 12 Lausuntoja ja mielipiteitä, nimiin on lisätty tunnisteita, muuten nimet ja lausunnot ovat pääosin siinä muodossa kuin olemme kunnasta saaneet

Liite 12.1 Lausunto1 kirkkonummen strategiaan_kaavoitus-käsiteltyh.pdf

Liite 12.2 Lausunto2 metsästrategialuonnoksesta RYL 23.1.2024 (1)Käsitelty.pdf

Liite 12.3 Lausunto3 metsästrategia sivistys_käsitelty.docx

Liite 12.4 MielipideJärj 1Finnträskin Suojeluyhdistyksen kannanotto metsästrategiaan160124_final2EdocxKäsitelty_paljon yksityiskohtia.docx

Liite 12.5 MielipideJärj 2KYY ja SLL Uusimaa lausunto Metsästrategian luonnoksesta.pdf

  • Liitteseen kuuluu liite 2 (liiteluettolossa liite 14) Kirkkonummen ympäristöyhdistyksen johtopäätöksiä Metsästrategian pohjana olevasta kyselystä (8.1.2024)
  • Liitteseen kuuluu liite 4 (ei liiteluettelossa) Ehdotus metsästrategiaksi 

Liite 12.6 – 12.20 Mielipiteitä saa pyytämällä puheenjohtajalta

Liite 14 Liitteen 12.5. liite 2 Kirkkonummen ympäristöyhdistyksen johtopäätöksiä Metsästrategian pohjana olevasta kyselystä (8.1.2024) 

Liite 15 Taulukko lakien mukaisten tavoitteiden saavuttamisesta

Liite 16 Kirkkonummen kunnan kestävän energian ja ilmaston toimintasuunnitelma Sustainable Energy and Climate Action Plan (SECAP) of Kirkkonummi under the Covenant of Mayors (CoM) erityisesti s.73 Hyväksytty Kirkkonummen kunnanvaltuustossa 8.3.2021 

Liite 17 Kirkkonummen-kuntastrategia-2024-2030.pdf 

Liite 18 https://jukuri.luke.fi/items/6a6f2216-5f29-4f55-a4ac-b7c3d683eaf8

Liite 19 https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/mielenterveys/tutkimus-paljastaa-ihminen-elpyy-tehokkaammin-ikarakenteeltaan-vanhemmissa-metsissa

Liite 20 LUMO-ohjelma, Kirkkonummen luonnon monimuotoisuuden turvaamisentoimintaohjelma 2025–2030 hyväksytty KV 19.5.2025  https://kirkkonummi.fi/wp-content/uploads/2025/06/LUMO-ohjelma-Kirkkonummi-19052025.pdf

Liite 21 Mikkola, Jyri (metsätalousinsinööri, luontokartoittaja) Lausunto Kirkkonummen metsäohjelmasta 26.10.2025

Kunnan lausunto valituksestamme.

Ajankohtaista