KYY valitti kunnan metsäohjelmasta eli ”metsästrategiasta”
–

Valituksenalainen alainen päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä ja se on muutoinkin lakien vastainen (vastoin kuntalain 135 §:ää)
Päätöshistoriasta (liite 1) selviää, ettei useampia yhdyskuntatekniikan lautakunnan ja kunnanhallituksen aiempia päätöksiä ole kumottu tai muutettu ja valituksen alainen päätös on ilmeisessä ristiriidassa aiempien päätösten kanssa.
Aikaisempiin päätöksiin tulee suhtautua siten, että ne ovat nyt tehtyä päätöstä ohjaavia ja sitovia. Ne ovat valmistelua koskevia päätöksiä, eivät lopullisia (valituskelpoisia) päätöksiä Kirkkonummen kunnan metsienhoito-ohjeistuksesta (ent. metsästrategiasta). Päätöstä ei voida tehdä, sillä se on ristiriidassa päätöstä edeltävien valmistelevien päätösten kanssa. Kunnanvaltuuston tulee noudattaa päätöksissään aikaisempia päätöksiä, vaikka aikaisemmat päätökset eivät olisikaan olleet valituskelpoisia.
Koska valituksenalaisen päätöksen tavoitteet ja perustelut (liite 2) eivät toteudu ehdotettujen toimintaperiaatteiden (liite 3) seurauksena, on monin paikoin myös syytä tarkastella, onko noudatettu perustuslakia 2 §, hallintolakia 9 § sekä kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijoista annettu lakia 17 §.
Valituksenalainen päätös on perustunut vääriin ja puutteellisiin tietoihin (vastoin hallintolain 31 §:ää), eikä sitä ole perusteltu riittävästi (vastoin hallintolain 45 §:ää).
Valituksenalaisessa päätöksessä tai sen liitteissä ei ole perusteita päätökselle, eikä niissä ilmoiteta, mitkä seikat ja selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun, eikä mainita sovelletuttuja säännöksiä (vastoin hallintolaki 45 §). Päätöksestä puuttuu tieto siitä, mikä muuttuu eli vertailu metsästrategian 2005 ja metsäohjelman välillä. Esitämme osan muutoksista taulukossa (liite 15). Valituksenalaisessa päätöksessä käytetystä kielestä tulee sellainen kuva, että metsäohjelman tavoitteet saavutetaan sen liitteessä (liite 3) esitetyillä toimintaperiaatteilla (vastoin hallintolaki 9 §).
Valituksenalaisen päätöksen metsäohjelmalle on vaihtoeto
Kirkkonummen kunta tarjoaa metsissään asukkailleen mukavia ja elvyttäviä luontokokemuksia ja liikuntamahdollisuuksia sekä edistää luonnon monimuotoisuuden säilymistä ja hiilivarastojen kertymistä. Samalla Kirkkonummi profiloituu vetovoimaisena luontokuntana, jossa kaikilla asukkailla on mahdollisuus laadukkaaseen lähiluontoon. Tätä varten kunta omistaa metsiä ja hankkii niitä omistukseensa. Kaavoituksessa huolehditaan siitä, että kaikilla asukkailla sekä kouluilla ja päiväkodeilla on kävelyetäisyydellä lähimetsää ja arvokkaat metsäkokonaisuudet säilyvät ja kasvullisen metsämaan ja sitä kautta hiilivarastojen häviäminen rakentamisessa minimoidaan.
Metsät nähdään kuntalaisten hyvinvointipalveluna. Metsäluonnon monimuotoisuus on kaiken hoidon tavoitteena. Metsät saavat kasvaa eri-ikäisinä ja -kokoisina ilman hoidon ohjaavaa vaikutusta. Samalla niiden monimuotoisuus ja hiilivarasto kasvavat. Turvallisuushakkuiden toteuttamisen käytäntöjä jatketaan kuten tähänkin asti. Huonokuntoisia puita kaadetaan reuna-alueilta ja ulkoilureittien varsilta silloin, kun se on turvallisuuden kannalta tarpeen.
Meikon, Nuuksion, Linlon ja Porkkalan kärjen käyttöpaineita tasataan tuomalla esiin sopivien alueiden virkistyskäyttömahdollisuuksia ja ohjataan retkeilyä esimerkiksi Pahamäen, Navalamäki-Lemetin ja Keskusmetsän alueille. Tämä voidaan toteuttaa pääosin kevyesti merkitsemällä polkuja. Alueiden tuntumaan pääsystä huolehditaan niin, ettei retkeily häiritse lähiasukkaita. Lisää liitteen 12.5 liittessä 4.
Valitus kokonaisuudessaan.
Vastaselitys kokonaisuudessaan.
Valituksen liitteet, osa linkeistä ei vie suoraan ko. tekstiin vaan sivulle, jolta ko. tekstiä esitellään ja sen voi ladata.
Liite 2 Kirkkonummen kunnan metsäohjelma KV 19.5.2025.pdf Kuuluu päätökseen, josta valitetaan.
Liite 3 Metsäohjelma KV 19.5.2025. liitteet.pdf Kuuluu päätökseen, josta valitetaan
Liite 4 Metsäohjelma KV 19.5.2025. kartat eteläinen.PDF Kuuluu päätökseen, josta valitetaan
Liite 5 Metsäohjelma KV 19.5.2025. kartat keski.PDF Kuuluu päätökseen, josta valitetaan
Liite 6 Metsäohjelma KV 19.5.2025. kartat pohjois.PDF Kuuluu päätökseen, josta valitetaan
Liite 7 Metsäohjelma KV 19.5.2025. palautteet ja vastaukset.PDF Kuuluu päätökseen, josta valitetaan
Liite 8 Metsäohjelma KV 19.5.2025. Muutoksenhaku.PDF (Valitusoisoitus)
Liite 9 Eriävämielipide YT-ltk.PDF Eriävämielipide yhdyskuntatekniikan lautakunta 19.09.2024 § 93
Liite 10 Eriävämielipide kunnanvaltuusto 19.5.2025 § 48 1023/10.03.01.06/2020 Kuuluu päätökseen josta valitetaan.
Liitteet 12 Lausuntoja ja mielipiteitä, nimiin on lisätty tunnisteita, muuten nimet ja lausunnot ovat pääosin siinä muodossa kuin olemme kunnasta saaneet
Liite 12.1 Lausunto1 kirkkonummen strategiaan_kaavoitus-käsiteltyh.pdf
Liite 12.2 Lausunto2 metsästrategialuonnoksesta RYL 23.1.2024 (1)Käsitelty.pdf
Liite 12.3 Lausunto3 metsästrategia sivistys_käsitelty.docx
Liite 12.5 MielipideJärj 2KYY ja SLL Uusimaa lausunto Metsästrategian luonnoksesta.pdf
- Liitteseen kuuluu liite 2 (liiteluettolossa liite 14) Kirkkonummen ympäristöyhdistyksen johtopäätöksiä Metsästrategian pohjana olevasta kyselystä (8.1.2024)
- Liitteseen kuuluu liite 4 (ei liiteluettelossa) Ehdotus metsästrategiaksi
Liite 12.6 – 12.20 Mielipiteitä saa pyytämällä puheenjohtajalta
Liite 15 Taulukko lakien mukaisten tavoitteiden saavuttamisesta
Liite 16 Kirkkonummen kunnan kestävän energian ja ilmaston toimintasuunnitelma Sustainable Energy and Climate Action Plan (SECAP) of Kirkkonummi under the Covenant of Mayors (CoM) erityisesti s.73 Hyväksytty Kirkkonummen kunnanvaltuustossa 8.3.2021
Liite 17 Kirkkonummen-kuntastrategia-2024-2030.pdf
Liite 18 https://jukuri.luke.fi/items/6a6f2216-5f29-4f55-a4ac-b7c3d683eaf8
Liite 20 LUMO-ohjelma, Kirkkonummen luonnon monimuotoisuuden turvaamisentoimintaohjelma 2025–2030 hyväksytty KV 19.5.2025 https://kirkkonummi.fi/wp-content/uploads/2025/06/LUMO-ohjelma-Kirkkonummi-19052025.pdf
Liite 21 Mikkola, Jyri (metsätalousinsinööri, luontokartoittaja) Lausunto Kirkkonummen metsäohjelmasta 26.10.2025
Kunnan lausunto valituksestamme.


