Iso-Petäjämäen tuulivoimaosayleiskaava – Lapinlahti

Lausunnot

Annettu lausunto Lapinlahden Iso-Petäjämäen tuulivoimaosayleiskaavan kaavaehdotuksesta ja -aineistosta
Tuulimyllyt pyörivät, kuva Jarmo Yliluoma
Tuulimyllyjä, kuva Jarmo Yliluoma

Ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) yhteysviranomaisen perustellussa päätelmässä (Pohjois-Savon ELY-keskus, 2024) todettiin nimenomaisesti, että linnustoa koskevia lisäselvityksiä on tarpeen tehdä tuulivoimahankkeen kaavamenettelyn yhteydessä. Tästä huolimatta lisäselvityksiä ei kaavavaiheessa tehty, mikä herättää perusteltua huolta niin kaavoitusprosessin lainmukaisuudesta kuin luonnonsuojelun toteutumisesta.

Yhteysviranomaisen tehtävänä on antaa asiantunteva ja puolueeton arvio YVA-selostuksen riittävyydestä. Kun tämä viranomainen linjaa, että lisäselvitykset ovat tarpeen, on kyseessä ei vain suositus, vaan tärkeä osa suunnittelun ohjausta, jolla varmistetaan, että kaavaratkaisu perustuu riittäviin ja ajantasaisiin ympäristötietoihin. Näin ollen päätös olla tekemättä lisäselvityksiä voidaan nähdä poikkeamisena kaavan laadintaa ohjaavista hyvän hallinnon ja vaikuttavuuden periaatteista.

Hankkeen osapuolet perustelivat lisäselvitysten laiminlyöntiä sillä, että YVA-menettelyssä tehdyt selvitykset olisivat olleet ”riittävän kattavat”, vaikka ne perustuivat vain yhteen maastokauteen ja painottuivat valittuihin lajiryhmiin. Tämä tulkinta on ristiriidassa yhteysviranomaisen näkemyksen kanssa ja sivuuttaa mahdollisuuden, että alueen linnusto, erityisesti muutonaikaiset lepäily- ja ruokailualueet tai harvalukuiset, suojellut pesimälajit, olisi voinut jäädä puutteellisesti dokumentoiduksi.

Lisäksi on huomattava, että linnuston osalta lisäselvitykset eivät ole vain muodollisuus. Tuulivoimarakentamisella voi olla merkittäviä vaikutuksia lintujen pesimämenestykseen, muuton aikaisiin levähdysalueisiin sekä törmäysriskiin, erityisesti suurikokoisilla petolinnuilla ja yömuuttajilla. Nämä vaikutukset tulisi arvioida huolellisesti jo ennen kaavaratkaisun tekemistä, ei vasta mahdollisessa seurannassa rakentamisen jälkeen, jolloin vaikutukset voivat olla jo toteutuneet.

Se, että selvitysten sijasta turvauduttiin asiantuntija-arvioihin ja sisäisiin karttatarkasteluihin, ei täytä avoimen ja läpinäkyvän päätöksenteon kriteereitä. Osallistavassa kaavoitusprosessissa myös kansalaisilla ja sidosryhmillä tulisi olla mahdollisuus tutustua selvityksiin, joita käytetään päätöksenteon perustana. Kun osa aineistosta on salassa pidettävää eikä uutta tietoa tuoteta maastosta, jää epäselväksi, mihin kaavaratkaisun ekologinen kestävyys todella perustuu.

Yhteenvetona voidaan todeta, että yhteysviranomaisen perustellun päätelmän sivuuttaminen ilman uutta maastotietoa on heikentänyt kaavaprosessin uskottavuutta ja vaarantaa luonnon monimuotoisuuden huomioon ottamisen suunnittelussa. Tässä tilanteessa olisi ollut perusteltua joko toteuttaa vaaditut selvitykset tai vähintään dokumentoida yksiselitteisesti, miksi viranomaisen vaatimus jätettiin täyttämättä – näin ei kuitenkaan tehty.

Odotamme että kunta tekee johtopäätökset ja korjaa puutteet.

Iisalmen Luonnon Ystäväin Yhdistys ja Lintuyhdistys Kuikka2.6.2025 (Lapinlahden kunnalle).
ELY, ABO, Lapinlahti – kaavoitus

Ajankohtaista