Lausunto me­taa­ni­pääs­tö­jen vä­hen­tä­mi­ses­tä ener­gia­sek­to­ril­la

Suomen luonnonsuojeluliiton lausunto talousvaliokunnalle metaanipäästöjen vähentämisestä energiasektorilla

U 19/2022 vp
Suojeluasiantuntija Anna Ikonen
Suomen luonnonsuojeluliitto ry
TaV 22.3.2022

Luonnonsuojeluliitto kiittää mahdollisuudesta lausua asiasta. Valtioneuvoston kantaan ei ole huomautettavaa.

Kansainvälinen energiajärjestö IEA arvioi, että energiasektorin metaanipäästöt lienevät 70 % suuremmat kuin mitä viralliset arviot (1). Aloitteeseen sisältyvä metaanitiedon kerääminen ja metaanin monitorointi on tästä syystä hyvin tärkeää, koska metaanin määrästä ja päästölähteistä on vähän tarkkaa tietoa.

Metaani on hiilidioksidia voimakkaampi kasvihuonekaasu ja sen pitoisuus ilmakehässä on yli kaksinkertaistunut esiteollisesta ajasta. Metaanipäästöistä yli puolet, noin 60 prosenttia, on seurausta ihmisten toiminnasta. Fossiilisten polttoaineiden metaanipäästöt muodostavat noin 35 prosenttia kaikista ihmisen aiheuttamista metaanipäästöistä. Erityisesti 23 prosenttia kaikista ihmisen aiheuttamista metaanipäästöistä johtuu öljy- ja kaasualasta ja 12 prosenttia hiilisektorista. (2)

Fossiilisesta kaasusta ja hiilestä luopuminen vähentää myös metaanipäästöjä. Kansainvälisen energiajärjestön IEA:n mukaan hiileen liittyvien metaanipäästöjen vähentäminen saavutetaan ensisijaisesti vähentämällä voimakkaasti hiilen käyttöä, ja loput metaanipäästöt ratkaistaan muilla toimenpiteillä (3). Suomi on linjannut kivihiilen polton päättymisestä. Tämän lisäksi tarvitsemme päättymispäivän myös maakaasun ja öljyn energiakäytölle.

Lähteet:

1. International Energy Agency (2022) Global Methane Tracker 2022 https://www.iea.org/reports/global-methane-tracker-2022/overview

2. United Nations Environment Programme and Climate and Clean Air Coalition (2021). Global Methane Assessment: Benefits and Costs of Mitigating Methane Emissions. Nairobi: United Nations Environment Programme. https://wedocs.unep.org/bitstream/handle/20.500.11822/35913/GMA.pdf

3. International Energy Agency (2021), Curtailing Methane Emissions from Fossil Fuel Operations, IEA, Paris https://www.iea.org/reports/curtailing-methane-emissions-from-fossil-fuel-operations

Ilmastoasiantuntija (mm. rakentamisen ilmastovaikutukset, ilmasto COP, NECP) Anna Ikonen