Saavutettavuustyökalut

Suomen luonnonsuojeluliitto
Navigaatio päälle/pois

Kiireellinen esitys ym­pä­ris­tö­vai­ku­tus­ten vaikutusten arvioinnin käyn­nis­tä­mi­sek­si Kalannin aurinkoenergian tuo­tan­toa­lue­hank­kees­ta

Suomen luonnonsuojeluliitto vaatii maamme suurimmasta aurinkovoimalasta ympäristövaikutusten arviontia.

Kuva: Mariana Proença

18.10.2021

VARSINAIS-SUOMEN ELY-KESKUKSELLE

Kiireellinen esitys ympäristövaikutusten vaikutusten arvioinnin käynnistämiseksi Kalannin aurinkoenergian tuotantoaluehankkeesta

Suomen luonnonsuojeluliitto esittää, että

1 Kalannin aurinkoenergian tuotantoaluehanke määrättäisiin yva-menettelyyn joko hankeluettelon yli 200 hehtaarin laajuisena luonnon muutoshankkeena (2 f) tai harkinnanvaraisena yksittäistapauksena.

2 Lisäksi pyydämme ELY-keskusta ilmoittamaan välittömästi tästä asian vireillepanosta Uudenkaupungin kaupungille, jotta sitä koskevat lupa-asiat pantaisiin pöydälle tämän yva-asian ratkaisemisen ajaksi. Asia on ympäristö- ja lupalautakunnassa jo 19.10.2021.

Suomen luonnonsuojeluliitto kannattaa aurinkovoiman kehittämistä. Tällä tapauksella on kuitenkin merkitystä valtakunnallisena ennakkotapauksena.

ASIAN KUVAUS

Uudenkaupungin ympäristö- ja lupalautakunnassa on 19.10.2021 käsitteltävänä maamme suurin aurinkoenergian tuotantoalue..

Hankekokonaisuuden päätöksenteko on jaettu kuuteen suunnittelutarveratkaisuun, kuuteen rakennuslupaan ja kahteen tilapäiseen rakennuslupaan.

Suunnittelutarveratkaisujen esittelyteksteissä on todettu muun muassa:

“Hankealueen pinta ala on n. 300 ha ja se sijoittuu Kt 43 molemmin puolin Kalannin Mannersuon alueella. Alue on nykyisin pääosin metsää, mutta noin neljännes on peltoa. Koko hankealueen tavoiteltu vuosittainen energiantuotannon kapasiteetti on noin 200 MW ja tuotanto n. 200 GWh per vuosi. Koko hankealueelle rakennetaan yhteensä 45 muuntamoa sekä yksi pieni sähköasema lähelle uutta Fingridin sähkönsiirtoasemaa. Hankealueen sähköasema liitetään Fingridin sähkönsiirtoasemaan ja tuotanto sitä kautta valtakunnalliseen

sähköverkkoon. Kalannintien pohjoispuoliset osa-alueet 5 ja 6 liitetään Kalannintien alittavan maakaapelin kautta hankealueen eteläosaan. Hankealueelle rakennetaan huoltoteitä. Kaikki aurinko paneeli- ja muuntamoalueet aidataan. Osa-alueiden väliin jätetään viherkäytäviä ihmisten ja eläinten liikkumisen turvaamiseksi. Lisäksi osa huoltoteistä sekä 20 kV voimalinja on kenen tahansa kuljettavissa hankkeen valmistuttua. Hankealueen huolto- ja paneelialueilta kaadetaan metsät tarvittavissa määrin. Paneelirivistöt ja huoltotiet

pyritään perustamaan ja rakentamaan siten, että maaperää ja maastoa muokattaisiin mahdollisimman vähän.”

“Hakija on teettänyt alueelle luontoselvityksen. Luontoselvityksessä keskityttiin luontotyyppien arviointiin, linnustoon sekä kartoittamaan potentiaalisia liito-oravan elinpiirejä. Lisäksi hakija on teettänyt maisemaselvityksen, muinaisjäännösselvityksen sekä hiilitaselaskelman. Suunnittelutarveratkaisun hakemussuunnitelma Kalannin aurinkoenergian tuotantoalueelle on laadittu liitteineen hakemuksen tueksi.” – Huomattakoon, että Uudenkaupungin ympäristöyhdistys arvosteli selvityksiä muistutuksessaan 31.8.2021 (liite 1).

“Hankkeen osallisten kuuleminen on suoritettu 20.8.-6.9.2021. Lisäksi

on pidetty Teamsin välityksellä yksi yleisötilaisuus 28.6.2021. Hankkeesta on pyydetty myös lausunnot Varsinais-Suomen ELY-keskukselta ja Varsinais-Suomen liitolta. Hanketta on esitelty sekä ympäristö- ja lupalautakunnalle että kaupunginhallitukselle.”

Asiakirjojen mukaan joidenkin kohteiden käsittelyä on muutettu vähän ELYn ja Varsinais-Suomen liiton lausuntojen perusteella.

YVAN TARVE

Kyseessä on maamme suurin aurinkovoimahanke. Vaikka kannatamme uusiutuvaa energiaa ja aurinkovoiman kehittämistä, tällä tapauksella on valtakunnallisen ennakkoratkaisun luonne.

Aurinkovoimalat eivät ole nyt yva-lain hankeluettelossa, eivätkä tänä syksynä meneillään olevassa yva-säännösten muutoksissakaan (HE 50/2021 vp ja lausunnolla parhaillaan oleva asetuksen 4 §:n muutos)

Tässä tapauksessa sovellettavaksi tulisi kuitenkin kaksi lain kohtaa:

1) Litteen 1 kohdan 2 alakohta f) “yli 200 hehtaarin laajuisen, yhtenäiseksi katsottavan alueen metsä-, suo- tai kosteikkoluonnon pysyväisluonteinen muuttaminen toteuttamalla

uudisojituksia tai kuivattamalla ojittamattomia suo- ja kosteikkoalueita, poistamalla puusto pysyvästi tai uudistamalla alue Suomen luontaiseen lajistoon kuulumattomilla puulajeilla”.

Tätä hankeluettelon kohtaa ei käsittääksemme ole käytetty ennen Suomessa. Kalannin hankealue on asiakirjojen mukaan kuitenkin selvästi suurempi kuin hankeluettelon alaraja, noin 300 hehtaaria. Siski alue tulisi katsoa yhtenäiseksi vaikka aurinkovoimaloiden välillä olisi pieniä välejä.

2) Toissijaisesti hanke tulisi pistää yvaan maamme suurimpana tuulivoimahankkeena harkinnanvaraisesti yksittäistapauksena yva-lain 3.2 §:n mukaisesti ja liitteen 2 perusteella (mm. koko; luonnonvarojen, erityisesti maan, maaperän, veden ja luonnon monimuotoisuuden käyttö; kaavoitus).

Huomattakoon, että hanke ei ole nykyisen kaavan mukainen. Alueelle vasta tehdään kaavaa, jossa hanke otettaisiin huomioon.

MUIDEN MAIDEN KÄYTÄNTÖ

Monissa EU:n jäsenmaissa tehdään isompia tai pienempiä ympäristövaikutusten selvityksiä aurinkovoimaloille.

Myös EU selvittää parhaiten aurinkovoimaloiden ohjauksen kehittämisen tarvetta. Aurinkovoimaloiden ympäristövaikutuksista on parhaillaan menossa parhaillaan kaksikin etenemissuunniteman (roadmap) kuulemista EU:n verkkosivuilla. Vaikka ne koskevat ekosuunnittelua ja ekomerkkejä, ne kuvaavat tarvetta kehittää nopeasti yleistyvien aurinkovoimaloiden ympäristövaikutusten hallitsemista.

Itävaltalaisen Ököbüron ympäristöjuristi Katarina Zalneva teki kyselyn aurinkovoimaloiden ympäristövaikutusten arvioinnin nykytilanteesta European Environmental Bureaun lakityöryhmän jäsenille huhtikuussa 2021. Asia liittyi Itävallassa vireillä olevaan säädösvalmisteluun. Vastauksia saatiin seitsemän maan jäsenyhdistyksiltä. Vastausten mukaan kaikissa viidessä maassa (Kreikka, Unkari, Puola, Portugali ja Espanja), jossa on joku raja-arvo, tämä hanke olisi mennyt kirkkaasti sen yli. Liite 2.

YHTEENVETO

Yva-menettelystä olisi tässä tapauksessa lisäarvoa. Nyt hankkeesta tehdyt selvitykset ja kuuleminen ovat olleet hyvin suppeat ja puutteelliset. Katsomme, että asiaa ei ole nyt selvitetty eikä kansalaisia kuultu riittävästi. Lisäksi hankkeen luvitus aiotaan tehdä hyvin hajautetulla tavalla, missä hankekokonaisuuden kokonaisuus, vaihtoehdot ja vaikutukset pirstoutuvat ja hämärtyvät.

Esitämme, että hanke määrättäisiin yva-menettelyyn joko hankeluettelon yli 200 ha muutoshankkeiden perusteella tai harkinnanvaraisena.

Lisäksi pyydämme ELY-keskusta ilmoittamaan asian vireillepanosta välittömästi Uudenkaupungin kaupungille, jotta sitä koskevat lupa-asiat pantaisiin pöydälle tämän yva-asian ratkaisemisen ajaksi. Tämä ei merkitse pitkää viivytystä, koska yksittäistapauksen päätöksenteko on tehtävä kiireellisesti.

LISÄTIETOJA

hanke: Uudenkaupungin ympäristöyhdistyksen puheenjohtaja Antti Karlin, p. 040 515 7945, karlin.antti o gmail.com
yva: Suomen luonnonsuojeluliiton ympäristöpäällikkö Tapani Veistola, p. 0400 615 530, tapani.veistola o sll.fi

 

SUOMEN LUONNONSUOJELULIITTO RY

Harri Hölttä,    Tapani Veistola

puheenjohtaja, ympäristöpäällikkö, va. toiminnanjohtaja

Lisätietoja

Toiminnanjohtaja Tapani Veistola

Jaa sosiaalisessa mediassa