1. Vesitalousluvan lupaehto numero 8: Uhanalaiset lajit Osallistamis- ja arviointisuunnitelman kohdassa 3.1 mainitaan, että voimalaitoksen hankealueella on voimassa olevia sekä laadinnassa olevia poikkeamishakemuksia uhanalaisiin lajeihin liittyen. Tässä kohdassa todetaan, että…
1. Vesitalousluvan lupaehto numero 8: Uhanalaiset lajit
Osallistamis- ja arviointisuunnitelman kohdassa 3.1 mainitaan, että voimalaitoksen hankealueella on voimassa olevia sekä laadinnassa olevia poikkeamishakemuksia uhanalaisiin lajeihin liittyen. Tässä kohdassa todetaan, että kyseiset lajien esiintymät eivät sijoitu asemakaava-alueelle.
Kesällä 2020 asemakaava-alueelta, tarkemmin ottaen alakanavan pohjoiselta laidalta, noin 20-50 metriä Kemijoen rannasta, on löydetty laaksoarhoa. Havainnot on esitelty Ely-keskuksen asiantuntijoille. Laaksoarho on luonnonsuojelulailla suojeltu laji, jonka kasvupaikan tuhoamiselle vaaditaan lupa Ely-keskukselta. Vesitalousluvasta: ”Luvan saajalla on oltava ennen rakennustöiden aloittamista luonnonsuojelulain 49 §:n mukainen lainvoimainen poikkeuslupa veden tai rakenteiden alle jäävien laaksoarhopopulaatioiden hävittämiselle.”
Esitämme, että elinvoimalautakunta ottaa selvää Kemijoki Oy:n luvasta tuhota laaksoarhon kasvupaikka. Lautakunnan on tiedostettava, että kokonaisuudessaan hanke tuhoaa useita lapinleinikin kasvupaikkoja ja muita laaksoarhon kasvupaikkoja.
2. Korkeimman hallinto-oikeuden päätös 8.4.2020
2.1 Yleistä Kemijoki Oy on aikaisempaan rakennuslupaan liittyen perustellut valituslupahakemuksessaan asiaa KHO:lle näin: Kemijoki Oy katsoo, että korkeimman hallinto-oikeuden tulee ratkaista: Mikä merkitys vesitalousluvalle tulee antaa alueen suunnittelutarvetta ratkaistaessa ja rakennuslupapäätöstä tehtäessä sekä mikä on MRL:n ja vesilain mukaisten lupien ja päätösten oikeudellinen ulottuvuus, suhde ja sisältö.
KHO ratkaisi asian seuraavasti Rovaniemen kaupungin ympäristölautakunnan myöntämästä rakennusluvasta, jonka mukaan koko hankealue on maankäytöllisen suunnittelun tarpeen piirissä: “Hallinto-oikeus totesi, että voimalaitosrakentaminen on laadultaan merkittävää rakentamista, ja siitä aiheutuu monenlaisia ympäristö- ja muita vaikutuksia. Tällainen rakentaminen edellyttää yksityiskohtaista maankäytön suunnittelua. Maankäyttö- ja rakennuslain mukaista maankäytön suunnittelun tarvetta ei voida poistaa hanketta koskevalla vesitalousluvalla.”
2.2 Rantapadot Asemakaavan suunnittelualueesta on rajattu pois yleiskaavassa oleva E-alueen osa, johon on tarkoitus rakentaa osa rantapadoista. Sen sijaan, että alue rajataan pois esitämme, että koko rantapatojen vaatima alue otetaan mukaan asemakaavan suunnittelualueeseen. Aikaisemmassa rakennuslupakäsittelyssä rantapatojen pituus on kasvanut vesitalousluvan viidestä kilometristä kuuteen.
Voimalaitosalueen rakentamiseen liittyvät pato- ja tulvapenkereet sijoittuvat pääosiltaan kaavoittamattomalle alueelle. MRL 16§ mom 2: ”Suunnittelutarvealuetta koskevia säännöksiä sovelletaan myös sellaiseen rakentamiseen, joka ympäristövaikutusten merkittävyyden vuoksi edellyttää tavanomaista lupamenettelyä laajempaa harkintaa.” Kaavoituksessa on selvitettävä rakentamisen vaikutukset riittävän laajasti.
2.3 Tulvakanava Esitämme, että asemakaavan suunnittelualueeseen lisätään tulvakanavan rakentamiseen tarvittava alue, joka on yli 3 hehtaaria vesialuetta ja rantaviivaa. Tulvakanavaa varten tehdään massiivisia louhintoja, rannan pengerryksiä ja massojen läjityksiä Sieriniemen puolella.
2.4 Läjitykset Sieriniemessä Kaikki Sieriniemeen tulevat läjitykset on myös syytä esittää kaavakartalla ja laatia niitä koskeva täsmällinen kaavamääräys. Läjitysalueet A ja B sijoittuvat osittain yleiskaavan MY-alueelle.
3. Mukkaoja
Vesitalousluvassa on annettu lupamääräykset koskien Mukkaojan luonnonmukaista ohitusuomaa. Suunnitelmaa lupamääräysten täyttämiseksi ei ole esitetty missään eikä vireillä ole edes hakemusta. Tämän takia esitämme, että Mukkaojan alue otetaan mukaan asemakaavan suunnittelualueeseen.
4. Selvitykset
Kohdassa 6.1 on lueteltu joukko selvityksiä, jotka koskevat asemakaavan suunnittelualuetta. Esitämme, että nämä selvitykset tulee laittaa kokonaisuudessaan julkisesti nähtäville niin, että ne ovat kuntalaisten helposti saavutettavissa ja kuntalaiset voivat arvioida, onko aineistoa hyödynnetty kaavan vaikutusten arvioinnissa riittävässä määrin. Esitämme samaa vuonna 2020 tehdyistä selvityksistä.
5. Kalatie
Kemijoki Oy on varautunut kalatien rakentamiseen Sierilän suunnittelussa. Esitämme, että kalatien aluevaraus toteutetaan kaavakartalla ja -määräyksissä.
6. Viittaukset vesitalouslupaan
Kaavaluonnoksessa on kaavamääräyksiä, joissa viitataan vesitalouslupaan ja sen määräyksiin. Vesitalousluvan määräykset on esitettävä selkeästi kaava-aineistossa ja mielellään kaavakartalla. Vesitalousluvassa on useita kohtia, joissa viitataan liitteeseen tai piirustukseen, mutta nämä eivät ole varsinaisessa lupapäätöksessä. Kaavan oikeudellista sitovuutta ilman näitä tarkempia karttaesityksiä ei voida arvioida. Jos kaavamääräyksissä viitataan vesitalouslupaan, silloin lupamääräysten on oltava selkeitä oikeusvaikutteisessa kaavassa.
Kaavaselostuksessa todetaan, että vesivoimalaitoksen vesitalousluvan yhteydessä on tarkastelu voimalaitoksen toteuttamisen vaikutukset lähialueen asumiselle ja sen laatuun. Tämä tarkastelu pitää liittää kaava-aineistoon ja se ei korvaa asemakaavaa varten laadittavia MRL:n mukaisia selvityksiä, mutta on varmasti hyvä täydennys kaavan lainmukaisuutta arvioitaessa. Kun kaavamääräyksissä ja -selostuksessa viitataan vesitalouslupaan, lautakunnan on syytä huomata, että lupa on myönnetty ehdollisena. Lupaehdot on määrätty yleisen edun suojelemiseksi ja ne on touteutettava ennen rakentamisen aloittamista. Ympäristölainsäädännön lisäksi lautakunnan on noudatettava kaavaa laatiessaan MRL:n, patoturvallisuuslain ja hallintolain säännöksiä.
Hallintolaki: 6 § Hallinnon oikeusperiaatteet ”Viranomaisen on kohdeltava hallinnossa asioivia tasapuolisesti sekä käytettävä toimivaltaansa yksinomaan lain mukaan hyväksyttäviin tarkoituksiin. Viranomaisen toimien on oltava puolueettomia ja oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden. Niiden on suojattava oikeusjärjestyksen perusteella oikeutettuja odotuksia.”
7. Vedenkorkeuden muutos
Kaavaselostuksessa mainitaan vedenkorkeuden muutos yms. seuraavasti: ”Asemakaavan toteutuksella on vaikutusta vedenkorkeuteen. Toteutuksen myötä tulvavahingoille alttiiden rakennusosien alin määrätyn korkeusaseman taso alueella muuttuu. Asemakaavan toteuttamista ohjaa vesitalouslupa, jonka lupamääräyksissä on annettu juoksutuksia koskien padotus- ja juoksutusmääräyksiä sekä vedenkorkeuden noston ylin ja alin korkeustaso. Vaikutuksia vesistöön ja vedenkorkeuteen on arvioitu asemakaavoituksen yhteydessä.” Tämä arviointi on syytä liittää kaava-aineistoon. Asemakaavalla on selkeästi vaikutusta laajemmalla alueella.
Lopuksi
Toteamme, että asemakaavan on täytettävä MRL:n sisältövaatimukset (MRL 54§). Asemakaavakartan pitää olla riittävän yksityskohtainen (MRL 55§)
Valitusoikeus Suomen luonnonsuojeluliitto Rovaniemi ry:llä on ensijaisesti valitusoikeus maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 193 §:n 6 momentin perusteella seuraavin perustein. Hallintolain 11 §:n mukaan asianosainen se, jonka oikeuteen tai velvollisuuteen päätös…
Suomen luonnonsuojeluliitto Rovaniemi ry:n mielipide osallistamis- ja arviointisuunnitelmaan Sierilän asemakaavan laatimisesta
Kaavan esittelyssä todetaan: ”Asemakaavan tarkoituksena on osoittaa tarpeelliset alueet eri tarkoituksia varten ja ohjata alueen rakentamista ja muuta maankäyttöä paikalliset olosuhteet ja vesitalousluvan ehdot huomioiden.” Asemakaavan tarkoituksena on sijoittaa Sierilän…
Huomautus Kemijoki Oy:n rakennuslupahakemuksesta ja sen kuuluttamisesta koskien Sierilän vesivoimalaitoksen rakennusten rakentamista Kuulutuksessa ei kerrottu mahdollisuudesta lähettää huomautusta sähköisesti. Pyydämme, että lupa-asioista vastaava taho Rovaniemen kaupungilta perustelee asian ja tutkii…