Asemakaavamuutoksen lähtökohtana on, että synteettistä metaania valmistamalla voidaan korvata raskaan liikenteen käyttämää fossiilista dieseliä. Kuinka luotettavia nämä näkymät ovat? Vihreään talouteen siirtymisessä on ollut ongelmia, ja esimerkiksi Neste on suurissa taloudellisissa vaikeuksissa, koska sen valmistama biodiesel ei mene kaupaksi.
Asemakaavamuutoksen lähtökohtana on, että synteettistä metaania valmistamalla voidaan korvata raskaan liikenteen käyttämää fossiilista dieseliä. Kuinka luotettavia nämä näkymät ovat? Vihreään talouteen siirtymisessä on ollut ongelmia, ja esimerkiksi Neste on suurissa taloudellisissa vaikeuksissa, koska sen valmistama biodiesel ei mene kaupaksi. Muuttuuko raskas liikenne tulevaisuudessa kuitenkin todennäköisemmin sähköiseksi kuin kaasulla toimivaksi? Lisäksi kaasun kattavan jakeluverkoston pystyttäminen on tähänkin asti ollut este tämän polttoaineen yleistymiselle. Voidaanko laitos muuntaa toiseen käyttöön, jos kaasu ei menekään kaupaksi?
Kaavaluonnoksen selostuksessa on virhe, koska siinä sanotaan, että ”lähimmät suojelualueet ovat Matkoissuo ja Harminsuo-Harminkallio-Matkoissuo, jotka sijaitsevat noin 2,0 ja 2,3 kilometrin päässä suunnittelualueelta”. Todellisuudessa Keravan uusin luonnonsuojelualue Savionselänne sijaitsee alle kilometrin etäisyydellä hankealueesta.
Vastineessaan aiempaan lausuntoomme kaupunki toteaa, että laitos ”kytketään maanalaisella 110 kV voimajohdolla alueverkkoon kytkinasemalla”. Keravan Energia on kuitenkin saanut Maanmittauslaitokselta tutkimusluvan 110 kV:n voimajohdon rakentamiseksi välille Myllykorpi-Metsäkallio. Onko todellisuudessa niin, että Power-to-Gas-laitoksen toteuttaminen vaatii uuden, useita kilometrejä pitkän voimajohdon rakentamisen?
Tiilitehtaankatu 5, osallistumis- ja arviointisuunnitelma
On valitettavaa, että jälleen kerran lähivirkistysaluetta ollaan kaavoittamassa muuhun käyttöön. Hankealuetta sivuavan Nissinojan kautta kulkee viherkaavassakin osoitettu viheryhteys Klondyken suuntaan arvokkaaseen Kumitehtaan metsään. Kaava tulee laatia siten, että viheryhteys säilyy riittävän leveänä ulottuen myös Kumitehtaanpolun itäpuolelle. Riittävän leveä, metsäinen viheryhteys luo myös näkösuojaa kaupunkikuvallisesti arvokkaan Tehtaanmäen asuntoalueen suuntaan.
Etelä-Nybacka, osallistumis- ja arviointisuunnitelma
Alueelle ollaan rakentamassa rukoushuonetta. Rakennuksen koko on 10000 kerrosneliömetriä, ja se on kokoustilaksi niin suuri, että sinne voisi helposti järjestää tilat vaikkapa 4000 kuulijalle. Satojen autojen tulo ja varsinkin samanaikainen lähtö aiheuttaisi melkoiset ruuhkat Leppäkorventielle ja Vanhan Lahdentien liittymälle. Kaavoituksen seuraavassa vaiheessa onkin välttämätöntä esittää selvitys rukoushuoneelle suunnitellun toiminnan laajuudesta ja alueen liikennejärjestelyistä.
Aurinkomäki on Keravan keskustan tärkein puisto, ja sitä ympäröivä rakennuskanta vaikuttaa merkittävästi viheralueen viihtyisyyteen. Samaan aikaan Keravanaukio on kaupunkikuvallisesti erittäin keskeinen alue, jolle suuntautuvan uudisrakentamisen pitäisi olla laadukasta ja aiempaan rakennuskantaan sopivaa. Asemakaavamuutoksessa esitetty rakentaminen kuitenkin heikentää Aurinkomäen viihtyisyyttä, poistaa historiallisia kerrostumia Keravan keskustasta eikä ole kaupunkikuvallisesti korkeatasoista.