Jäämerenradasta!
–
Kansalaispalaute oli voittopuolisesti ratahanketta vastaan. Seuraavassa vaiheessa käytetään suuri määrä inhimillistä ja fyysistä energiaa radan puolesta ja vastaan. Vuorossa ovat tänä vuonna Pohjois-Lapin maakuntakaavaesityksen, ei -luonnoksen, viranomaislausunnot. Toistetaanko Pohjois-Lapissa sama kuin Vuotoksessa? Nyt olisi tarvittu poliittista silmää viheltää peli poikki ratakysymyksessä. Kiitokset Saamelaiskäräjille ja sen työntekijöille pohjoisen Lapin luonnon suojelemisesta.
Inarin kunta mainostaa itseään logollaan ”Voimakas luonnostaan”. Luonnolla on vielä meillä vetovoimaa. Jos rata kiertää Inarijärven jommalta kummalta puolelta, muuttuu logon teksti vähintään harhaanjohtavaksi. Inarijärven erämaisuus ei kaipaa ratalinjauksia rannoilleen. Sen luontoarvot ovat korvaamattomat, varsinainen aarre Inarin kunnan kannalta.
Inarin Luonnonystävät ry:n mielestä laki Inarijärven kansallispuistosta turvaisi parhaiten järven erämaisuuden tempoilevalta maankäyttöpolitiikalta. Nellimin maantien korjaukseen liittyvät maansiitotyöt ovat tosi massiiviset. Niistä voi aavistella esimakua ratatöille. Yhdistyksemme esitti 7.6.2018 Inarin kunnalle Inarijärven kansallispuistohankkeen selvitystyön aloittamista. Vastausta ehdotukselle puolesta tai vastaan emme ole saaneet. Kansallispuistohanke olisi oiva toppari Jäämeren ratasuunnitelmille!
Ilkka Roininen, pj.
Inarin Luonnonystävät ry.