Aja kahdeksaakymppiä, kohtele autoa hyvin ja ennakoi liikenteessä – kokenut liikenneopettaja kertoi vinkit ekologisempaan autoiluun

Miten voi kehittää omaa autoiluaan vähemmän luontoa kuormittavaksi? Luonnonsuojelija-lehti kysyi vinkkejä 25 vuotta liikenneopettajana toimineelta Maria Siléniltä.
Teksti ja kuva Jenni Hamara
Julkaistu Luonnonsuojelija-lehdessä 1/2022
Autoilu on monelle luonnosuojelijalle vaikea aihe. Harva mainostaa autonkäyttöään. Mieluummin vertaillaan talvipyöräilyyn sopivien menopelien ominaisuuksia.
Moni luonnonsuojelija kuitenkin autoilee. Kiinnostaviin luontokohteisiin pääsy vaatii viitseliäisyyttä ja aikaa julkisilla kulkuvälineillä. Luonnonsuojeluliiton jäsenistä usea asuu maaseudulla, jossa linja-auton varassa elo vaatii motivaatiota. Luontokartoittaja hurauttaa etäiseen kohteeseen helpoiten autolla. Jopa Pentti Linkola taipui hankkimaan auton, kun kalasaaliiden kärrääminen pyörällä myyntiin kävi liian raskaaksi.
Suomessa keskimäärin 84 prosentilla täysi-ikäisistä on voimassa oleva henkilöauton ajoon oikeuttava ajokortti. Miten voi kehittää omaa autoiluaan vähemmän luontoa kuormittavaksi? Luonnonsuojelija-lehti kysyi vinkkejä 25 vuotta liikenneopettajana toimineelta Maria Siléniltä.
Valitse sopiva auto käyttötarkoitukseen
Mieti, mihin käytät autoasi ja kiinnitä huomiota polttoaineen kulutukseen. Saman kokoinen ja yhtä turvallinen auto saattaa kuluttaa eri määrän polttoainetta. Olen törmännyt tilanteeseen, jossa vasta ajokortin saanut nuori hankki ensimmäiseksi autokseen takavetoisen vanhan Volvon, joka kuluttaa 15 litraa sadalla kilometrillä. Pian alkoi kelvata äidin 3–4 litraa kuluttava Polo lainaan, kun rahat loppuivat. Autoa ei aina tarvitse omistaa itse tai sen voi jakaa muiden käyttäjien kanssa. Varsinkin kaupungissa asuville on tarjolla monenlaista yhteiskäyttö- ja vuokrauspalvelua.
Ennakoi ja unohda kiire
Sillä, miten autoa ajetaan, on polttoaineen kulutukseen ja auton kulumiseen suuri merkitys. Oikeat vaihteet, oikeat kierrosluvut ja moottorin esilämmitys ovat olennaisia.
Ennakoiva ajattelu ja ajotapa vähentävät kulutusta. Pidä kunnolliset turvavälit ja varaa aina kymmenen sekuntia aikaa reagointiin. Pyri ennakoimaan tilanteita valmiiksi, ettei tule yllätyksiä. Se, joka osaa ennakoida, joutuu pysähtymään harvemmin. Mitä vähemmän pysähdyksiä, sitä vähemmän kulutusta.
Samassa perheessä sama auto voi kuluttaa eri määrän eri kuskien ajamana. Jos aina on kiire, se maksaa lompakolle ja luonnolle. Stressi ja ajaminen eivät kuulu yhteen.
Huolla autoa säännöllisesti
Muista tarkistaa rengaspaineet tasaisin väliajoin ja esilämmitä auto. Jo muutamalla plusasteellakin kannattaa iskeä lämmitysjohto nokkaan. Putsaa kunnolla lumet, ettei auton päälle jää kuormia. Jos on kymmenen senttimetriä lunta auton päällä ja kuljettaa suksiboksia koko talven katolla, niin kuluu yksi litra enemmän polttoainetta 100 kilometrillä. Autoa pitää kohdella herrasmiesmäisesti, niin se palvelee pidempään.
Nopein reitti ei aina ole paras valinta
Ei ole pakko ajaa moottoritietä. Katso vaihtoehtoisia reittejä. Jos esimerkiksi matkaa Helsingistä Turkuun eikä ajankäytöllisesti ole nuukaa 15 minuutin tarkkuudella, voi yhtä hyvin ajaa vanhaa Turuntietä, jossa on kahdeksankymmenen nopeusrajoitukset. Syntyy useiden litrojen säästö, jos moottoritiellä on 120 rajoitukset ja vanhalla tiellä 80. Autot on suunniteltu niin, että pienin kulutus saavutetaan 80 kilometriä tunnissa nopeudessa. Aja siis kahdeksaakymppiä.
Vältä tyhjäkäyntiä
Huolellisella ajamisella saavutettu hyöty saatetaan nopeasti tuhota tyhjäkäynnillä. Lain mukaan maksimityhjäkäyntiaika on kaksi minuuttia ja yli 15 asteen pakkasella neljä minuuttia. Myös infrastruktuurin suunnittelulla, kuten älyliikennevaloilla, voidaan vähentää tyhjäkäyntiä. Uusissa autoissa alkaa usein olla toiminto, joka pysäyttää tyhjäkäynnin itsestään liikennevalojen ajaksi.
Seuraa Instagramissa!
Maria Silénin maisemakuvia
@mamaartphotos
“Minulle kuvaaminen on onnenmurusten poimintaa. Suunnistan rantaan aamuisin ja auringon laskiesssa. Nautin siitä, että pääsen ikuistamaan jotakin ainutlaatuista. Haluan välittää saman tunteen kuvillani. Työpäivän välissä pääsen jaloittelemaan autosta, kun käyn kuvaamassa ja saan ajatukset hetkeksi muualle. Helsingissä opettaminen on niin intensiivistä, etten jaksaisi ilman luontoharrastusta.”

Luonnonsuojelija-lehti on Suomen luonnonsuojeluliiton jäsenetu.
Tervetuloa norppajengiin! sll.fi/liity
Lue verkkolehteä: sll.fi/luonnonsuojelija
”Luonnonsuojelija lähestyy lohduttomilta tuntuvia teemoja tavalla, joka motivoi toimimaan ja rohkaisee lannistamisen sijaan!” (lukijapalaute 2019)
Jaa sosiaalisessa mediassa
Sinua saattaisi kiinnostaa

Luonnonsuojeluliiton lausunto ajoneuvoveron keventämisestä
Luonnonsuojeluliitto katsoo lausunnossaan valtiovarainministeriölle, että esitys ajoneuvoveron keventämisestä 50 miljoonalla eurolla on ilmastotavoitteiden…
Lue lisää
Luonnonsuojeluliiton lausunto liikennepolttoaineiden energiasisältöveron alentamiseen
Luonnos Petteri Orpon hallituksen esitykseksi alentaa liikennepolttoaineiden energiasisältöveroa lähes 156 miljoonalla eurolla vuoden 2024…
Lue lisää