Muistutus Tommi Mäkinen Racing Oy
–
Muistutuksen antaminen alla olevasta hankkeesta 15.9.2025
Nilsiän luonnonsuojeluyhdistys ry.
73300 Nilsiä
www.sll.fi/nilsia
Kuulutus / Maastoliikennelain 30 §:n mukainen hakemus talviajokoululle jääradalla / Tommi Mäkinen Racing Oy / Syvärin järvi, vesialue 297–876–53–0
Nilsiän luonnonsuojeluyhdistys haluaa jättää muistutuksen yllä esitettyyn kuulutukseen, jossa haetaan lupaa toteuttaa kolmena tulevana talvena talviajokoulua Tahkon lähiympäristössä Syvärin jäällä tammi-maaliskuun aikana.
Hakija Tommi Mäkinen Racing Oy pitää toimintaansa uutena palveluna Tahkon matkailutarjonnassa. Jäärata-ajoa on järjestetty aiempina vuosina muiden muassa Tahkolahdella.
Hakemuksessa haetaan toimilupaa tehdä jäärata Syvärin jäälle Itkonsaaren, Suurisaaren, Kerstinsaaren ja Pentinsaaren väliin jäävälle jääalueelle. Näillä saarilla lukuun ottamatta Pentinsaarta on luonnonsuojeluun liittyviä alueita.
Hakija esittelee lupahakemuksessa asian talviajokouluna, joka toteutetaan 3-4:llä Toyota Yaris GR (1.6 l bensamoottori) henkilöautoilla. Lupahakemuksesta ilmenee, että kyseessä olisi vain tavanomaista liukkaan kelin harjoitteluajoa. Aluksi olisi teoriaopetusta, ja sen jälkeen harjoittelua Toyota Yaris henkilöautoilla. Savon Sanomissa 12.8.2025 kuitenkin puhutaan myös WRC-autoista (World Rally Car).
WRC-autojen (World Rally Championship) melutasot voivat olla varsin korkeita, johtuen tehokkaasta moottorista (n. 500 hevosvoimaa), turboahtimesta, suorasta pakoputkesta ja kevyestä rakenteesta ilman tehokasta äänieristystä. Tässä on yleiskatsaus siihen, millaisia desibelitasoja (dB) WRC-auto voi aiheuttaa:
🔊 Desibelitaso WRC-autossa (noin-arvioita):
| Tilanne | Äänenvoimakkuus (dB) |
| Moottori tyhjäkäynnillä | ~85–95 dB |
| Moottori kovassa kiihdytyksessä (lähellä) | ~115–130 dB |
| Ajoneuvo ohittaa läheltä (täydessä vauhdissa) | ~120–130+ dB |
| Ohjaamossa (kuljettajalle) | ~100–110 dB |
Hakija ilmoittaa ajoharjoittelun aikaiseksi meluksi 35-72 dB.
Melu on tällaisen toiminnan pahin saaste. Puhutaankin aivan oikeutetusti melusaasteesta. Tahkolla melua syntyy vuoden kierrossa mitä moninaisimmista tapahtumista, joista varmasti meluisin on Tahkon Juhannus. Tuorein toinen melutapahtuma koettiin Tahkolla 6.9, josta äänet (pärinä, jylinä ja paukkeet) kantautuivat peilityynen Syvärin järvenpintaa pitkin monen kilometrin säteille kaikkialle,aina Nilsiän taajamaan saakka. Kyseessä oli Lapinlahti Kruisinki, Harrasteajoneuvojen Juhla, noin tuhannen harrasteajoneuvon voimalla.
Nämä tapahtumat ovat luonteeltaan 1-3 päivän mittaisia. Toisin olisi Tommi Mäkinen Racing jäärata-ajoissa. Melua riittäisi talven parhaimpina ulkoliikuntakuukausina usean viikon (ainakin kuuden) kaikkina arkipäivinä ja mahdollisesti myös viikonloppuisin. Ilmoitettu melutaso varmasti olisi suurempi, jos/kun samanaikaisesti jääradalla liikkuisi useita autoja.
Koska paikalle on tarkoitus tuoda myös WRC-auto(ja), on selvää, että silloin ei enää kyseessä ole liukkaan kelin harjoittelua, vaan painopiste on aivan muualla. Paikalle tultaisiin näkemään ja kokemaan ralliautoilun viehätystä ja kuten Savon Sanomien lehtileike kertoo, pääsemään itse istumaan rallikuskin viereen aitoon ralliautoon. Tehot WRC-autossa ovat moninkertaiset Toyota Yarikseen verrattuna, mutta samoin on myös meteli. Näitä lukuja ei lupa-anomuksessa kerrota eikä myöskään WRC-autolla ajoa.
Visit Finland julkaisi äskettäin vuosiraportin Kestävän Matkailun Tila 2024. https://www.visitfinland.fi/49d9fd/globalassets/visitfinland.fi/vf-julkaisut/2025/kestavan-matkailun-tila-2024.pdf
Kestävän matkailun tila 2024-raportti nostaa esiin, kuinka tärkeää on ymmärtää matkailun kestävyyden rajat. Matkailulla on vaikutuksia niin talouteen, luonnonympäristön tilaan, paikallisyhteisöjen elämään kuin kulttuuriseen resilienssiin. Suomen matkailun vetovoima perustuu lisääntyvässä määrin luontoon, onnellisuuteen, hiljaisuuteen ja aitouteen – arvoihin, joiden säilyminen edellyttää aktiivisia toimenpiteitä.
Raportti korostaa myös ilmastokestäviä ratkaisuja, jotka vaativat matkailutoimijoilta uudenlaista vastuuajattelua ja johtamista. Tämä hanke on selvässä ristiriidassa Kestävän matkailun tila 2024-raportin kanssa.
Onko Tahkon matkailun kokonaisarvioinnin kallalta järkevää tämänkaltaisen palvelun tarjoaminen? Kysymyksessä on Tahkon imago pääkäyttäjäryhmien parissa. Kyse on myös siitä melusaasteesta, jonka tämänkaltainen toiminta synnyttää: parhaan talvisesongin aikana koetusta päivästä toiseen jatkuvasta ulisevasta melusta, jonka erityisesti WRC-auto(T) tuottaa. Tahkon Sääskiniemen kiertävää jäälatua hiihtävät retkeilijät, Sääskiniemessä huviloissa talvilomaansa viettävät matkailijat ja paikalliset ihmiset. He kärsisivät suuresti tästä häiriöstä eikä kokemus jäisi vain siihen. Viesti luonnonrauhan rikkojista leviäisi eteenpäin ja olisi varmasti vaikuttamassa tuleviin matkailijamääriin.
Nilsiän luonnonsuojeluyhdistys on huolissaan lähiluonnon jatkuvasta käyttöpaineen kasvusta ja uusista luonnon kuormittumisen muodoista, joihin voidaan laskea myös Tommi Mäkinen Racing oy:n suunnitelma aloittaa ralliautoilua muistuttava toiminta Syvärin jäällä Tahkon laskettelukeskuksen tuntumassa. Kantamme on, että tällaiselle toiminnalle ei pidä antaa toimintalupaa.
Nilsiän luonnonsuojeluyhdistys ry.
Johtokunta


