Sillat ja kanavat

Sillan rakentaminen kosken yli oli vaikeaa ja vaarallista. Kova virtaus syövytti laastia tukipilareista ja rikkoi rakenteita. Myös sillanrakentajat olivat jatkuvassa vaarassa ilman turvavarusteita.
Pielisjoen laivakanavat valmistuivat kesällä 1879. Vaativin rakennuskohde oli Kaltimon kanava. Sulut louhittiin kallioon. Kanavauoma erotettiin koskista 2,5 km pitkällä maapenkereellä, joka päättyi alajuoksulla Nesterinsaaren kanavaan. Yläpäässä oli maantien kääntösilta. Kanavaan sopivan laivan mitat: pituus 30 m, leveys 7 m, syväys 1,5 m.

Höyrylaiva Lieksa Oy:n nimikkolaiva Lieksa Kaltimon kanavassa. Laivaan mahtui lähes 200 matkustajaa.

Kanava oli tärkeä juhlapaikka. Usein kokoonnuttiin myös katsomaan laivan tuloa.