MIELIPIDE PORVOON KAUPUNGIN TARMOLAN ASEMAKAAVAN (AK 551) MUUTOKSEN KAAVALUONNOKSESTA (TAUKOPYSÄKÖINTI)

Kannanotot

Kannanotto 20.3.2024 Itä-Uudenmaan luonnon- ja ympäristönsuojeluyhdistys on tutustunut Porvoon kaupungin laatimaan luonnokseen kaavamuutoksesta (AK-551).  Kiitämme mahdollisuudesta mielipiteen jättämiseen. Tässä mielipiteessämme keskitymme ennen muuta lähiluontoon, joka tarjoaa myös ihmisille terveyttä ja…

Kannanotto 20.3.2024

Itä-Uudenmaan luonnon- ja ympäristönsuojeluyhdistys on tutustunut Porvoon kaupungin laatimaan luonnokseen kaavamuutoksesta (AK-551).  Kiitämme mahdollisuudesta mielipiteen jättämiseen. Tässä mielipiteessämme keskitymme ennen muuta lähiluontoon, joka tarjoaa myös ihmisille terveyttä ja hyvinvointia. Tutkimusten mukaan hyödyt ihmisille ovat sitä suurempia mitä rikkaampi on lähiluonnon monimuotoisuus.  Kaavaehdotus pienentää merkittävästi kyseisen alueen arvoa lähi-ja suojametsänä. Kaupunkimetsät ovat hiilinieluja ja pakopaikkoja ilmaston kuumetessa. Kyseinen metsikkö sisältää monipuolista puustoa ja tarjoaa suojaa linnuille ja eläimille. Nykyinen metsikkö erottaa selkeästi asunto-/ kaupunkialueen ja teollisuusalueen Mannerheiminkadulta/Loviisankadulta katsottuna. Muutoksen jälkeen näin selkeää rajaa ei enää olisi.

Vastustamme  yleiskaavassa (15.12.2004) virkistysalueeksi merkityn kaava-alueen merkittävää pienentämistä ja alueen muuttamista linja-autojen taukopysäköintialueeksi. Metsäpinta-alan pienentäminen ja alueelle tuleva liikenne vähentää alueen merkitystä eläimille ja ihmisille. Suojametsikkö asuntoalueelle päin pienenee ja asukkaiden viihtyvyys pienenee. Pysäköintialueen liittymä hidastaa liikennettä Porvoon vilkkaimmalla katuosuudella Mannerheiminkadulla (Kaupunki-Tarmola). Loviisantien leventäminen voi olla tarpeen mahdollistamaan nivelbussien liikennöinti. Kaavaluonnoksessa ympäristövaikutus ei rajoitu alle jäävään metsään. Vaikutus on suurempi, koska alue on viemäröitävä bussiliikenteen vaatimusten mukaan ja päällystettävä sekä alueelle on tuotava sähköt ja rakennettava latausinfra. Kaavaluonnoksessa ei ollut esitetty, mitä kautta suurteholatausten sähkö tuodaan alueelle. Lisäksi tulevaisuudessa osa busseista voi olla nivelbusseja vaatien suuremman kääntösäteen ja suuremman latausalueen kuin mitä luonnoksessa on ehdotettu. Riskinä on myös metsäalueen laajempi käyttö rakentamiseen Tarmolan alueen muun rakentamisen yhteydessä (esim.  marketit Mikrokulman tontille).

Porvoon olisi hyödynnettävä jo olevassa olevia rakennettuja alueita tai joutomaata taukopysäköintialueeksi. Vaadimme, että kaavoituksessa selvitetään vielä tässä vaiheessa  vaihtoehtoja ja selvitetään, voidaanko lähialueen käyttämättömiä tai vajaakäytössä olevia alueita käyttää taukopysäköintiin. Olisi myös harkittava mahdollisuutta jakaa taukopysäköinti useampaan paikkaan.  Mahdollisina uusina taukopaikkoina voisi selvittää seuraavia alueita:

-Kirjaltajantien ja Porvoon sisäkehän kulmassa oleva tontti (vanha betonitehdas)

-”Hankkijan” alue Hornhattulassa Vanhan Hämeenlinnantien ja Simolinintien kulmassa tai muu joutomaa alueella

-raivattu alue Loviisantien ja Ampumaradantien kulmassa

-kaupungintalon takana olevan pysäköintialueen käyttäminen taukopaikkana riittäisi ainakin osalle busseja ja vähentäisi turhaa liikennettä

Vaihtoehtotarkastelulla on mahdollista löytää ympäristön ja ihmisten kannalta parempi vaihtoehto taukopysäköintiin kuin luonnoksessa on ehdotettu.

Porvoossa 20.3.2024

Jyrki Ikonen

Puheenjohtaja, Itä-Uudenmaan luonnon- ja ympäristönsuojeluyhdistys ry

Ajankohtaista