Saavutettavuustyökalut

Suomen luonnonsuojeluliitto SLL Uudenmaan piiri Lohjan seudun yhdistys

Lohja
Navigaatio päälle/pois

Hiidensalmen ohitse kulkivat hämäläiset kauppiaat matkallaan rannikolle. Hämäläiset tulivat pohjoisesta Hiidenveden kautta Lohjanjärvelle ja siitä edelleen Mustionjokea pitkin rannikolle.

Myös viikingit käyttivät Hiidensalmea purjehtiessaan rannikolta sisämaahan. Hiidensalmen rannalla sijaitseva Kokkokallio on todennäköisesti saanut nimensä vartiotulien, kokkojen, sytyttämispaikkana – aivan kuten Virkkalassa sijaitseva Kukkumäki.

Varsinaista tieverkostoa ei alueella ollut, vaan vesitiet olivat pääasiallisia kulkureittejä – kuten koko valtakunnan alueella aina 1800-luvulle asti muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Jokaisen kylän läpi kulki tie, mutta tässä kohdin tie päättyi rantaan, mikä näkyi jopa 1700-luvun Kuninkaan kartastossa. Hiidensalmi ylitettiin veneellä tai 1840-luvulta lähtien lautalla. Salmen lähistöllä sijainneet tilat olivat vastuussa matkustajien ylityksestä.

Ensimmäinen, puinen silta rakennettiin 1882. Aluksi ylitys oli maksullista. Kalkkikivitoimitukset Tytyrin avolouhokselta Virkkalan sementtitehtaalle tapahtuivat vesitse ja Hiidensalmen kautta. Puusilta oli liian matala tyhjänä palaavien proomujen reunoille ja aiheutti ongelmia. Vuonna 1925 rakennettiin uusi silta korvaamaan puinen silta. Vuonna 1967 rakennettiin nykyinen silta, jonka viereen on pystytetty vuoden 1925 sillasta kertova graniittilaatta.

Hiidensalmi toimi aikanaan myös Lohjan kauppalan ja Lohjan kunnan rajana.

Teksti: Tarja Lönnström & Tarja Virtanen