Suomen luonnonsuojeluliitto SLL Pirkanmaan piiri Sastamalan yhdistys

Sastamala

Yhdistyksemme on rekisteröity 24.5.1974 ja yhdistyksemme tarkoituksena on edistää luonnon- ja ympäristönsuojelua sekä vaalia kulttuuriperintöä toiminta-alueellamme.

Vuoden 2020 lopussa jäseniä oli 115.

Yhdistyksen hallitus 2020

Puheenjohtaja, Elena Sattilainen

Varapuheenjohtaja, Marija Walldén

Hallituksen jäsenet:

Pauliina Salminen, sihteeri

Eveliina Asikainen, rahastonhoitaja

Kokoukset

Sastamalan ympäristöyhdistyksen sääntömääräinen vuosikokous pidettiin 15.3.20 Sastamalan opistolla, Onkiniemenkatu 1, 38200 Sastamala.

Yhdistyksen hallitus kokoontui 3 kertaa. Kuukausittain pidettiin yhteyttä sähköpostilla ja puhelimitse. Vuosikokouksen jälkeen jäsenille on lähetetty jäsenkirje.

Talous

Yhdistyksen talous on kunnossa ja maksuvalmius hyvä.

Toiminta vuoden 2020 aikana

15.3.20 Pauliina kertoi vastustuskykyä ylläpitävistä yrteistä. Läsnä oli 10 hlöä.

Luonnonkukkien päivänä pyöräilimme 13.6. klo 19 reitillä pääkirjasto-Karkku. Elena ja 2 hlöä.

Yhdistyksemme jäsenet osallistuivat 10.8.20 Seitsemisen-opaskoulutukseen (2 hlöä).

Taimienvaihtotori-tapahtumassa (15.8.2020)  yhdistyksemme jäsenet pitivät tietoiskun vieraslajeista.

Yhdistys on allekirjoittanut Suomen Luonnonsuojeluliiton Pirkanmaan piiri ry:n kanssa kannanoton Sastamalan alueella 8.-9.2.20 tapahtuneen pienpetojen metsästyskilpailun suhteen. Kannanotto on nähtävissä mm. sll.fi/sastamala sivuilla.

Elena Sattilainen ja Vesa Salonen kävivät 29.4.2020 Marjamäensuolla tutustumassa luonnonoloihin turvetuotantoalueen laajentamiseen lupahakemukseen perusteella.

Sastamalan ympäristöyhdistys ry  allekirjoitti yhdessä Suomen luonnonsuojelun Pirkanmaan piiri ry:n ja Satakunnan piiri ry:n kanssa muistutuksen lupahakemuksesta. Muistutuksessa huomautimme esimerkiksi asetuksen mukaisista vaatimuksista hakemuksen suhteen, ajantasaisten tietojen esittämisestä ja velvoitetarkkailun järjestämisestä.

Sastamalan ympäristöyhdistys ry  allekirjoitti 20.4.20 Suomen luonnonsuojelun Pirkanmaan piiri ry:n kanssa valitus ympäristölupapäätöksistä Vaasaan hallinto-oikeuteen koskien Dragon Mining Oy 1). Vammalan rikastamon, Sastamala, ympäristöluvan muutosta ja 2). ympäristölupapäätöksestä rikastushiekka-altaan aiheuttamasta sulfaatti- ja nikkelikuormituksesta Kovero-ojaan, Sastamala.

Kesän aikana keräsimme asukkaiden ilmoituksia espanjansiruetanan esiintymisestä ja ilmoitimme havainnoista Sastamalan kaupungille.

Sastamalan yhdistyksen edustajat osallistuivat 17.10.20 SLL Pirkanmaan piirin yhdistysaktiivien verkkotapaamiseen.

Vuoden 2020 aikana teemme yhteistyötä Alueviestin ja Tyrvään sanomien kanssa.

Sastamalan asukkaat ilmoittivat hallituksen jäsenille luontohavaintoja ja ympäristöepäkohtia, joita pyrimme ratkaisemaan yhdessä.

Hallitus esittää lämpimät kiitokset jäsenistölle.

Tapahtumia

Toimintakertomus 2022