Suomen luonnonsuojeluliitto SLL Lapin piiri Muonion ja Kolarin yhdistys

Muonio-Kolari

Muonion ja Kolarin luonto ry:n lausunto Ylläksen osay­leis­kaa­va­luon­nok­ses­ta

Kuvassa Swecon tekemä Kolarin kunnan Ylläksen osayleiskaavaluonnos
Kuva: Ylläksen osayleiskaavan luonnos / Sweco Oy

Muonion ja Kolarin luonto ry painottaa lausunnossaan, että Ylläksen osayleiskaavaluonnos rikkoo useita eri lakeja, jonka vuoksi sen edistäminen nykyisellään on mahdotonta.

Ylläksen osayleiskaavaa uudistetaan Sweco Oy:n tekemän tarjouksen sekä toiminnallisen Ylläs III -suunnitelman pohjalta, jotka muodostavat yhdessä Kolarin vision Ylläksen matkailusta vuonna 2040. Tarvetta uusille asemakaavoille ja nykyisten asemakaavojen uudistamiselle pidetään kunnassa akuuttina, joka on kunnan elinvoimaisuuden kannalta katsoen täysin ymmärrettävää.

Ylläksen edellinen osayleiskaava on laadittu vuosina 2006–2008 ja se on auttamattomasti jäljessä, mitä tulee alueen kasvavaan matkailupaineeseen ja tulevaisuuden tarpeisiin. Pallas-Yllästunturin kansallispuistossa vieraili vuonna 2008 noin 330 000 kävijää, kun vuonna 2022 käyntejä oli jo 594 300. Kunta on esittänyt, että tunturialueelle tavoitellaan jopa 50 000 petipaikkaa, joka tarkoittaisi nykyisen määrän kaksinkertaistamista.

Suomen luonnonsuojeluliiton paikallisyhdistys Muonion ja Kolarin luonto ry on tutustunut Kolarin kunnan verkkosivuilla oleviin osayleiskaavan julkisiin dokumentteihin ja havainnut maankäyttösuunnitelmien pitävän sisällään lukuisia ristiriitoja Suomen luonnonsuojelulain (9/2023) sekä maankäyttö- ja rakennuslain (5.2.1999/132) kanssa.

Lukuisien ongelmakohtien vuoksi Muonion ja Kolarin luonto ry on lähestynyt paikallisia vaikuttajia sekä Kolarin kunnanvaltuustoa ja -hallitusta Ylläksen osayleiskaavaluonnoksen tiimoilta. Yhdistys haluaa varmistaa, että päättäjillä on kaikki tarpeellinen tieto käytössään ennen kuin kaavaluonnoksesta äänestetään Kolarin kunnanvaltuustossa.

Kaavaluonnoksen alueella tehdyt lajikartoitukset

Koneen säätiön rahoittama Luonnonmetsä-työryhmä inventoi valtion omistamia, suojelemattomia Ylläsjärven ja Äkäslompolon välisiä luonnonmetsiä pistokoemaisilla lajistonkartoituksilla vuosina 2020 ja 2021. Tiedot työryhmän tekemistä löydöistä ja ehdotus muutoksista toimitettiin Kolarin kunnalle 21. tammikuuta 2022.

Kartoitusten tuloksena Ylläsjärven ja Äkäslompolon välisistä luonnonmetsistä löytyi yhteensä 47 Punaisen kirjan metsälajia (nk. silmälläpidettävät ja uhanalaiset) sekä yhteensä yli 1000 huomionarvoista lajiesiintymää. Luonnonmetsä-työryhmä painottaa raportissaan, ettei kyseessä ollut kattava lajistonselvitys, mutta tästä huolimatta suojeltavia lajeja löytyi lukuisia.

Työryhmän koordinaattori Ari Aalto toteaa kannanotossaan, että alueella esiintyy suurella todennäköisyydellä myös muita erityisesti suojeltavia lajeja, kuten esimerkiksi lutikkakääpää (Skeletocutis jelicii). Tiedot työryhmän löydöistä on toimitettu Kolarin kunnan lisäksi myös maanomistajan roolia toimittavalle Metsähallitukselle sekä Muonion ja Kolarin luonto ry:lle.

Luontoselvitys on selvästi puutteellinen

Muonion ja Kolarin luonto ry muistuttaa päätöksentekijöitä, että luonnonsuojelulain 76 §:n mukaan viranomaisten tulee ottaa uhanalaiset eliölajit huomioon kaikessa asianomaisen lain mukaisessa lupaharkinnassa tai kaavoitusta koskevassa päätöksenteossa noudattaen samalla myös muussa lainsäädännössä turvaamisesta erikseen säädettyä.

Kolarin kunnan verkkosivuilla oleva Sweco Oy:n tekemä Ylläksen osayleiskaavaluonnos ja luontoselvitys eivät huomioi lainkaan työryhmän kunnalle toimittamia kartoitustuloksia, eikä se myöskään ota huomioon Swecon tekemässä luontoselvityksessä ollutta Suomen ympäristökeskuksen Zonation-analyysia.

Zonation on asiantuntijoiden käyttämä työkalu, jonka analyysissä käytetään luonnosta kerättyjä, paikkatietojärjestelmiin tallennettuja tietoja. Sen avulla voidaan analysoida alueiden välistä edustavuutta luontoarvojen näkökulmasta sekä esimerkiksi alueen merkitystä suojelualueiden kytkeytyvyyden edistämisessä. Zonationia käytetään usein maankäytön suunnittelussa.

Sweco Oy:n tekemä luontoselvitys on metsäluonnon ja metsälajistotiedon osalta puutteellinen, eikä se niin ikään täytä maankäyttö- ja rakennusasetuksen (10.9.1999/895) 1 §:ssä vaadittua selvitystarvetta, joka pakottaa kunnan huomioimaan vaikutukset kaava-alueen kasvi- ja eläinlajeihin sekä luonnon monimuotoisuuteen.

Ylläksen osayleiskaavaluonnos vaatii työstöä

Maankäyttö- ja rakennusasetuksen (10.9.1999/895) 17 §:n mukaan kaavaselostuksessa tulisi esittää selvitys alueen oloista, ympäristöominaisuuksista ja niissä tapahtuneista muutoksista sekä muut kaavan vaikutusten selvittämisen ja arvioimisen kannalta keskeiset tiedot kaavoitettavasta alueesta sekä arvioida kaavan vaikutukset luontoon ja maisemaan. Luonnonmetsä-työryhmän löydöt osoittavat, ettei osuutta ole tehty riittävän huolellisesti.

Ylläksen osayleiskaavaluonnoksen hyväksyminen rikkoisi myös maankäyttö- ja rakennuslakia (5.2.1999/132) sen 5 §:n osalta, joka koskee luonnon monimuotoisuuteen kohdistuvia vaikutuksia sekä 39 §:ssä mainittuja yleiskaavan sisältövaatimuksia ekologisen kestävyyden ja luonnonvarojen vaalimisen osalta.

Luonnonmetsä-työryhmän toimittamat kartoitustulokset edellyttävät kuntaa myös huomioimaan luonnonsuojelulain varovaisuusperiaatteen (9/2023 7 §), jonka mukaan annetun asetuksen mukaisessa päätöksenteossa kiinnitetään huomiota luonnon monimuotoisuuden merkittävän vähenemisen tai häviämisen uhkaan, vaikka siitä ei olisi olemassa varmistettua tieteellistä tietoa.

Lisäksi Muonion ja Kolarin luonto ry muistuttaa kuntapäättäjiä, että luonnonsuojelulain 74 §:n mukaan rauhoitettua kasvia, sen osaa tai siemeniä ei saa poimia, kerätä, leikata irti, ottaa juurineen eikä hävittää. Edellä mainituista syistä kaavaluonnoksen mukaista rakentamista ei voida toteuttaa ilman luonnonsuojelulain rikkomista ja massiivisia negatiivisia vaikutuksia luontoon.

Kolarin kunta ja sen päättäjät kantavat vastuun

Maankäyttö- ja rakennuslain 20 §:n mukaan on kunnan tehtävä huolehtia alueiden käytön suunnittelusta ja maapolitiikan harjoittamisesta alueellaan, joka edellyttää sitä, että kunnalla on oltava käytettävissään riittävät voimavarat ja asiantuntemus (21.4.2023/752). Tällä hetkellä on olemassa huomattava riski siitä, että kunnanvaltuusto hyväksyy kaavaluonnoksen, joka johtaa tilanteeseen, jossa Kolarin kunta joutuu oikeudelliseen vastuuseen muiden tekemistä virheistä.

Mikäli osayleiskaava halutaan toteuttaa luonnonsuojelulain sekä maankäyttö ja rakennuslain vaatimukset täyttäen, kunnan tulisi tehdä alueella kattava ja perusteellinen lajistonselvitys. Luonnonmetsä-työryhmän Aallon mukaan metsien luonnontilaisuuden aste ja rakennepiirteet indikoivat, että uhanalaista ja silmälläpidettävää lajistoa voi odottaa olevan runsaasti.

Muonion ja Kolarin luonto ry toivoo, että Kolarin kunta ja kunnanvaltuusto huomioivat edellä mainitut huolet ja painostaa maanomistajaa toteuttamaan vaaditun, kattavan lajistonselvityksen sekä muuttaa omalta osaltaan Ylläksen osayleiskaavaluonnosta siltä osin kuin se on tarpeen. Yhdistys myös painottaa, ettei kyse ei ole mielipiteestä, vaan Suomen laista, Kolarin maineesta ja rikosoikeudellisesta virkavastuusta.

Muonion ja Kolarin luonto ry on sitoutunut pyydettäessä tukemaan Kolarin kuntaa ja sen päättäjiä kaavoitusta koskevissa kysymyksissä. Ylläksen osayleiskaavan julkisiin dokumentteihin voi tutustua osoitteessa: https://www.kolari.fi/fi/palvelut/asuminen-ja-rakentaminen/kaavoitus.html.

Martti Asikainen
Muonion ja Kolarin luonto ry