Suomen luonnonsuojeluliitto SLL Lapin piiri Muonion ja Kolarin yhdistys

Muonio-Kolari

Muonion ja Kolarin luonto ry:n kannanotto Muoniossa sijaitsevan Jerisjärven Kutunivan ranta-asemakaavaan

Muonion ja Kolarin luonto ry on huolissaan Kutunivan ranta-asemakaavan vaikutuksesta Jerisjärveen. Kutuniva tunnetaan paikallisten keskuudessa siikojen lisääntymispaikkana sekä muuttolintujen talvehtimiskohtana. Kutunivassa on alueita, jotka pysyvät sulana sydäntalvellakin.

Muonion ja Kolarin luonto ry on tutustunut Muonion kunnan Kutunivan ranta-asemakaavan ehdotukseen, jonka tarkoituksena on järjestellä lomarakentamista ja mahdollista pysyvää rakentamista Jerisjärvelle yksityisomistuksessa olevan Kutunivan alueelle. Kunnan esittämä suunnittelualue sijoittuu Törmäslompolon ranta-alueelle, jolla on voimassa Jerisjärvi-Äkäsjärvi osayleiskaava ja Tunturi-Lapin maakuntakaava. Kutunivan alueella ei ole voimassa olevaa asemakaavaa.

Muonion ja Kolarin luonto ry ei lähtökohtaisesti vastusta ranta-asemakaavaa, mutta se osoittaa huolensa rakennettavan alueen läheisyydestä paikallisvesistöön ja vetoaa kannassaan luonnonsuojelulain varovaisuusperiaatteeseen (9/2023 7 §), jonka mukaan annetun asetuksen mukaisessa päätöksenteossa kiinnitetään huomiota luonnon monimuotoisuuden merkittävän vähenemisen tai häviämisen uhkaan, vaikka siitä ei olisi olemassa varmistettua tieteellistä tietoa. Etenkin kohtaan RA7 rakennettava alue herättää huolta yhdistyksen hallituksessa ja sen muoniolaisissa jäsenissä.

Kutuniva, Muonio. Kuva: Jaakko Alatalo

Etäisyys rannasta on mahdollisesti liian lyhyt

Ehdotetun ranta-asemakaavan mukaan kaavoituksen kohta RA7 olisi lähimmillään noin viidentoista (15) metrin päässä rannasta lievästi nousevassa rinteessä. Muonion kunnan rakennusjärjestyksessä (2005, 11) todetaan, että asuinrakennuksen ja lomarakennuksen etäisyyden rantaviivasta ja sijainnin rakennuspaikalla tulee olla sellainen, että maiseman luonnonmukaisuus mahdollisuuksien mukaan säilyy. Etäisyyden keskivedenkorkeuden mukaisesta rantaviivasta tulisi olla vähintään 30 metriä.

Rakennusjärjestyksessä myös todetaan, että rakentaessa olisi säästettävä arvokkaita kasvillisuuden reunavyöhykkeitä, luonnon merkittäviä kauneusarvoja ja erikoisia luonnonesiintymiä (2005, 7). Kutunivan ranta-asemakaava, ja etenkin Jerisjärven puoleinen alue RA7, tulisi muuttamaan pysyvästi alueen maisemaa. Matkailijoiden ja paikallisten keskuudessa kyseinen kohta tunnetaan yhtenä Muonion hienoimmista maisemista ja piknikpaikoista, jossa taustalla kohoaa Pallas-Yllästunturin kansallispuistoon kuuluva Keimiötunturi.

Kutuniva on muuttolintujen talvehtimispaikka

Muonion ja Kolarin luonto ry on myös huolissaan alueen eläinlajeista. FCG Finnish Consulting Group Oy:n tekemä selvitys on sinänsä kattava, mutta se ei huomioi lainkaan, että edellä mainittu kohta tunnetaan etenkin siellä elävistä muuttolinnuista, sillä se pysyy sulana sydäntalvellakin (esim. Saari 2016). Kaavoituksen välittömässä läheisyydessä talvehtii muun muassa Suomen ja Euroopan unionin lainsäädännössä rauhoitetut laulujoutsenet sekä vaarantuneeksi määritellyt koskikarat. Koskikara on tiedettävästi ainoa muuttolintu, jolle Suomi on etelä.

Joutsenia sulavesipaikassa Kutunivassa talvehtimassa
Kuva: Htm / Wikimedia Commons

Yhdistys haluaakin muistuttaa Muonion kuntaa, että luonnonsuojelulain (9/2023) 70 §:n mukaan rauhoitettujen eläinlajien tahallinen häiritseminen, erityisesti eläinten lisääntymisaikana, tärkeillä muuton aikaisilla levähdysalueilla tai muutoin niiden elämänkierron kannalta tärkeillä paikoilla on lain mukaan kiellettyä (Finlex 2023). Ranta-asemakaavassa tulisi myös huomioida, että Jerisjärvi on alueen tärkein kalavesi (FCG 2015, 23), ja kyseinen kohta tunnetaan erityisesti siikojen lisääntymispaikkana.

Yhdistys myös katsoo, että on syytä epäillä, ettei asiakirjan väite saukkojen esiintymisestä ko. alueella pidä paikkaansa. Yhdistykseen on tullut vuosittain silminnäkijähavaintoja Jerisjoessa liikkuvista saukoista, sillä kuten suomalainen biologi ja vuosikymmeniä saukkoja tutkinut Risto Sulkavakin on todennut, niin saukot ovat sulapaikkojen lutraajia (Lehtonen, 2022). Muonion ja Kolarin luonto ry toivookin, että kunta huomioisi esitetyt huolet ja toimisi niiden mukaan kaavoituksessaan.

Kolarissa, 4.12.2023,

Martti Asikainen
Muonion ja Kolarin luonto ry
varapuheenjohtaja