Sijainti: Pääsivu / Mitä me teemme / Ympäristökasvatus / Hyvän mielen polku – vinkkejä luonnossa rentoutumiseen

Hyvän mielen polku – vinkkejä luonnossa rentoutumiseen

Luonnolla on mielialaan ja hyvinvointiin suuri merkitys. Kokosimme metsäpolulla helposti toteutettavia harjoituksia, jotka ohjaavat luontoretkellä virkistäytymään ja rentoutumaan.

Luonnossa liikkuminen tekee tunnetusti hyvää niin sielulle kuin ruumiillekin. Metsäretkellä voi kävelyn ja luonnonhavainnoinnin lisäksi tehdä myös paljon muuta: huomioida metsän tuoksuja ja mitä muistoja ne tuovat mieleen, olla aivan hiljaa ja nauttia täydellisestä läsnäolosta, tunnustella venytysten avulla oman kehon tuntemuksia ja nauttia taiteista runoja lukemalla.

On myös tärkeää muistaa olla kiitollinen elämän hyvistä asioista – niitä on meillä kaikilla useita, vaikka välillä tuntuisi, että murheet painavat. Metsästä voi esimerkiksi valita itselleen oman kiitollisuuspuun, jonka oksille sijoittaa kiitollisuudenaiheita. Katso pääsetkö puun ylimmille oksille asti?

Tiesitkö muuten, että oranssi väri lisää luovuutta, piristää ja ilahduttaa. Sen takia nautimme niin voimakkaasti auringonlaskua katsoessamme. Oma vireyttä voikin lisätä pukemalla metsäretkelle päälleen jotain oranssia. Myös syksyn ruska loistaa oranssin eri sävyissä.

Oheisesta linkistä voi tulostaa 14 ohjetaulua, joissa on vinkkejä, kuinka luonnossa voi rentoutua ja virkistäytyä. Ohjeet voi laminoida ja ripustaa puihin polun varrelle. Harjoitusten tehtäviä tehdessä luontoon tutustuu entistä paremmin ja voi huomata asioita, joihin ei ole aikaisemmin kiinnittänyt huomiota.

Antoisia metsäretkiä!

Ohjetaulut (pdf)

Lisätietoja: Tarja Heikkonen, Suomen luonnonsuojeluliiton ympäristökasvatusryhmän puheenjohtaja