Sijainti: Pääsivu / Luonnonsuojelija / Lehtiarkisto / 2014 / 1/2014 / Mikä on oikea ekoauto?

Mikä on oikea ekoauto?

Mikä on oikea ekoauto?

Teksti: Liisa Hulkko, Kuva: Suomen Bioauto. Kuvassa tankataan biokaasua Helsingin Ruskeasuolla.

leadImage.jpg
Luonnonsuojelija-jäsenlehden Ekotekniikan maailma -palstalla testataan erilaisia luonnonystävän teknisiä vempaimia ja varusteita.
Oma lihasvoima on ekologisin liikkumistapa. Mutta jos joutuu turvautumaan autoon, niin mikä on ympäristöystävällisin vaihtoehto? Ekotekniikan maailma vertaili sähköautoa, hybridiä, kaasu- ja etanoliautoa. Artikkelissa selvitetään myös, miten tavallisen bensiinikäyttöisen auton voi muuntaa toimimaan uusiutuvilla.

Tuulilasi-lehden Vuoden ekoauto 2013 voittaja oli Toyota Prius -hybridi. Mutta onko se todella se kaikkein ekologisin?

Katsotaanpa. Toyota Prius on hybridi eli siinä on sähkö- ja bensiinimoottori. Pakoputken päästä tulevat päästöt ovat toki alhaisemmat kuin bensiiniautossa. Mutta onko siinä koko totuus?

"Olen muutamaan otteeseen keskustellut esimerkiksi Toyota-kauppiaiden kanssa Priuksesta. Yhteistä keskustelulle on, että kauppiaat eivät ymmärrä, kuinka radikaali ero on plug-in-hybridillä ja hybridillä", Ekotekniikan maailma -palstaa pitävä Janne Käpylehto kertoo.

Hybridi tuottaa sähkön bensiinistä. Plug-in-hybridiä taas voi ladata suoraan pistorasiasta, jolloin voi valita sekasähkön ja ekosähkön välillä. Sähköllä ajamisen kustannukset ovat 60–90% pienemmät kuin bensiinillä tai dieselillä. Ero on siis valtava.

"Hybridillä kaikki autoa eteenpäin liikuttava energia on peräisin nestemäisistä, pääosin fossiilisista polttoaineista", Käpylehto toteaa.

Plug-in-hybridillä asia on toisin. Kaupungissa asuva voi ajaa jopa 95 % ajosuoritteestaan uusiutuvalla energialla, jos lataa autonsa EKOenergialla. Silloin sen päästöissä pääsee lähelle täyssähköauton minimaalisia päästöjä ja edullisia ajokilometrejä. Pidemmillä matkoilla plug-in-hybridillä joutuu turvautumaan bensiiniin.

Plug-in-hybridien ja täyssähköautojen hinnat ovat kuitenkin edelleen monen kuluttajan ulottumattomissa, vaikka ajaminen onkin edullista.

Kaasulla ja etanolilla ajaminen

Hankintahinnoissa rynnivät ohi kaasu- ja etanoliauto tai tarkemmin sanottuna bifuel- ja flexifuel-autot. Uutena ne maksavat enemmän bensiiniautot keskimäärin, mutta huomattavasti hybridejä vähemmän. Niitä saa myös käytettynä.

LYHYESTI EKOAUTOISTA
Hybridi tuottaa sähkön bensiinistä. Plug-in-hybridiä voi ladata suoraan pistorasiasta, jolloin voi valita eko- ja sekasähkön välillä.
Biokaasuauton päästöt ovat sähköauton tasolla.
Vanhan auton voi muuntaa edullisesti kaasuautoksi ja hybridin plug-in-hybridiksi.
Mieti tarvitsetko omaa autoa: vertaa auton omistamisen kustannuksia auton vuokrauskuluihin!

Bifuel viittaa siihen, että kaasuautoissa on aina myös bensiinimoottori, jolla auto käynnistyy ja vaihtaa sitten automaattisesti kaasulle moottorin lämmettyä muutamassa minuutissa. Niillä alueilla, joihin kaasutankkausverkosto ei vielä ulotu, voi ajaa bensiinillä.

Flexifuel taas kuvaa sitä, että auto liikkuu etanolibensiinisekoituksella, jossa on maksimissaan 85 % etanolia.

Miten ekologisia ne sitten ovat?

Kaasuauto voi käyttää sekä bio- että maakaasua, jotka ovat kemialliselta koostumukseltaan samaa ainetta, metaania. Suomessa biokaasua tuotetaan jätevedenpuhdistamoiden, kaatopaikkojen ja maatilojen biokaasulaitoksilla. Se onkin eräänlaista kierrätyspolttoainetta. Maakaasu taas syntyy fossiilisista lähteistä, ja sitä tuodaan kaasuputkella Venäjältä.

Koska kaasut ovat samaa ainetta ovat päästöt pakoputken päästä samat, eikä hiukkaspäästöjä ole. Mutta kun vertaa koko elinkaaren päästöjä, päihittää biokaasu maakaasun. Bensiiniin verrattuna maakaasun päästöt ovat 30 % pienemmät, mutta biokaasulla ajaessa jopa 95% pienemmät.

"Biokaasuauto ja sähköauto ovat siis rinta rinnan tässä vertailussa!" Käpylehto toteaa.

Vielä on jäljellä yksi eli flexifuel-auto. Niiden hankintahinnat ovat kohtuullisia. Etanolin päästöt riippuvat siitä, mistä se on tuotettu. Jos polttoaine tuotetaan esimerkiksi viljelykasveista, jotka voivat viedä tilaa ravintokasveilta, ovat päästöt suuremmat. Suomessa ST1:n myymä RE85-polttoaine on jäteperäistä, joten sen päästöt ovat alhaisemmat kuin Euroopassa (ja artikkelin kaaviossa). Polttoaineessa on kuitenkin aina mukana vähintään 15 % bensiiniä, mikä nostaa jonkin verran päästöjä.

Vanhojen autojen muuntaminen ekoautoiksi

Autokanta uudistuu hitaasti, ja vanhat autot kannattaa käyttää loppuun – varsinkin jos ne muuntaa ekoautoiksi. Erilaisilla muunnossarjoilla saa vanhan bensa-auton toimimaan uusiutuvilla polttoaineilla.

Bensa-auton muuntaminen kaasulla ja bensalla toimivaksi bifuel-autoksi maksaa noin 2500–3000 euroa. Muunnos maksaa itsensä takaisin noin 1–2 vuodessa, koska kaasulla ajaminen on vähintään 40 % edullisempaa kuin bensalla.

Myös bensa-auton muunnos flexifuel-autoksi onnistuu varsin helposti. Muunnossarjojen hinnat vaihtelevat muutamasta kympistä satoihin euroihin. Konversiossa on kuitenkin ongelmia, koska joidenkin autojen polttoainejärjestelmissä on alumiinia, joka syöpyy etanolista. Myös muoviosat saattavat kovettua.

Bensiiniauton voi muuntaa myös sähköautoksi, mutta haasteena on hinta. Konversio maksaa karkeasti arvioiden noin 10 000 ­– 20 000 euroa, joista akkujen osuus on puolet tai jopa yli. Bensa-autosta hybridiksi -konversioita ei juuri tehdä.

"Hybridin voi muuntaa plug-in-hybridiksi, ja samalla voi pudottaa kilometrikustannukset lyhyella ajolla noin kolmasosaan", vinkkaa Käpylehto.

Tankkausverkosto

Missä näitä ekoautoja voi tankata? Plug-in-hybridiä ja täyssähköautoa voi tankata – tai siis ladata – omasta pistorasiasta, jolloin voi myös valita, mitä sähköä käyttää. Ainakin jos asuu omakotitalossa. Sähköauton toimintamatka on 30 kilometristä ylöspäin, mikä voi tuntua ongelmalliselta, mutta tosi asiassa suomalaisen keskimääräinen matka henkilöautolla on 15 kilometriä. Julkisten latauspisteiden määrä on kasvussa. Hybrideillä voi ajaa bensiinillä eismerkiksi mökkimatkoilla.

Bio- ja maakaasua myy Gasum sekä muutama yksittäinen yrittäjä. Suomessa on nyt 22 tankkauspistettä, joista suurin osa sijaitsee maakaasuputkiston yhteydessä. Eteläisessä Suomessa on helppoa ajaa kaasulla ja esimerkiksi Pohjois-Karjalaan, Kainuuseen, Keski-Suomeen ja Pohjanmaalle on tulossa biokaasulaitoksia, joissa kaasua voi tankata liikennekäyttöön. Myös EU painostaa Suomea parantamaan kaasutankkausverkostoa. Kaasuautoilla voi ajaa bensiinillä siellä, missä kaasua ei saa.

Flexifuel-auton tankkaaminen on suhteellisen helppoa, koska RE85-polttoainetta saa St1-, ABC- ja Shellin asemilta Turusta Kemiin asti. Ja jos etanolia ei ole saatavilla, liikkuu flexifuel-autokin bensiinillä normaaliin tapaan.

"Toivottavasti Tuulilasi ja muut autolehdet valitsevat tänä vuonna oikean ekoauton, joka liikkuu uusiutuvilla polttoaineilla", Käpylehto välittää terveisensä.


*Sokerijuurikas, eläintenrehu, jätteet. Suomessa myytävä etanoli on kokonaan jäteperäistä, joten päästöt ovat pienemmät. Lähde: Concawe et al. Well-to-wheel analysis of future automotive fuels and powertrains in European context. 2007


Minkä ekoauton valitsen?
  • Jos ajat paljon kaupunkiajoa ja pystyt satsaamaan auton hankintakuluihin, voi täyssähköauto tai plug-in-hybridi olla paras valinta. Ajokustannukset ovat noin 2–3 € / km. Hybridillä voi ajaa mökkimatkat bensiinillä tai dieselillä. Vinkki: Pyri lataamaan auto EKOenergialla!
  • Jos asut eteläisessä Suomessa ja työmatkat ovat kohtalaisen pitkiä, on kaasulla toimiva bifuel-auto hyvä valinta. Säästät ajokustannuksissa 40 %. Jos ajat esimerkiksi Pohjois-Suomeen, jossa ei ole vielä kaasun tankkausmahdollisuutta, voit käyttää bensiiniä. Muista myös mahdollisuus vanhan bensa-auton muuntamiseen myös biokaasulla toimivaksi. Vinkki: Valitse kaasutankkauspisteissä kotimainen, uusiutuva biokaasu fossiilisen maakaasun sijaan.
  • Jos asut alueella, jossa on vaikeaa tankata kaasua mutta saa RE85-etanolia, hanki flexifuel-auto. Vinkki: Flexifuel-auton voi muuntaa kulkemaan myös biokaasulla!

 


Tarvitsetko omaa autoa?
  • Mieti autoa hankkiessa, tarvitsetko välttämättä omaa autoa. Auton omistaminen on kallista, joten laske, miten paljon autoa tarvitset.
  • Auton vuokraaminen tarvittaessa on hyvä ja jopa edullisempi vaihtoehto oman hankkimiselle. Vuokrausfirmoja riittää ympäri Suomea.
  • Uudenlaisia autonvuokrausfirmoja syntyy. Helsingissä, Vantaalla, Lahdessa ja Turussa on esimerkiksi Kortteliauto (kortteliauto.fi), jonka kautta voi vuokrata vaikkapa naapurin autoa tai hankkia itse tuloja oman auton vuokraamisella. Helsingissä kannattaa kokeilla myös KutsuPlus-kutsubussin (kutsuplus.fi) toimivuutta.
  • Tarkista oman alueesi joukkoliikenne- ja pyöräilymahdollisuudet. Tavarapyörillä ja pyörävaunuissa saa kuljetettua lapset ja ruokaostokset. Muista myös mahdollisuus polkupyörän sähköavustukseen, jonka avulla liikkuminen helpottuu. Sähköavusteinen polkupyörä kannattaa ladata EKOenergialla.