Suomen luonnonsuojeluliitto SLL Lapin piiri

TIEDOTE 5.6.2017

Julkaisuvapaa heti

Ympäristöpalkinto Olli Manniselle ja vapaaehtoisille inventoijille

Suomen luonnonsuojeluliiton Lapin piirillä on ollut tapana myöntää ympäristöpalkinto ansioituneelle ympäristönsuojelijalle Lapissa maailman ympäristöpäivänä 5.6. Tänä vuonna piiri palkitsee kunniakirjalla metsäaktivisti Olli Mannisen ja muut vapaaehtoiset, jotka ovat inventoineet Lapin uhanalaisia lajeja kahtena viime kesänä. He tekivät yhteensä yli 3000 havaintoa uhanalaisista lajeista.

Kesällä 2015 Manninen veti metsäinventointiryhmää Ylitornion Romppaiden ja Rajapalon alueella, missä malminetsintäyhtiö Mawson Oy etsii kultaa ja uraania. Viikon kestäneellä leirillä oli 22 vapaaehtoista inventoijaa Suomesta ja Ruotsista.

Kesällä 2016 seitsenhenkinen vapaaehtoisten inventointiryhmä dokumentoi hakattaviksi ilmoitettuja valtionmetsiä Lapissa Inarin, Sodankylän, Savukosken, Muonion, Kolarin ja Kittilän kunnissa. Lähes kaikki kartoitetut kohteet ovat sellaisia, joiden hakkuista tulisi kokonaan luopua korkeiden luontoarvojen takia. Erillisiä kohteita on 27 ja niillä leimikkokuvioita yli sata. Näiltä kohteilta tehtiin yli 3000 havaintoa punaisen listan lajeista ja lisäksi löytyi runsaasti muita lajeja, jotka indikoivat vanhaa metsää.

Manninen on järjestänyt myös vuosina 2001-2006 laajoja kartoituskiertueita dialogiprosessia, metsä-Lappi prosessia ja Inarin laidunsopimusneuvotteluja varten.

Kunniakirja luovutetaan Manniselle myöhemmin kesällä, kun hän tulee käymään Lapissa.