Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Tiedotteet / Tiedotteet 2018 / Kemijoella soudetaan Sierilän vesivoimalaitoksen rakentamista vastaan

Kemijoella soudetaan Sierilän vesivoimalaitoksen rakentamista vastaan

20.-21.7.2018 järjestettävässä tapahtumassa soudetaan helteisessä säässä Vanttauskoskelta Oikaraisen kylään, missä tapahtuma päättyy Marjetantorin kylätapahtumaan.
Kemijoella soudetaan Sierilän vesivoimalaitoksen rakentamista vastaan

Kuva: SLL / M.Nieminen (2017)

Sierilän vesivoimalaitos tuhoaisi viimeisen lähes luonnontilaisen jokiosuuden Kemijoesta. Tällä hetkellä alueella voi vielä kokea entisen suuren lohijoen tunnelman huikeissa maisemissa. Siksi Kemijoella soudetaan tänäkin kesänä Sieriniemen siunaus -nimisessä tapahtumassa, jolla paikalliset asukkaat, mökkiläiset ja monet järjestöt yhdessä vastustavat Kemijoki Oy:n suunnitteleman Sierilän vesivoimalaitoksen rakentamista.

"Näkyvällä vastustamisella on ainakin onnistuttu viivästyttämään hankkeen toteutumista. Ympäristöviranomaiset sekä kotimaassa että EU:ssa seuraavat tarkasti Kemijokiyhtiö toimien vastuullisuutta ja lainmukaisuutta. Tämä on pakottanut yhtiön tekemään lisää luontoinventointeja. Lisäksi hankkeen rahoitus näyttää olevan vastatuulessa, sillä rakentamispäätöstä ei toistaiseksi ole tehty", kertoo Suomen luonnonsuojeluliiton toiminnanjohtaja Päivi Lundvall.

Rovaniemen luonto -yhdistys järjesti tapahtuman ensimmäisen kerran vuosi sitten korkeimman hallinto-oikeuden myönnettyä osin puutteellisin luontotiedoin ehdollisen rankennusluvan Sierilän voimalaitokselle. Päätöksen pohjana oli Kemijoki Oy:n vuosikymmenten takainen, vanhentunut ympäristövaikutusten arviointi. Sen jälkeen alueelta on löydetty useita uusia uhanalaisia ja EU:n direktiivein suojeltujen lajien esiintymiä. Alueen lajistoon kuuluu mm. laaksoarho, lapinleinikki, törmäpääsky, saukko, jokihelmisimpukka ja kirjojokikorento.

Viime vuoden soututapahtuma oli näkyvä kannanotto rakentamista vastaan ja toi paikallisille mahdollisuuden tuoda kantansa näkyviin. Tapahtuman jälkeen järjestöt ovat jatkaneet ponnisteluja hanketta vastaan tapaamalla poliitikkoja ja ministereitä, sekä järjestämällä useita keskustelutilaisuuksia päättäjien ja vaikuttajien kesken. Yksissä tuumin Suomen luonnonsuojeluliitto, WWF Suomi, Vapaa-ajan kalastajat, Greenpeace ja Luonto-Liitto ovat vastustaneet hanketta. Lisäksi Paliskuntain yhdistys on ilmaissut huolensa kesälaidunten hupenemisesta.

Soututapahtuman suojelijoina ovat pitkän linjan kansanedustajat Pekka Haavisto ja Pertti Salolainen. Torilla Suomen luonnonsuojeluliiton puheen pitää liiton hallituksen jäsen Riikka Karppinen

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Toiminnanjohtaja Päivi Lundvall