Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Tiedotteet / Tiedotteet 2009 / Noin 800 mielenosoittajaa vaati biotaloutta ja energinsäästöä, ei uusia ydinvoimaloita

Suomen luonnonsuojeluliitto, Luonto-Liitto ja Greenpeace tiedottavat 25.4.2009

800-900 ydinvoimaa ja uraanikaivoksia vastustanutta mielenosoittajaa marssi tänään Helsingissä eduskuntatalolta Kolmen sepän patsaalle. Mielenosoittajat vaativat uusien ydinvoimalahakemusten hylkäämistä, tehokkaita energiansäästötoimia ja uusiutuviin energiamuotoihin perustuvan biotalouden esiinmarssia. Kolmen sepän patsaalla kuultiin kansanedustajien ja ydinvoiman vastaisten liikkeiden aktiivien puheita sekä musiikkia.

"Metsäyhtiöiden tavoitteena on tuottaa sähköä vientiin, samalla kun kapasiteettia ajetaan alas Suomessa. Ydinvoimabisneksen väliinputoajia olisivat metsäsektorin työntekijät, joille bioenergia, puurakentaminen ja muut tulevaisuuden kasvualat tarjoaisivat töitä. Meidän on siirryttävä puuhun, biokaasuun, tuuleen ja muihin kestäviin, kotimaisiin energiantuotantomuotoihin pohjautuvaan biotalouteen. Näin saavutamme edelläkävijän aseman ja luomme uutta teknologiavientiä ja työtä kaikkialle Suomeen", korosti mielenosoituksessa puhunut kansanedustaja Heidi Hautala.

"Suomalaisten enemmistö vastustaa mielipidemittausten mukaan ydinvoiman lisärakentamista. Nyt nousemassa olevan ydinvoiman vastaisen liikkeen on luotava paine, joka saa poliittiset päättäjät toimimaan kansalaisten enemmistön tahdon eikä ylikansallisten energiayhtiöiden tahdon mukaisesti. Ydinvoima on niin kauaskantoinen asia, että siitä pitäisi ehdottomasti kysyä kansalaisten mielipidettä kansanäänestyksellä", kansanedustaja Paavo Arhinmäki totesi.

"Nyt esitetyt ydinvoimalahankkeet tekisivät toteutuessaan Suomesta maailman suurimman ydinjätteen tuottajan henkeä kohti. Ydinvoiman lisärakentamisen tarkoituksena on sähkön vienti ulkomaille, eivätkä hankkeet tuottaisi työpaikkoja tai päästövähennyksiä Suomessa. Ilmastonmuutoksen torjuminen edellyttää nopeampia ja tehokkaampia keinoja kuten energiatehokkuutta rakennuksissa, teollisuudessa ja liikenteessä sekä laajamittaista uusiutuvan energian käyttöönottoa", Greenpeacen energiavastaava Lauri Myllyvirta jatkoi.

Toimituksille tiedoksi:
Julkaisuvapaita, painokelpoisia valokuvia mielenosoituksesta on ladattavissa osoitteesta:

Lisätietoja:

• Janne Björklund, ydinvoimakampanjavastaava, SLL, puh. 050 535 3205