Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Tiedotteet / Tiedotteet 2009 / Suomen luonnonsuojeluliitto julkaisee uuden ympäristömerkin

Suomen luonnonsuojeluliitto julkaisee uuden ympäristömerkin

(20.10.2009) Suomen luonnonsuojeluliiton ja MARK Suomen Markkinointiliiton kilpailu uudesta ympäristömerkistä energialle on ratkennut.

Suomen tunnetuimpiin ympäristömerkkeihin lukeutuva Norppaenergia-merkki korvautuu sastamalalaisen Markus Raesillan suunnittelemalla Ekoenergia-merkillä.

Merkkiuudistus on viestinnällinen ja sen avulla Suomen luonnonsuojeluliitto haluaa muistuttaa, että energian loppukäyttäjillä on suuri valta ilmastonmuutoksen torjunnassa.

"Jopa 80 prosenttia päästöistämme on peräisin energiantuotannosta. Suomessa ei tuotettaisi lainkaan energiaa kivihiilellä, turpeella, maakaasulla, öljyllä tai ydinvoimalla, jollei niitä ostettaisi sekasähkön tai lämmön muodossa. Helpoin tapa aloittaa vaikuttaminen on vaihtaa sähkösopimuksensa Ekoenergia-merkittyyn sähköön", kertoo Suomen luonnonsuojeluliiton puheenjohtaja Risto Sulkava.

Kilpailuun osallistui yli 50 merkkiehdotusta. Voittajan valitsi asiantuntijoista koottu yhdeksänhenkinen tuomaristo. Voittaja julkistetaan 23.10. MARKin Ideapäivässä Helsingissä.

Tuomariston vanhin jäsen, Viipurissa syntynyt 83-vuotias graafikko, professori Erik Bruun piti Raesillan voittajatyötä ehdotuksista parhaana kansainvälisen tunnistettavuuden ja selkeytensä ansiosta. "Merkki toimii niin pienessä kuin suuressa koossakin," Bruun kommentoi. Hän on itse suunnitellut Suomen luonnonsuojeluliiton alkuperäisen norppalogon, joka on edelleen liiton tunnus.

"Saimme nyt merkin, joka voidaan sähkömarkkinoiden avautuessa ottaa käyttöön myös muualla Euroopassa. Se kertoo ensisilmäyksellä, että kyseessä on ympäristöystävällistä energiaa", kertoo ekoenergiavastaava Riku Eskelinen Suomen luonnonsuojeluliitosta.

Merkkiuudistus on viestinnällinen. Merkin kriteerit tai myöntämisperusteet eivät muutu. Suomen luonnonsuojeluliiton Ekoenergia-merkkiä voidaan jatkossa käyttää esimerkiksi pakkauksissa kertomassa tuotteen valmistuksessa käytetystä ympäristöystävällistä energiasta. Liikehuoneistoissa merkki voi puolestaan kertoa siellä käytettävästä ekoenergiasta. Merkki saattaa ilmestyä myös yksityiskoteihin kertomaan vastuullisista energiavalinnoista.

Taustatietoa toimituksille

Suomen luonnonsuojeluliiton Ekoenergia-merkki voidaan myöntää hakemuksesta sellaiselle sähkölle ja lämmölle, joka on tuotettu Suomen luonnonsuojeluliiton kriteerit täyttävällä energialla.

Kriteerit kieltävät esimerkiksi tärkeille linnustoalueille tai maisema-alueille sijoittuvan tuulivoiman tai vaelluskalojen nousun estävän vesivoiman. Vesivoiman osalta energiayhtiöt rahastoivat 0,008 senttiä jokaista myytyä kilowattituntia sähköä kohden erilliseen ympäristörahastoon, jonka varat käytetään vesivoiman ympäristöhaittojen korjaamiseen.

Sähkön ja lämmön loppukäyttäjät saavat käyttää merkkiä omassa viestinnässään veloituksetta Suomen luonnonsuojeluliiton ohjeiden mukaisesti.

Merkki on Suomen ainoa riippumaton ympäristömerkki energialle. Se on myös kansainvälisesti harvinaisuus, sillä muualla maailmassa sähkömarkkinat eivät ole yhtä vapaat kuin Pohjoismaissa. Ekoenergia-merkittyä sähköä myydään Ruotsissa Bra Miljöval -merkin alla ja Bra Miljöval -merkittyä sähköä Suomessa Ekoenergia-merkin alla.

Suomen luonnonsuojeluliiton ympäristömerkitsemää ekoenergiaa myyvät Ekosähkö, Energiapolar, Etelä-Savon Energia, Fortum Markets, Fortum Power & Heat, Kokkolan Energia, Kraft & Kultur, Kyyjärven Energiaosuuskunta, Outokummun Energia, Parikkalan Valo, Pohjois-Karjalan Sähkö, Porvoon Energia ja Vattenfall.

Merkkikilpailun tuomaristoon kuuluivat:

Erik Bruun, graafikko, professori