Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Tiedotteet / Tiedotteet 2006 / Palmuöljy ei vielä kestävä biopolttoaine

Palmuöljy ei vielä kestävä biopolttoaine

(14.11.2006) FinnWatchin tänään julkaistu raportti osoittaa, että palmuöljyn tuotantoon liittyy huomattavia ympäristö- ja sosiaalisia riskejä. Pahimmassa tapauksessa ne johtavat neitseellisen sademetsän hävitykseen maapallon yhdellä lajistoltaan merkittävimmistä alueista Malesian ja Indonesian saarilla. Suomalaisyrityksistä Neste Oil hankkii osan palmuöljystään jatkossa Kaakkois-Aasiasta.

Kestävän metsänhoidon parhaan sertifikaatin FSC:n sertifioinnin käytännön ongelmat samoilla alueilla osoittavat, ettei kestävyyskriteerien olemassaolo vielä tarkoita kestävyyttä itse plantaaseilla.

Vaikka Eurooppaan saataisiin jollakin aikavälillä ostettua kestävästi tuotettua palmuöljyä biopolttoaineiden raaka-aineeksi, ei tämä ratkaise itse ongelmaa: samat yritykset, jotka sertifioivat osan palmuöljystä kestäväksi, voivat myydä lopun vähemmän ympäristötietoisille maille. Kyseessä on kuitenkin perinteinen ruokaöljy, jonka polttamista bensatankeissa nyt suunnitellaan.

“Olisi moraalisesti kestämätöntä tuomita niitä, jotka ostavat halvempaa, sertifioimatonta palmuöljyä ruokatarvikkeeksi, jos me esimerkiksi Suomessa poltamme autoissamme parhaat päältä”, muistuttaa ympäristönsuojelukoordinaattori Jouni Nissinen Luonnonsuojeluliitosta.

Luonnonsuojeluliitto toivoo Europarlamentin tavoin, ettei Suomen biopolttoaineen tarvetta nykytilanteessa katettaisi palmuöljypohjaisilla biopolttoaineilla. Europarlamentin teollisuuskomitea on ottanut lokakuun alussa yksiselitteisen kielteisen kannan Kaakkois-Aasiasta tuotaviin palmuöljypohjaisiin biopolttoaineisiin.

Neste Oilin shipping-toimialan johtaja Risto Näsi myöntää, että palmuöljyn osto Kaakkois-Aasiasta voi kohdata esteitä kasvavan, valtavia sademetsätuhoja koskevan keskustelun vuoksi. ”Meidän täytyy kuunnella tätä keskustelua”, sanoo Risto Näsi thaimaalaisen The Nation -lehden artikkelissa.

Biopolttoaineen raaka-ainehuolto tulee rakentaa kotimaisten ja eurooppalaisten raaka-aineiden varaan ekotehokkuutta unohtamatta. EU:n tavoite on, että vuoteen 2010 mennessä kaikista liikennepolttoaineista 5,75 prosenttia on biopolttoaineita.

“Tämä voitaisiin Euroopassa säästää siten, että autokannan keskipaino pudotettaisiin nykyisestä 1369 kilogrammasta 1254 kilogrammaan”, huomauttaa Lappeenrannan teknillisen yliopistontutkija Kimmo Klemola.

Kestävin “polttoaine” ajoneuvoille on polttoainetehokkuuden nosto ja turhan autoilun välttäminen, joihin tulee aktiivisesti pyrkiä. Biopolttoainehuuma vaatii vielä runsaasti tutkimusta ennen kuin käytössä on toisen sukupolven kestävät biopolttoaineet.

LISÄTIETOJA:

Palmuöljystä biopolttoainetta - Viljelmät leviävät Kaakkois-Aasiassa. FinnWatchin raportti 1/2006. Niko Humalisto. Yhteistyössä Suomen luonnonsuojeluliiton kanssa. Marraskuu 2006. Helsinki. Julkaisu luettavissa PDF-muodossa FinnWatchin verkkosivuilla: http://www.finnwatch.org/julkaisut.html

Jouni Nissinen, ympäristönsuojelukoordinaattori, Suomen luonnonsuojeluliitto p. 040 828 1881, jouni.nissinen@sll.fi,www.sll.fi

Kimmo Klemola, tutkija, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, p. 040-5561357, kimmo.klemola@lut.fi