Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Tiedotteet / Tiedotteet 2003 / Hyvää ystävänpäivää Luonnonsuojeluliitosta

Hyvää ystävänpäivää Luonnonsuojeluliitosta

(14.2.2003) Etelä-Hämeen ja Pirkanmaan luonnonsuojelupiirit vetoavat tänään lehti-ilmoituksin metsänomistajiin hädänalaisen metsäluonnon auttamiseksi tervehdyksellä:

Metsä on ystäväsi - ethän hakkaa vanhaa ystävääsi. Hyvää ystävänpäivää!

Metsien elämä on ahdingossa. Metsälajeistamme jo 560 on uhanalaisia. Etelä-Suomen metsistä alle kaksi prosenttia on suojeltu ja kasvavat hakkuumäärät uhkaavat suojelunarvoisia metsiä. Metsien lajit tarvitsevat kipeästi pysyviä elinympäristöjä ja lahopuuta. Yli 2000 lajia on vaarassa hävitä metsistämme, ellei suojeltua metsäalaa lisätä ja lahopuuta malteta jättää metsiin monin verroin nykyistä enemmän. Luonnonsuojeluliitto vetoaakin leikkimielisellä ilmoituksellaan metsänomistajiin, jotta nämä ottaisivat luonnon monimuotoisuuden huomioon metsissään. Ympäristötekoja voi metsässään tehdä monella tavalla taloudellisten mahdollisuuksien puitteissa. Vanhan ystävän voi säästää hakkuilta kokonaan. Suuri ympäristöteko on myös jättää lahopuuta metsäänsä vaikka säästämällä muutama tuulenkaato. Viidennes metsälajeistamme on riippuvaisia lahosta puusta, jonka määrä on metsänhoidon takia kutistunut murto-osaan luontaisesta. Sammaloitunut maapuu kiittää luonnonystävä myös kauneudellaan.

Metsät ovat tärkeitä myös ihmiselle. Etelä-Hämeen ja Pirkanmaan piirit haluavat tervehdyksellään muistuttaa myös ihmisen ja luonnon välisestä yhteydestä. Metsäluonto - samoin kuin ystävä - on korvaamaton ihmisen hyvinvoinnille.

LISÄTIEDOT:
- puheenjohtaja Marjo Kuisma, Etelä-Hämeen luonnonsuojelupiiri, puh. 050-593 0796
- puheenjohtaja Tuire Laurinolli, Pirkanmaan luonnonsuojelupiiri, puh. 0400-737 580
- metsäasiantuntija Sini Harkki, Suomen Luonnonsuojeluliitto, puh. 050-582 1107