Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Tiedotteet / Tiedotteet 2003 / Tutkintapyyntö Vuosaaren ruoppauksista

Tutkintapyyntö Vuosaaren ruoppauksista

(15.5.2003) Luonnonsuojeluliitto pyytää poliisia selvittämään, onko Vuosaaren sataman ruoppaus- ja läjitystöissä rikottu ympäristönsuojelulainsäädäntöä, sen nojalla annettuja määräyksiä tai syyllistytty rikoslaissa tarkoitettuun ympäristön turmelemiseen.

"Julkisuudessa esillä olleiden tietojen mukaan Vuosaaren satamahankkeen ruoppaustöissä on menetelty vesiluvan ehtojen vastaisesti", Luonnonsuojeluliitto sanoo tutkintapyynnössään. Uutisoinnissa viitattujen selvitysten mukaan ruopattavien maa-ainesten TBT-pitoisuudet edellyttävät riskiarvioinnin suorittamista niiden käsittelyä koskevien päätösten perustaksi.

Luonnonsuojeluliitto pyytää selvitystä Vuosaaren satamahankkeen ennakkotapausmerkityksen ja vaikutusten laajuuden vuoksi.

LISÄTIEDOT:

• ympäristölakimies Sakari Niemelä, Ympäristölakiasiantoimisto Niemelä & Sario Oy, puh. 040-505 8064
  • ympäristölakimies Juha Sario, Ympäristölakiasiantoimisto Niemelä & Sario Oy, puh. 0400-770 411
  • Natura-projektivastaava Tapani Veistola, Suomen luonnonsuojeluliitto, puh. 0400-615 530