Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Tiedotteet / Tiedotteet 2003 / Vuosaaren myrkkyruoppaukset pysäytettävä

Vuosaaren myrkkyruoppaukset pysäytettävä

(4.12.2003) Luonnonsuojeluliitto vaatii ympäristöviranomaisia pysäyttämään Vuosaaren sataman ruoppaukset, koska uuden tutkimuksen mukaan ympäristömyrkyt näyttävät leviävän lähivesillekin.

"Tutkimustemme mukaan Vuosaaren sedimenteistä ja simpukoista löytyy korkeita tributyylitinan (TBT) pitoisuuksia ainakin 2-3 kilometrin päähän asti", toimitusjohtaja Johanna Mattila Lounais-Suomen vesi- ja ympäristötutkimuksesta sanoo. "Satama-alueen lähivesissä on TBT-pitoisuuksia, jotka ovat biologisesti vahingollisella tasolla. Satama-alueen käynnissä olevat ruoppaukset näyttävät lisäävän vedessä olevan TBT:n määrää."

Mittausten mukaan Vuosaaren TBT-pitoisuudet ylittävät 200 mikrogrammaa/kg yli 40 hehtaarin alueella. Jo 20 mikrogrammaa/kg suuruisten pitoisuuksien on todettu aiheuttavan hormonaalisia muutoksia. Esimerkiksi Belgiassa TBT:n meriläjityskelvottomuuden rajaksi on määritelty 7 mikrogrammaa/kg.

Itämeren suojelusopimus (HELCOM) on edellyttänyt tammikuusta 2000 asti jäsenmaita tekemään soveltamisohjeet haitallisten aineiden käsittelyyn merialueilla. Ympäristöministeriö ei ole saanut ohjeita vieläkään valmiiksi, vaikka TBT-ongelmaan on törmätty Vuosaaren lisäksi muun muassa Airistolla. "Ympäristöministeriön on ohjattava myrkyllisen sedimentin käsittelyä tieteellisen tiedon pohjalta niin kauan kuin Suomen omien ohjeiden teko on kesken", Luonnonsuojeluliiton toiminnanjohtaja Eero Yrjö-Koskinen edellyttää.

Uudenmaan ympäristökeskus antoi kesällä satamalle ruoppausluvan olettaen että TBT ei leviä lähivesille. "Uusien tutkimusten mukaan sataman ruoppauslupa pitää käsitellä nyt uudelleen", Yrjö-Koskinen vaatii. "Työt pitää pysäyttää lisätutkimusten ajaksi. Ruoppauksen riskit ja niiden ennaltaehkäisy pitää harkita uudestaan."

"Ruoppaustöiden jatkaminen mitatuista vaikutuksista huolimatta vaurioittaa sekä Itämerta että Suomen ympäristömainetta", Yrjö-Koskinen toteaa.

LISÄTIEDOT:

• toimitusjohtaja Johanna Mattila, Lounais-Suomen vesi- ja ympäristötutkimus Oy, puh. 040-506 4903 (tutkimustiedot)
  • ympäristölakimies Sakari Niemelä, Ympäristölakiasiaintoimisto Niemelä & Sario Oy, puh. 040-505 8064 (lainsäädäntö)
  • toiminnanjohtaja Eero Yrjö-Koskinen, Suomen luonnonsuojeluliitto, puh. (09) 228 08 216