Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Tiedotteet / Tiedotteet 2003 / Kanadalainen luonnonsuojelujärjestö puhuu tänään UPM-Kymmenen yhtiökokouksessa

Kanadalainen luonnonsuojelujärjestö puhuu tänään UPM-Kymmenen yhtiökokouksessa

(19.3.2003) New Brunswickin Conservation Councilin huolenaiheena ovat suomalaisyrityksen hakkuut ja puuviljelmät

Kaksi New Brunswickin suojeluneuvoston (Conservation Council) edustajaa puhuu tänään UPM-Kymmenen yhtiökokouksessa. Itäisen Kanadan New Brunwickin provinssin ihmisiä huolestuttavat UPM-Kymmenelle annettu huomattava hakkuulisenssi provinssin valtion metsiin sekä suomalaisyhtiön vaatimukset saada muuttaa luontaisesti 32 puulajia kasvavia metsiä kuusiviljelmiksi.

Eilen Jean-Guy Comeau ja Francis Wishart tapasivat UPM-Kymmenen Suomen johtoa sekä suomalaisia ympäristöjärjestöjä. Tänään keskiviikkona he ovat UPM-Kymmenen yhtiökokouksessa.

Huomenna torstaina 20.3. asiasta järjestetään tiedotustilaisuus Helsingissä, ravintola Lasipalatsin Mediatilassa (2. krs) klo 10.00-11.30.

LISÄTIEDOT: Sini Harkki, Suomen luonnonsuojeluliitto, puh. 050-582 1107, harkki@sll.fi

PRESS RELEASE March 19, 2003

Conservation Council Director To Take Crown Land Concerns to Finland

Helsinki, Finland. The destruction of eastern Canadian forests has brought a delegation of New Brunswick citizens and UPM-Kymmene shareholders to the Annual General Meeting of the Company. Jean-Guy Comeau and Francis Wishart are here to express their concerns about the clearcutting that UPM is practising on forested Crown Lands. They met with UPM Vice-president, Corporate Responsibility Hannu Nilsen and other company executives to voice their concerns about the future sustainability of the forest and on behalf of the people of the Province of New Brunswick who rely on the resource for their livelihood.

Mr. Comeau is concerned that; "'though UPM has a clearly stated policy of corporate responsibility I am not convinced that this is reflected the way the company does business in the Province."

The Finnish forestry giant, UPM-Kymmene holds 25-year licences to log on almost one million hectares of Crown land - one third of New Brunswick's public forest. It is one of the licensees who are demanding the Province adopt targets to convert 40 percent of this unique Acadian forest to spruce plantations. This would require a massive increase in herbicide spraying and significantly increase the risk of fire and pest outbreaks.

Mr. Wishart has stated; "In New Brunswick, we want to see forestry that doesn't upset nature's balance, but works with the forest. We don't want to see the mistakes that Finland is struggling to correct today."

Francis Wishart is a large land owner in New Brunswick, and painter, organic vegetable farmer wine maker in the south of France.

Jean-Guy Comeau recently retired from working at UPM's groundwood mill in Nelson-Miramichi. He is chairperson of the Miramichi Community Forestry Committee, a long-time woodlot owner, and one of the Conservation Council of New Brunswick's three Miramichi-area board members.

Press conference on Thursday 10:00-11:30, Restaurant Lasipalatsi

Meetings with Francis Wishart and Jean-Guy Comeau can also be arranged through Sini Harkki , Finnish Association for Nature Conservation, tel. +358-50-582 1107, sini.harkki@sll.fi