Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Tiedotteet / Tiedotteet 2003 / EU:n lainsäädäntötyön avoimuutta lisättävä

EU:n lainsäädäntötyön avoimuutta lisättävä

(16.1.2003) Luonnonsuojeluliitolta avoin kirje suuren valiokunnan jäsenille ja EU-konventin suomalaisedustajille:

Suomen luonnonsuojeluliiton mielestä EU:n päätöksenteon avoimuutta on vahvistettava riippumatta siitä lisätäänkö komission vai ministerineuvoston toimivaltuuksia. Kaikkien EU:n uuden perustuslakiin kirjattavien periaatteiden ja tavoitteiden tulee tukea kestävää kehitystä niin Euroopassa kuin sen ulkopuolella.

Luonnonsuojeluliitto on lähettänyt EU:n tulevaisuutta koskevan avoimen kirjeen konventin suomalaisedustajille ja eduskunnan suuren valiokunnan jäsenille. Suuri valiokunta saa perjantaina 17. tammikuuta hallitukselta selonteon Eurooppa-valmistelukunnan eli konventin työstä ja hallituksen alustavista näkemyksistä EU:n toimielinten kehittämisestä.

Luonnonsuojeluliiton mielestä toimielinten tulevaisuudesta päätettäessä olisi arvioitava vaihtoehtojen vaikutuksia kansalaisten mahdollisuuksiin seurata ja valvoa EU:n päätöksentekoa sekä osallistua siihen. Komission ja neuvoston lainsäädäntötyön on oltava huomattavasti nykyistä avoimempaa. Kansalaisilla on oltava halutessaan mahdollisuus tutustua komission valmistelutyöhön sekä neuvoston päätöksentekoaineistoon ja äänestystuloksiin.

LISÄTIEDOT:

• Luonnonsuojeluliiton avoin kirje konventin suomalaisedustajille ja suuren valiokunnan jäsenille.
  • Eurooppalaisten ympäristöjärjestöjen kannanotot konventille 18.4.2002 ja 18.10.2002 (pdf-tiedostoja)
  • Hanna Matinpuro, kansainvälisten asiain päällikkö, Suomen luonnonsuojeluliitto, puh. (09) 228 08 225
  • Eero Yrjö-Koskinen, toiminnanjohtaja, Suomen luonnonsuojeluliitto, puh. (09) 228 08 216