Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Tiedotteet / Tiedotteet 2003 / Kestävä tuotanto ja kulutus hallitusneuvottelujen reunaehdoiksi

Kestävä tuotanto ja kulutus hallitusneuvottelujen reunaehdoiksi

(10.4.2003) "Hallitusneuvotteluissa ei sovi unohtaa Johannesburgin huippukokouksessa sovittuja kestävän kehityksen tavoitteita", Luonnonsuojeluliiton toiminnanjohtaja Eero Yrjö-Koskinen toteaa.

Johannesburgin toimintasuunnitelma edellyttää kestävän tuotannon ja kulutuksen 10-vuotisohjelman laatimista, joka ehkäisee talouskasvun kielteisiä ympäristövaikutuksia ja hidastaa merkittävästi luonnon monimuotoisuuden vähenemistä. "Sellainen ei synny Sailaksen raportin pohjalta, joka nojaa voimakkaasti talouskasvuun ja kulutuksen lisäämiseen", Yrjö-Koskinen varoittaa.

"Seuraava hallitus ratkaisee, siirtyykö maamme kestävän tuotanto- ja kulutusrakenteen aikakaudelle vai jatkuuko luonnonvarojen kulutus ympäristön reunaehdoista piittaamatta."

"Kestävää tuotanto- ja kulutusmallia ei saavuteta ilman tehokkaita taloudellisia ohjauskeinoja eli ympäristöveroja, joilla verotuksen painopiste siirtyy asteittain työn verotuksesta luonnonvarojen käytön, energiankulutuksen, päästöjen ja jätteiden verotukseen."

"Ympäristöverot eivät ole uhka maamme talouskasvulle ja työllisyydelle. Monissa EU-maissa ympäristöverojen osuus kokonaisverotuksesta on korkeampi kuin Suomessa, eikä niiden työllisyys tai kilpailukyky ole niistä kärsineet", Yrjö-Koskinen toteaa.

"Suomella on erityinen vastuu kestävän kehityksen tavoitteiden toteuttamisessa; onhan suomalaisten ekologinen jalanjälki eli henkeä kohden laskettu kokonaisrasitus luonnolle suurinta maailmassa. Suomen lipeäminen Johannesburgin rintamasta olisi merkittävä takaisku maamme uskottavuuden kannalta, ja se hidastaisi osaltaan kauppa- ja tuotantorakenteiden muutosta maailmassa", Yrjö-Koskinen muistuttaa.

LISÄTIEDOT:

Eero Yrjö-Koskinen, toiminnanjohtaja, puh. (09) 228 08 216 ja 050-347 8778