Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Tiedotteet / Tiedotteet 2003 / Euroopan avautuvat energiamarkkinat

Euroopan avautuvat energiamarkkinat

(26.8.2003) Suomen luonnonsuojeluliitto ja Euroopan parlamentin tiedotustoimisto yhteistyössä ulkoasiainministeriön Eurooppa-tiedotuksen kanssa järjestävät "Euroopan avautuvat energiamarkkinat - mahdollisuuksia ja uhkia kestävälle energiapolitiikalle" -seminaarin keskiviikkona 17. päivänä syyskuuta klo 9-14 Helsingissä, Presidentti Congress Centerissä. Seminaari on maksuton.

Suomen sähkönkulutus kasvaa voimakkaasti ja energiantuotannon päästöt ovat karkaamassa yli maamme ilmastovelvoitteiden. Ydinvoimapäätöksen ja ilmastostrategian tavoitteet uhkaavat jäädä saavuttamatta. Näin Suomen energiapolitiikka karkaa yhä kauemmaksi kestävän kehityksen rajoista.

Samaan aikaan Keski-Euroopan sähkömarkkinat avautuvat ja Euroopan unionin ohjaus muovaa enenevässä määrin suomalaista energiapolitiikkaa. Kyetäänkö avautumiskehitystä hyödyntämään? Lisääntyykö kilpailun tuoma tehokkuus ja energiantuotannon demokraattisempi kontrolli paremman läpinäkyvyyden myötä?

Suomen luonnonsuojeluliitto järjestää keskiviikkona 17.9. klo 9-14 Presidentti Congress Centerissä (Annankatu 41, Helsinki) energiapoliittisen seminaarin, jossa pohditaan avoimien sähkömarkkinoiden toimivuutta.

• Kuinka EU:n uudet energiamarkkinadirektiivit vaikuttavat Suomeen, ja minkälaista ohjausta on luvassa jatkossa?
  • Hyödyttääkö markkinoiden avautuminen pienkuluttajia ja ympäristöä?
  • Mahdollistaako nykyinen kehitys energian hajautetun tuotannon vai suosiiko se suurimuotoista, keskitettyä tuotantoa?
  • Luoko sähkömarkkinoiden vapauttaminen aidosti kilpailulliset markkinat?

Seminaarin ohjelma PDF-muodossa osoitteessa www.sll.fi/tiedotus/tiedotteet/sll2003/energ_sem_kutsu.pdf

Tilaisuudessa puhuvat mm.

• Matti Supponen, johtava hallintovirkamies, Euroopan komissio
  • Peter Lund, professori