Luon­non­suo­je­lu­lii­ton lausunto EFA-kesantojen viljelyyn ottamisesta

MMM esitti, että Suomi ottaisi käyttöön mahdollisuuden ottaa luonnolle tarkoitetut EFA-kesannot viljelyyn ja käyttää niillä jopa ns. kasvinsuojeluaineita. Luonnonsuojeluliitto tyrmäsi esityksen.

28.3.2022

Maa- ja metsätalousministeriölle

Viitaten verkkosivuillanne olevaan lausuntopyyntöön 23.3.2022 Dnro VN/9324/2022

Luonnonsuojeluliiton lausunto valtioneuvoston asetuksesta perustuesta jne. annetun asetuksen muuttamisesta

Suomen luonnonsuojeluliitto vastustaa jyrkästi esitettyä ns. EFA-kesantojen ottamista viljelykäyttöön ja sallia niillä jopa kasvinsuojeluaineiden käyttö.

Näitä alun perin viherryttämiseen kuuluneita alueita on maassamme vähän: vain kolmessa eteläisimmässä maakunnassa ja niissäkin vain isoilla tiloilla. Nämä ”ekologiset alat” ovat kuitenkin osa luontokadon pysäyttämiseen tarvittavaa turvaverkkoa. Niiden käyttö pitäisi laajentaa koko maahan.

Suomen CAP27-suunnitelman ympäristövaikutusten arviointi osoitti, että lausunnolla ollut luonnos ei ollut Suomen ja EU:n ympäristötavoitteiden osalta riittävä. Tämän jälkeenkään ohjelmaan ei ole tehty luonnon monimuotoisuutta lisääviä parannuksia. Tässä tilanteessa luontotoimien vähentäminen ei ole mitenkään perusteltua.

Esitykseen ei liity myöskään minkäänlaista vaikutusten arviointia. On selvää, että ainakin esityksen ympäristövaikutukset tulisivat olemaan kielteiset.

Ukrainan sota toi esiin maataloutemme kestävyysongelmia, kuten riippuvuuden keinolannoitteista, polttoaineista ja kasvinsuojeluaineista. Nyt toimet tulee kohdistaa näistä riippuvuuksista irti pääsemiseen, kuten luomutuotantoon, uusiutuviin polttoaineisiin, ravinteiden kierrätykseen ja kasvisperäisemmän ruokavalion edistämiseen.

SUOMEN LUONNONSUOJELULIITTO RY

Toimeksi saaneena